גם שכר הבכירים בחברות הביטוח על הכוונת של לפיד

‎‎המפקח על הבנקים פרסם היום את הנוסח הסופי לגבי מדיניות תגמול הבכירים בבנקים ‏‎‎הבנקים יצטרכו לאשר את תוכניות התגמול עד יוני 2014‏‏

‎‎אגף שוק ההון באוצר עשוי לחייב את חברות הביטוח והגופים המוסדיים לאמץ מדיניות תגמול דומה לזו שמתוכננת בבנקים, כך מעריכים גורמים בכירים במשק. היום פרסם המפקח על הבנקים, דודו זקן, הוראה סופית בנושא מדיניות התגמול בבנקים, ובתגובה נמסרה הודעה משר האוצר, יאיר לפיד. "יש לדאוג לכך שהשכר במערכת הבנקאית יהיה הוגן ואחראי. שכר הבכירים צריך לעמוד בנורמות דומות לאלו שבמדינות מפותחות", אמר לפיד. "לצד הטיפול בשכר הבכירים במערכת הבנקאית, נפעל להרחיב נורמות אלו לסקטורים נוספים". בכך רמז לפיד כי ייתכן שגם האוצר יגבש מדיניות תגמול בתנאים דומים.

‏אם אכן האוצר יפרסם בעתיד מדיניות תגמול לחברות הביטוח והגופים המוסדיים, הרי שתהיה זו הפעם הראשונה שנעשית התערבות משמעותית בשכר במגזרים אלו. עד היום הפיקוח על השכר היה מועט, בוודאי ביחס לנדרש כיום בבנקים. נציין כי רמות השכר בקרב הבכירים בענף הפיננסי נחשבות לגבוהות ביותר, והענף יצר לא מעט מיליונרים בשנים האחרונות.

‏היום, שלושה חודשים אחרי שהמפקח זקן הטיל פצצה והורה לבנקים להקפיא את תוכניות תגמול הבכירים, פרסם בנק ישראל את ההוראה הסופית בנושא, לפיה הבנקים יוכלו לתקן את מדיניות התגמול שלהם עד ליוני 2014.

‏נזכיר, כי במסגרת תיקון 20 לחוק החברות היו אמורים הבנקים כבר להציג לבעלי המניות שלהם את תוכנית התגמול לבכירי הבנק, אולם בעקבות ההתערבות של זקן, הוקפאו ההצבעות. כעת יצטרכו הבנקים לתקן את התוכניות בהתאם להוראה החדשה, ולאשרן באסיפת בעלי המניות עד ליוני הבא.

‏‏"מדיניות תגמול הוגנת וסבירה, אשר איננה מעודדת לקיחת סיכונים מיותרים ומחזקת את אמון הציבור בבנקים, הינה נדבך חשוב ביציבות המערכת הבנקאית והפיננסית", מסרה נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג.

‏‎‎הבנקים יאמצו דרכים יצירתיות?

‏‎‎הוראת בנק ישראל כללה מסמך בן 60 עמודים עם התניות וקווים לקביעת מדיניות התגמול. הפרט המרכזי הוא שהתגמול המשתנה, קרי הבונוסים והתגמול ההוני, יהוו עד 50% מסך עלות השכר. בעקבות מגבלה זו, יצטרכו בחלק מהבנקים לבצע שינויים מהותיים בתוכניות התגמול שלהם. עוד נציין, כי לגבי רכיב המניות החסומות היה סימן שאלה - בטיוטת החוזר לא היה ברור אם הוא נחשב כחלק מהתגמול המשתנה, והוחלט בסופו של דבר שכן, מה שעוד יותר מקטין את סך התגמול המשתנה האפשרי.

‏נציין, כי זקן מאפשר לבנקים להעניק במקרים חריגים בונוס הגבוה מהשכר הקבוע (במקרה שכזה, התגמול המשתנה יכול להיות עד כפליים מהתגמול הקבוע). יחד עם זאת, המפקח מציין כי הדבר אפשרי רק אם אינו חוזר על עצמו מדי שנה, אם אינו חל על קבוצה רחבה של עובדים מרכזיים, ורק אם הוא מתרחש בשל אירוע עסקי חריג כמו פרויקט חד פעמי.

‏זקן הסביר היום כי מטרת ההוראה היא לוודא שמערכת התמריצים בבנקים מעודדת תגמול הוגן, אשר מתמרץ את המצוינות אך אינו מעודד לקיחת סיכונים. עוד מדגישים בבנק ישראל, כי ההוראה בנושא מדיניות התגמול מאמצת הנחיות בינלאומיות, ובראשן הדירקטיבה האירופית.

‏כעת עולה השאלה האם בכירי הבנקים יעקפו את המגבלה באמצעות העלאת הרכיב הקבוע - קרי השכר. בעבר העריך זקן כי הוא מאמין שבבנקים לא ישתמשו בצעד שכזה, אך רק עם הזמן נדע האם הבנקים ישתמשו בדרך יצירתית שכזו, או שפשוט ישלימו עם החוזר ויורידו את סך עלויות השכר. ‏‏‎‎‏

‏‎‎זקן מאפשר לבנקים להעניק במקרים חריגים בונוס הגבוה מהשכר הקבוע, אך רק אם הדבר אינו חוזר על עצמו מדי שנה ומתרחש בשל אירוע עסקי חריג.