"על בנק ישראל 'לעשות חושבים' כיצד לסייע לזוגות הצעירים"

בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש דצמבר על כנה ■ עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "אנו ניצבים בפני תקופה ארוכה בה הריבית תישאר נמוכה" ■ יניב פגוט: "הבנק יידרש להשקיע את מירב משאביו הניהוליים בהחלשת השקל"

"בנק ישראל חייב להחליף דיסקט בכל הקשור למגבלות על נוטלי המשכנתאות, ובמיוחד על הזוגות הצעירים", כך טוען עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר הערב (ב') את הריבית לחודש דצמבר על כנה.

קמינסקי המשיך ואמר: "אנחנו ניצבים בפני תקופה ארוכה בה הריבית צפויה להישאר נמוכה ולכן על בנק ישראל 'לעשות חושבים' כיצד לסייע לזוגות הצעירים בכל זאת להגיע לדירה משלהם. עד כה, התפיסה הרווחת בבנק ישראל, בשנים האחרונות, הינה שאנו צפויים לגל של העלאות ריבית, אבל בפועל אנו נמצאים במהלך הפוך".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות הלמן אלדובי, אמר בתגובה להחלטת הריבית כי: "למרות מדד המחירים האחרון שהפתיע כלפי מעלה, סביבת האינפלציה במשק עדיין מתונה, ביחוד אם מנטרלים את סעיף הדיור. השקל אמנם נחלש בכ-1% מול הדולר מאז החלטת הריבית הקודמת, אך עדיין מוקדם מלקבוע כי מדובר בשינוי מגמה, ולכן אנחנו מאמינים שהסיכוי לשינוי בריבית הוא עדיין כלפי מטה. כמו כן, אנחנו מעריכים כי ההשפעה של הורדת הריבית על המשק הולכת ומתמעטת, וכי על הממשלה לפעול בדרכים נוספת מלבד המדיניות המוניטארית בכדי להתמודד עם ההאטה במשק והעלייה הצפויה במספר המובטלים".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, ציין כי "החלטת ריבית צפויה של בנק ישראל נוכח הסיטואציה הלא אופטימלית בו הוא מצוי. מחד על רקע נתוני הצמיחה המקרטעים והשקל החזק יתכן כי מוטב היה לבנק המרכזי המקומי לקדם פני האטה ולהפחית את הריבית במשק פעם נוספת ומאידך האוויר הרותח מזירת מחירי הדיור והשיתוק הממשלתי בתחום מקשים עליו לבצע מהלך מיידי לעידוד הצמיחה המקומית ולפיכך כל שנותר לבנק המרכזי הוא להמתין ולעקוב אחר הנתונים.

פגוט הוסיף עוד כי "על אף המדד הגבוה לחודש אוקטובר אנו סבורים כי האיום האינפלציוני אינו חלק ממאזן הסיכונים עימו יידרש להתמודד הבנק המרכזי בשנת 2014 והבנק יידרש להשקיע את מירב משאביו הניהוליים בהחלשת השקל ועידוד הצמיחה המקומית. בשוק ההון קיימת צפייה להפחתת ריבית נוספת של רבע אחוז בהסתברות של 80% בחודשים הקרובים, אולם זו לא תתממש להערכתנו אלא בתרחיש של אובדן מומנטום נוסף בכלכלת ישראל".