האם שוק המניות בועתי ואילו מניות כדאי לקנות היום?

בועה? כן - כשמדובר במניות של חלק מהרשתות החברתיות ומניות של חברות מחשוב ענן; לא - ברוב המניות האחרות ■ 2014 בפתח, ו"בארונ'ס" שומר על אופטימיות זהירה, ומסמן את המניות שצריך להתרחק מהן ואת אלו שכדאי לרוץ ולרכוש אותן

מדד 500 S&P עלה השנה ב-26% ל-1,798 נקודות, עם שיא שבועי חדש, וזו השנה הטובה ביותר שלו מאז 2003. המניות הקטנות עלו אפילו יותר - מדד ראסל 2000 עלה ב-31%. וסוס העבודה הוותיק, מדד הדאו ג'ונס, סיים את השבוע שעבר בשיא של 15,961 נקודות, עלייה שנתית של כמעט 22%. במגזין היוקרתי בארונ'ס בדקו האם שוק המניות בועתי, או שמא העליות יכולות להימשך.

"העליות האלו עוררו את הדיבורים על בועת שוק דומה לבועות שהכרנו בשנים 2000 ו-2007", כותבים בבארונ'ס. "בתחומים מסוימים של טכנולוגיה, כולל מדיה חברתית וחברות מחשוב ענן, זה גם נכון ללא ספק. מניות שעפות גבוה כמו טוויטר, לינקדאין ו-Workday נראות כולן מתוחות מדי. בשוק ההנפקות הראשוניות החזק ביותר מאז 2007, מניות רשתות המסעדות Noodles&Co ו-Potbelly כבר עשירות מספיק לתת לכם צרבת קיבה.

"אבל מניות בלו צ'יפ גדולות, כולל מניות פיננסים, טכנולוגיה ואנרגיה, עדיין נראות אטרקטיביות. מדד 500 S&P נסחר לפי מכפיל 16 לרווחים החזויים לשנת 2013, 109 דולר למניה, ו-15 לרווחים החזויים ב-2014 של 120 דולר למניה. מכפילים אלו זהים בערך לממוצע הרב-שנתי. גם אם הגידול ברווחים בשנה הבאה יהיה קרוב יותר ל-5% שחזויים לשנה הנוכחית מאשר להערכות הנוכחיות לכ-10%, מכפיל הרווח העתידי הוא עדיין 15.6, שלא נראה מוגזם בזמנים של ריביות קצרות אפסיות, תשואה של 2.71% על אג"ח האוצר לעשר שנים ותשואה ממוצעת של מתחת ל-6% לאג"ח זבל. תשואת הדיבידנד של מניות ה-S&P היא 2%, אך שיעור הרווחים המחולקים כדיבידנד נמוך בקנה מידה היסטורי, 35%, מה שאומר שלחברות יש מרחב להעלאה נוספת של הדיבידנדים".

תום לי, האסטרטג השורי של ג'יי.פי. מורגן, אומר: "אנחנו בשוק שורי ארוך, שיימשך עוד שלוש שנים לפחות". ג'ים פולסון מוולס קפיטל מוסיף לכך: "אם האינפלציה תישאר ב-3% או פחות, מכפילי הרווח בשוק יכולים לעלות ל-20 ומשהו". אות, אחד האנליסטים השוריים ביותר בוול סטריט בסקרים התקופתיים של "בארונ'ס", סבור שמדד S&P יכול להגיע ל-2,000 נקודות בסוף 2014, שיפור של 11% מרמתו הנוכחית.

מבין אפיקי ההשקעה העיקריים, מניות הוא הטוב ביותר בהרבה, הוא אומר. "נתוני הבסיס טובים למניות ואיומים לכל דבר אחר: אג"ח, סחורות ומזומן. תשואות אג"ח האוצר ואג"ח הזבל הן ברמות נמוכות בקנה מידה היסטורי, וההאטה בצמיחה בסין ובחלק גדול מהעולם המתפתח מצננת את הביקוש לקשת רחבה של סחורות, שירדו השנה בהתבסס על מדדים רחבים".

"בארונ'ס", יש לציין, היה שורי בעקביות לגבי מניות בשנים האחרונות, החל מהשפל של השוק במארס 2009 (בכתבה "אוי, זה כואב!" מ-9 במארס 2009) וכולל כתבת שער בתחילת 2013, כשמדד הדאו ג'ונס נסחר בכ-14,000 נקודות ("שיאים חדשים באופק", 4 בפברואר).

אחד האתגרים הגדולים שבפני שוק המניות הוא הריסון הצפוי של הרכישות האגרסיביות של אג"ח על ידי הפדרל ריזרב במהלך 2014. כשהיו"ר היוצא של הפד, בן ברננקי, העלה אפשרות זו במאי השנה - שהבנק המרכזי עיכב בינתיים - המניות מעדו. אבל אות טוען שהמניות יוכלו לעלות גם ב-2014 מול עלייה בתשואות האג"ח.

* הכתבה המלאה - במגזין "בארונ'ס" ובמהדורה המודפסת של "גלובס"

בטריטוריית השיא
 בטריטוריית השיא

הראש בעננים
 הראש בעננים

מסע
 מסע

עורכת עמודי "בארונ'ס": טלי ציפורי