"רואים בישראל חברות עם אמביציות יותר גדולות"

ראבי מאטרה מקרן לייטספיד שמנהלת 2 מיליארד דולר: "שיעור החברות שיהפכו לציבוריות בגל הנוכחי, יהיה דומה לזה שראינו בשנות ה-90"

ראבי מאטרה (Ravi Mhatre) נמצא בעולם ההון סיכון כ-17 שנה, רובן בקרן האמריקנית לייטספיד שנוסדה בשנת 2000, שהוא אחד מארבעת השותפים המייסדים שלה. כמי שחי בעמק הסיליקון, הוא משוכנע שהגאות בתחום ההיי-טק, והביצועים המוצלחים של קרנות ההון סיכון, אינם מסמנים עולם חדש. מדובר פשוט תקופה טובה יחסית.

"אין דברים חדשים בעמק הסיליקון, לפחות לא בכל מה שקשור להון סיכון", הוא אמר בראיון ל"גלובס" כאשר ביקר בארץ לאחרונה. מרחוק לפחות, נראה שבעמק הסיליקון דווקא כן גילו עולם חדש. הכוכבת של העולם הזה, בשנים האחרונות היא קרן אנדרסון הורוביץ. מרק אנדרסון ובן הורוביץ הקימו בקרן מערך שלם של תמיכה בחברות הפורטפוליו שלהם וגייסו כמות עצומה של כסף שאיפשרה להם להשקיע בהצלחות הגדלות כגון פייסבוק, טוויטר, Airbnb, Box ואחרות.

"מדברים עליהם הרבה בגלל שהם שכרו הרבה אנשי מקצוע בכדי לסייע באספקת שירותים לחברות, ויש להם נראות גבוהה, אבל אין שום דבר חדש בזה", משוכנע מאטרה, שממשיך בהתייחסות לאנדרסון הורוביץ באופן קצת פחות שגרתי, "הדבר המרכזי שהם עושים באופן טוב במיוחד יחסית ל-VC המסורתיים אחר הוא יחסי הציבור", הוא צוחק, "למרק ובן יש כישורים גבוהים מאוד בכל מה שקשור ל-PR והם עשו עבודה טובה בלקדם את השם של הקרן שלהם בזמן קצר, ואני נותן להם את הקרדיט על זה".

השקעה מוצלחת ב- Snapchat

למרות שלהכניס משקיעים תחת ההגדרה של "יודעים לעשות יחסי ציבור" פחות מרשים מאשר להגיד שהם משקיעים מוצלחים, גם ההצלחה לדחוף שם או תדמית של קרן נחשבת לקריטית, בתקופה שבה חברות טכנולוגיה יכולות להגיע בזמן שיא לשווים של מיליארדים. מקרה כזה, היה בשבועות האחרונים באפליקציית שיתוף התמונות, Snapchat לדוגמא. רק בפברואר ביצעה החברה סבב גיוס לפי שווי מוערת של כ-60 מיליון דולר ולפני כשבועיים נחשף כי פייסבוק וגוגל הציעו תמורתה 3 ו-4 מיליארד דולר, בהתאמה.

לייטספיד הייתה בין הקרנות שהשתתפו באותו סבב גיוס בפברואר. לפחות על הנייר, על פי הערכות השווי, Snapchat יכולה להיות אחת ההשקעות המוצלחות ביותר שלהם, אבל המיקוד של הקרן הוא יותר בתחומי תשתיות המחשוב. ההצלחות הגדולות של הקרן הן בעיקר בתחום המחשוב הארגוני, כגון Fusion IO, Nicira, Riverbed וגם XtremIO הישראלית.

לדברי מאטרה, בתחום תשתיות המחשוב "יש המון חדשנות וזה מקום נהדר להיות בו כרגע", ולגבי הטכנולוגיה שמיועדת יותר לכיוון הצרכנות הוא טוען כי "התחום הגיע לשיא עם הרשתות החברתיות. תמשיך להיות בזה פעילות, אך הדברים שרואים זה יותר חדשנות מינימלית לגבי הרשתות החברתיות. סביר שאנחנו בקצה הגל הנוכחי ומחכים לגל החדשנות הגדול הבא בתחום הצרכנות".

האם מה שחווים כעת בוול סטריט זה שינוי נקודתי או שחלון הנפקות באמת פתוח?

מאטרה אופטימי: "בוודאי. השוק הרבה יותר פתוח להנפקות היי-טק, מה שלא היה במשך 6-7 שנים. הרבה חברות צומחות מהר מאוד ולשוק הציבורי יש רעב לצמיחה כרגע. צמיחה שלא נמצאת במקום אחר. לצד זה רואים גם שוק בריא של מיזוגים ורכישות, והאופציה להפוך לחברה ציבורית דוחף את השווים של החברות כי ליזמים יש אופציה והם לא רוצים למכור במחיר נמוך. הניחוש שלי הוא ששיעור החברות שיהפכו לציבוריות בגל הנוכחי, יהיה דומה לזה שראינו בשנות ה-90".

לפני כשנה וחצי סיימה לייטספיד לגייס את הקרן החמישית, בגובה של 875 מיליון דולר, כ-200 מיליון מתוכם מיועדים להשקעות בסין, והשאר לארה"ב וגם לישראל. בסך הכול מנהלת הקרן כ-2 מיליארד דולר. הקרן אומנם נכנסה להשקעות בישראל כבר בסוף שנות ה-90, אך פתחה משרד מקומי ב-2006 שבו ישנם שני שותפים: יוני חפץ ודוד גוסרסקי. בפורטפוליו הנוכחי של הקרן בישראל אפשר למצוא את סולראדג', LiveU ואאוטבריין, לגביה מאמין מארטה כי "תצא להנפקה בתוך 12-18 חודשים".

במבט מעמק הסיליקון אתם מרגישים איזה שינוי לגבי התעשייה המקומית?

"אני חושב שאת ההתבגרות של היזמים רואים גם בצד של ההון סיכון. השוק כאן הופך ליותר מנוסה וזה מביא לתוצאות יותר טובות, וגם השווקים הטכנולוגים מתרוממים. כעת פשוט רואים חברות שמתחילות כאן עם אמביציות יותר גדולות".