נתניהו מאיים: עסקה רעה עם איראן תוביל למלחמה

"אובמה ואני מסכימים: לישראל יש זכות להגן עןל עצמה" ■ נתניהו בראיון ל-CNN: למה מדברים כל הזמן על ויתורים של ישראל? הגיע הזמן לוויתורים של הפלסטינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר הערב (א') בראיון ל-CNN, כי "עסקה גרועה" עם איראן תוביל למלחמה ורמז, שישראל, לא ארה"ב, היא שתנקוט צעד צבאי אם העסקה המתוכננת עם איראן תותיר בידיה יכולות גרעיניות.

נתניהו אמר, כי הוא מעדיף פיתרון דיפלומטי, אך הדגיש שמתווה העסקה המוצעת אינו מאפשר פיתרון כזה: "אני ראש ממשלת ישראל ואני צריך לדאוג להמשך קיומה. איראן מאיימת על עצם קיומנו ואני לא אתיר למשטר האייתאללות לעשות זאת".

"זו עסקה גרועה", אמר רה"מ. "למעשה, אם אתה סוגר עסקה גרועה, אתה עלול להגיע למצב שבו האופציה היחידה שלך היא האופציה הצבאית. לכן, למעשה, עסקה גרועה עלולה להוביל אותך בדיוק למקום שבו אינך רוצה להימצא". אחר-כך הוא הוסיף, בלי לפרט: "הנשיא אובמה ואני מסכימים שלישראל יש זכות להגן על עצמה".

"אני חושב שאם רוצים להגיע לפיתרון של שלום, כפי שאני רוצה, אז הדבר הנכון לעשותו הוא דווקא להחמיר את הסנקציות", אמר נתניהו.

אך רה"מ רמז, בפעם הראשונה, שישראל תהיה מוכנה להסכים ל"עסקה חלקית", עסקה שאותה תאר קודם לכן כ"עסקה גרועה", אם ארה"ב והמדינות האחרות שמנהלות מו"מ עם איראן יגדירו תחילה את הפרמטרים של העסקה הסופית, ופרמטרים אלה חייבים לכלול פירוק מוחלט של כל רכיבי התכנית הגרעינית של איראן. נתניהו לא העלה אפשרות כזו בעבר.

הפרשן לענייני ביטחון לאומי של CNN ציין אחר-כך, שנראה שנתניהו לא יוכל למנוע חתימה על הסכם חלקי וכי התבטאויות של מחוקקים בוושינגטון, לרבות סנטור ג'ון מקיין, מצביעות על כך שאפילו מבקרי הממשל יתנו לו הזדמנות להראות שעסקה חלקית תוכל להניב פירות.

ובכל זאת, נתניהו המשיך לטעון שהעסקה המוצעת מותירה את הקלפים הטובים בידי טהראן: "למעשה, איראן אינה נותנת שום דבר. היא עושה ויתור מזערי, והיא יכולה לבטלו ולהחזיר את המצב על כנו בתוך כמה שבועות. ולצורך זה אנו מסכנים את כל משטר הסנקציות שנדרשו שנים כדי לבנותו".

"אם תוסיפו לקיים את הלחץ עתה, יהיה אפשר להניע את איראן לחדול", אמר רה"מ. "למען האמת, האופציות אינן בעצם עסקה רעה או עסקה טובה. יש אופציה שלישית והיא הגדלת הסנקציות".

על חילוקי דעות בין ישראל לבין הממשל ובין הממשל לבין מחוקקים על גבעת הקפיטול, שמצדדים בעמדת ישראל, אמר נתניהו: "גם בקרב הידידים הטובים ביותר יכולים להיות חילוקי דעות. ישראל וארה"ב מסכימות על דברים רבים ויש דברים שלגביהם יש חילוקי דעות בינינו". אך הוא הוסיף, בהמשך דבריו: "אנו כולנו רוצים אותו דבר".

על הבעיה הפלסטינית אמר נתניהו: "למה מדברים כל הזמן על ויתורים של ישראל? הגיע הזמן לדבר על ויתורים של הפלסטינים. הוא אמר, שוויתור פלסטיני צריך להיות הכרה בישראל כמדינה יהודית.