הממונה על ההגבלים: חברות נמל חיפה ואשדוד - קבוצות ריכוז

גילה יאסור על חברות הנמל להפעיל את הנמלים העתידיים שהממשלה מתכננת להקים

חברות נמל חיפה ונמל אשדוד מהוות קבוצות ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה של מכולות מקומיות בקווי הובלה ימיים, כך החליט הממונה על ההגבלים העסקיים ד"ר דוויד גילה, בתום שימוע שערך לחברות הנמל.

ההכרזה על קבוצות ריכוז היא צעד תקדימי שנוקט הממונה ומטרתה להסמיך אותו לתת הוראות לחברות הנמל במטרה למנוע פגיעה בציבור או בתחרות או ליצור תנאים להגביר את התחרות. ההוראה המרכזית שבכוונת גילה לפרסם היא איסור על חברות הנמל הקיימות להפעיל את הנמלים העתידיים שהממשלה מתכננת להקים - באופן שיחסום דרישה אפשרית מצד עובדי הנמלים לקבל את הרציפים החדשים שיוקמו לידיהם ולמנוע בדרך זו את הפרטתם. בנוסף כותב גילה כי "בכוונתי להורות כי חברות הנמל לא ינקטו בכל פעולה שיש בה כדי לסכל, להפריע או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף של נמל המפרץ (הנמל המתוכנן במפרץ חיפה ע"ב) או נמל הדרום (הנמל המתוכנן ליד נמל אשדוד ע"ב)".

הממונה ציין כי החלטתו באה "נוכח חשיבותו הרבה של שוק שירותי הנמל לכלכלת ישראל ונוכח החשש לפגיעה בתחרות על רקע הקמתם הצפויה של מסופי נמל חדשים". גילה ציין כי עבור מרבית לקוחות שירותי הנמל בישראל נמל חיפה עשוי להוות תחליף לנמל אשדוד ולהפך, אולם מלבד שני הנמלים לא עומדת ללקוחות אפשרות ממשית של העברת סחורות בדרך היבשה או דרך נמל אחר כמו נמל אילת. גילה קובע כי בין הנמלים מתנהלת "תחרות מועטה" זאת בשל חסמי מעבר גבוהים, העובדה כי נתחי השוק של שתי החברות "דומים מאד" והן מספקות שירותים דומים למספר רב של לקוחות.

גורמים המזוהים עם ההסתדרות אמרו כי החלטת הממונה היא התערבות נוספת של הממונה במו"מ בין המדינה לעובדים במטרה לסייע למדינה להשיג את מטרותיה. חברת נמל אשדוד טענה בפני הממונה באמצעות משרד עו"ד רון גזית רוטנברג כי תהיה בעמדת נחיתות בתחרות בינה לבין הנמל הפרטי החדש משום שלא יהיו לה תשתיות לפרוק ולהטעין את אניות המכולה הגדולות.

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר כי "ההכרזה על הנמלים חיפה ואשדוד כקבוצת ריכוז תבטיח בראש ובראשונה תחרות, תחזק את צעדי הממשלה ותמנע את התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים. ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, ועל כן התלות שלה בנמלי הים היא כמעט מוחלטת.

"הצעד הזה יהווה נדבך נוסף במהלך ליצירת תחרות בנמלים ויבטיח שחברות הנמל והעובדים לא יעמדו בין צעדי הממשלה לבין תחרות. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. ייקח מספר שנים עד שנרגיש במשמעותו של צעד זה, אך היא בוא תבוא: שירות משופר, תפעול מהיר יותר, עלויות נמוכות יותר - כל זה יוביל להורדת מחירים לאזרח ולהקלה על יצואני ישראל. אני מחזק את ידיו של דיוויד גילה ומתוקף תפקידי אתן לו גיבוי מלא על המהלך האמיץ".