בכיר בהסתדרות: "3 שנים אני קורא להפרטת הנמלים"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, טוען כי הרגולציה מונעת אימוץ שיטות עבודה מתקדמות, ומפרט את תנאי ההסתדרות להקמת נמלים חדשים

"להפריט את הנמלים כאן ומיד" - זה המסר שמשמיע היום (ג') בשיחה עם "גלובס" אבי אדרי, אחד מבכירי ההסתדרות הכללית המשמש יו"ר איגוד עובדי התחבורה ונציג מרכזי של הארגון בשיחות מול הממשלה על הרפורמה בנמלים. "כבר שלוש שנים שאני קורא להפרטה, אבל דווקא המדינה היא שמתנגדת כיום. זה הזוי", הוא מוסיף.

"הפרטה תעשה טוב לנמלים, תבריא אותם, תוציא הרבה עובדים ותיקים שעולים יקר ותייעל את שיטות העבודה", אומר אדרי. "הרגולציה היא שחונקת כיום את הנמלים ואת היכולת שלהם להגביר את התפוקות. הרגולטור מונע מהעובדים לעבור את תקרת הפרמיה הקיימת, למרות שהם מוכנים לעבוד יותר. מעסיק פרטי מוכן לאמץ כל מודל שיביא לייעול העבודה. יש כאן בעצם התנגשות מובנית בין הרצון העסקי לבין הרגולציה. אני לא יכול להתווכח עם זה היום, למשל עם החשש של האוצר שתנאי פרישה מיוחדים לעובדי הנמלים ייצרו לחץ בגופים ממשלתיים או ציבוריים אחרים שיבקשו תנאים דומים. אבל למה להחזיק אותי בכוח? שלח אותי לדרכי".

תמיכה חד-משמעית כזו בהפרטת הנמלים השמיעו בעבר המנכ"ל לשעבר של נמל אשדוד שוקי סגיס, ויו"ר הוועד בנמל אשדוד אלון חסן. האחרון הסכים הן להפרטה הן להקמת נמל סמוך לנמל הקיים, ואולם התנה זאת בכך שהעובדים בשני הנמלים יפעלו תחת ועד אחד - דרישה שעל פניו לא ניתנת ליישום, בין היתר מבחינה משפטית. מנגד, יו"ר הוועד בנמל חיפה, מאיר תורג'מן, התנגד עד היום להפרטת הנמל וגם להקמת נמל נוסף. "לדעתי גם תורג'מן מתחיל להפנים כיום שהוא לא יכול להישאר בחיק המדינה, שזה חונק את הנמל. יש כיום 150-200 עובדים ותיקים בנמל חיפה שאפשר להוציא לפרישה מוקדמת, אבל האוצר לא מוכן לשמוע על זה בגלל העלויות", טוען אדרי.

בינתיים, בשקט יחסי, חלה התקדמות בשיחות שמתנהלות בין נציגי הוועדים וההסתדרות לבין נציגי המדינה בכל הקשור לכוונת הממשלה להקים שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד. השיחות מתקיימות בקצב של פגישה אחת ליום, והאווירה מסתמנת כרגועה ועניינית יותר. ההסתדרות פנתה אמנם לבית הדין הארצי לעבודה כדי שיפסוק רשמית שזכות השביתה עומדת לעובדים כפי שקבע עקרונית בעבר, ואולם אדרי מצהיר כי אם תימשך ההתקדמות בשיחות הארגון יבקש לדחות את הדיון שקבע ביה"ד ל-1 בדצמבר.

אדרי מפרט על הדרישות שהציבה ההסתדרות כתנאי למתווה מוסכם על הקמת נמלים חדשים: המדינה תעמיק את הרציפים בנמלים הקיימים בדיוק לעומק המתוכנן בנמלים החדשים, כדי לאפשר תחרות שווה בקליטת אוניות ענק; פיטורים של עובדי דור ב' ייעשו רק בהסכמת ההסתדרות כפי שהוסכם בעבר בנוגע לעובדי דור א'; המדינה תייצר רשת ביטחון כלכלית לנמלים הקיימים לפחות לתקופה מסוימת, כך שאם מספר המכולות שמגיעות לנמלים הקיימים יירד מהמספר שצופה כיום המדינה, הנמלים יזכו לשיפוי מהמדינה ובכך גם העובדים לא ייפגעו; בנוסף, וזה עדיין לא עלה על שולחן המו"מ - ההסתדרות תדרוש לחתום על הסכם קיבוצי ענפי בין ההסתדרות לבין "ארגון המעסיקים בענף הנמלים" - ארגון שעדיין לא קיים כיום. הרעיון הוא להבטיח שהתחרות לא תהיה על חשבון העובדים, אך זאת מבלי לפגוע לכאורה בתחרות.

"הסכם קיבוצי ענפי, כפי שאנחנו חותמים בענפים אחרים, לא מחייב תנאים אחידים בכל מקום עבודה בענף, אלא תנאי מינימום שצריך לעמוד בהם", מסביר אדרי. גם חוק ההגבלים העסקיים, מציין גורם משפטי המזוהה עם ההסתדרות, מחריג מתחולתו הסכמים קיבוציים ומאפשר ניהול מו"מ משותף על תנאי העבודה בין גורמים עסקיים.

הקרב על רשת הביטחון

אחת מנקודות המחלוקת העיקריות שצפויה על רקע דרישות ההסתדרות, נוגעת לאותה "רשת ביטחון כלכלית". נציגי האוצר ומשרד התחבורה אמנם לא אמרו "לא", אלא ביקשו לבחון את ההצעה, אבל קשה להאמין שהדבר יעבור בקלות. אם נבטיח מראש לנמלים הקיימים הכנסה קבועה, למה שיתאמצו? שאלו במהלך הפגישה נציגי המדינה. על כך אומר אדרי: "אין דבר כזה שהנמלים לא יתאמצו, זה לא עובד ככה. אם המדינה מתעקשת על זה שבעוד כמה שנים יהיו כאן תורים של אוניות ושחייבים להקים עוד נמלים, אנחנו כבר לא יכולים להתווכח איתם על המספרים שהם מציגים. למרות שבנמל חיפה למשל אין כיום עבודה בכלל. כל מה שאנחנו מבקשים זה שאם מספר המכולות שמגיעות לנמלים הקיימים יירד מהצפי שהמדינה בעצמה משוכנעת בו כל כך, אז שתיתן לנו ערובה לזה. אם המדינה משוכנעת שהנמלים הקיימים לא ייפגעו מהנמלים החדשים, ש'העוגה תגדל', אז המדינה לא צריכה לחשוש מרשת ביטחון כזאת".

אדרי הביע במשך השיחה תקווה שהשיקולים הפוליטיים של שר התחבורה ישראל כ"ץ לא יגברו על ההיגיון שאמור לשרת את האינטרסים של ציבור המשתמשים בנמלים והציבור בכלל. לדבריו, בעוד 8-10 שנים, המועד שבו אמורים לקום הנמלים החדשים, בכלל לא בטוח שתהיה כאן אותה ממשלה ואותו שר תחבורה: "מי שהולך למלחמה יקבל מלחמה של עשר שנים, ובניגוד למה שכ"ץ חושב - הוועדים לא ייסגרו את הנמלים; הם חכמים יותר. הם יודעים להאט את העבודה והם יכולים לעשות את זה שנים. אף אחד לא ינצח במלחמה כזו".