בנק לאומי: דמי השכירות ימשיכו לעלות בשנים הקרובות

המחלקה הכלכלית בבנק לאומי: דמי שכר הדירה ימשיכו לעלות ב-12 החודשים הבאים, אולי אף בקצב שנתי מהיר יותר מהקצב שנרשם במדד אוקטובר ■ ב-5 השנים האחרונות מחירי הדירות עלו ב-63%, בעוד ששכר הדירה עלה 32%

הסקירה הכלכלית השבועית של בנק לאומי במסגרת לאומי בלוג לא מבשרת טובות לשוכרי הדירות בישראל. בסקירה של המחלקה הכלכלית בחטיבה לכספים וכלכלה של בנק לאומי, בראשות ד"ר גיל בפמן, מעריכים כלכלני הבנק כי דמי שכר הדירה ימשיכו לעלות ב-12 החודשים הבאים, אולי אף בקצב שנתי מהיר יותר ביחס לקצב שנרשם במדד אוקטובר.

"גורמים נוספים אשר עשויים לגרום לעלייה בדמי השכירות הם עלייה צפויה בתשואות לפידיון של האג"ח הממשלתיות (השקעה באג"ח ממשלתיות מהווה אלטרנטיבה להשקעה במגורים בקרב ציבור המשקיעים) במהלך 2014 ובשנים הבאות, ועלייה בשיעורי גביית המס על הכנסות משכר דירה, אשר ככל הנראה 'תגולגל' בחלקה או במלואה לשוכרים", נכתב בסקירה.

מסיבות אלה, מעריכים בבנק לאומי כי סעיף הדיור ימשיך להוות גורם דומיננטי לעליית מדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הבאים.

בבנק לאומי מסבירים כי מחירי הדירות עלו בחודשים אוגוסט-ספטמבר בשיעור של 0.6% לעומת חודשים יולי-אוגוסט, וב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדיור בשיעור של 10.1%. "מדובר בשיעור עליית מחירים גבוה הנובע מרמת ביקושים גבוהה על רקע הריבית הנמוכה על משכנתאות ובעקבות היצע הדיור הנמוך", כותבים הכלכלנים.

במקביל, דמי שכר הדירה, לפי חוזי זכירות מתחדשים, עלו בשנה האחרונה ב-2.8% בלבד. בחינת הנתונים על פני תקופת זמן ארוכה יותר מעידה כי ב-5 השנים האחרונות מחירי הדירות עלו ב-63% ואילו מחירי שכ"ד עלו בכ-32%.