"חומה של חששות": קבלו את 10 הבועות הבאות בשווקים

אולי אין לנו הגדרה אקדמית של בועה, אבל למשקיעים יש ללא ספק זיכרונות טריים מבועת הדיור של 2006 ומבועת הדוט.קום ב-1999 ■ לפניכם רשימה של 10 נכסים שמראים כעת סימני קצף, שיכול להצביע על בועה בהתהוות

בועות נכסים הן דבר מצחיק. אתה לא יודע שמשהו הוא בועה עד שהוא פוקע. מאז שמשקיעים העלו את מחיר פקעות החבצלות בהולנד במאה ה-17, כלכלנים רבים מסכימים שאי אפשר להגדיר מצב של בועה לפני פקיעה.

בשנה האחרונה אמר פול קרוגמן, הפרופסור זוכה פרס נובל מפרינסטון, שאין להן הגדרה תקנית. בשבוע שעבר אמר ג'ולירמו קאלבו מאוניברסיטת קולומביה בכנס של הפד שעדיין אין לנו תיאוריה של בועות. מחבר הספר "התרוממות רוח לא הגיונית", רוברט שילר מאוניברסיטת ייל, שאמר באחרונה שמחירי המניות גבוהים אך לא ברמה מפחידה, כינה את בועות השוק "ביטוי של מחלת נפש חברתית".

ג'ורג' סורוס אמר כי "בועות פיננסיות אינן תופעה פסיכולוגית טהורה. יש להן שני רכיבים - מגמה שקיימת במציאות, והפירוש המוטעה של אותה מגמה". גם הוא חושב ש"בועה היא דבר בלתי ניתן לחיזוי".

אולי אין לנו הגדרה אקדמית של בועה, אבל למשקיעים יש ללא ספק זיכרונות טריים מבועת הדיור של 2006 ומבועת הדוט.קום ב-1999. לכן, לפניכם רשימה של עשרה נכסים שמראים כעת סימני קצף, שיכול להצביע על בועה בהתהוות.

1. למניות בארה"ב אין "חומה של חששות"

השוק השורי הוא כבר קשיש בן כמעט חמש שנים, ומדד 500 S&P עלה בכ-170% מהשפל של מארס 2009. מאז התיקון האמיתי האחרון של לפחות 10% שהסתיים ביוני 2012, המדד צבר כמעט 40%. תיקונים בשוק הם דבר בריא, כי הם מכוונים מחדש את ציפיות המשקיעים, ולכן ריצה כה ארוכה ללא תיקון נוסף כבר מדאיגה. יתכן שלשוק היו יותר עליות ומורדות אלמלא החליט הפדרל ריזרב לדכא את הריביות. כעת רווחיות החברות מאיטה, והפד קרוב לצמצום קניית האג"ח שלו, ששומרת על ריביות נמוכות בצורה מלאכותית, ומעניקה לשוק תמיכה. השוק זקוק ל"חומת חששות" כדי לטפס עליה. בלעדיה, המשקיעים הקטנים מתמלאים אומץ וביטחון - שתי תכונות שליליות מאוד למשקיעים, אלא במצב של פסימיות קיצונית בשוק, שבוודאי לא קיימת כיום.

הדבר היחיד שיש לפחד ממנו בשוק הנוכחי הוא העדר הפחד. זה הזמן להיזכר בכלל מספר 5 של הטקטיקן לשעבר של מריל לינץ', בוב פארל: "הציבור קונה הכי הרבה בשיא, והכי מעט בשפל". ואכן, "מדד השור והדוב" של סנטימנט המשקיעים של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מאותת כיום על מכירה.

2. מניות ה"מומנטום"

נהירת הכסף למניות הקפיצה קומץ של מניות לגבהים מסחררים, ויצרה זן חדש של מניות מומנטום כמו טסלה מוטורס ופייסבוק, שקשה להצדיק את מחיריהן. טסלה ופייסבוק מתנהגות כאילו הן שתו רד בול רוב השנה, ועקפו בהרבה את S&P, שעלה מתחילת השנה עד יום ו' שעבר ב-24%. טסלה נסקה ב-307% ופייסבוק בכמעט 80%.

לא כולם רוצים לעלות על רכבת הטורבו הזו. סוחר השורט הידוע ג'ים צ'נוס מתרחק מטסלה ומפייסבוק. הוא מכנה את טסלה "מניית כת פולחנית" שעולה על ספקולציות ולא על ביצועים בסיסיים. האנליסט ג'יימי אלברטיין מאמין גם הוא שהראלי של טסלה כבר מוגזם. "הייתי מרגיש אחרת אם החברה הזו הייתה יצרנית נישה של רכבי יוקרה, אבל היא מנסה להפוך ליצרנית גדולה", הוא אומר. מארק היוברט, בעל הטור במרקטווץ', אומר שמניית פייסבוק מנופחת ב-45%. אפילו אם פייסבוק תצליח לעמוד בתחזיות של וול סטריט, ומכפיל המכירות שלה יישא 6.44, השווי שלה ב-2017 יהיה 110 מיליארד דולר, עשירית משווי השוק הנוכחי שלה, לדבריו.

מניות טסלה ופייסבוק
 מניות טסלה ופייסבוק

3. ביטקוין

מחיר המטבע הווירטואלי הזה זינק ב-76% מתחילת נובמבר, ופי 20 מתחילת השנה. קצב שבירת השיאים כה מהיר, שפעילים רבים מייחלים לתיקון.

"כשאתה מביט על ההיסטוריה של המסחר בביטקוין, זו שרשרת של בועות, תיקונים וקביעת רמות תמיכה חדשות", אומר בארי סילברט, מייסד חברת SecondMarket, שהשיקה קרן ביטקוין בסוף ספטמבר. על השאלה אם הביטקוין בטריטוריה בועתית הוא עונה: "במבט על הגרף שלו, קשה מאוד לומר שלא". מנגד, הביקוש למטבע גואה בסין, והביטקוין קיבל זריקת עידוד באוקטובר, כאשר הרשויות הפדרליות בארה"ב סגרו את שוק הסמים המקוון "דרך המשי", שקיבל רק ביטקוין. "אחרי הסגירה הזו ראינו הרבה יחידים עשירים ומוסדות מתחילים לקנות את המטבע", אומר ירון לוקשביץ, מנכ"ל חברת Coinsetter. גם חברות אקוויטי פרטי החלו להשקיע בחברות ביטקוין כמו Circle.

מחיר הביטקוין
 מחיר הביטקוין

4. וויסקי מובחר

הנה לנו נכס נזיל מאוד. בשנים האחרונות, סוגי וויסקי נדירים, בייחוד מאלט (לתת) סקוטי יחיד, הפכו לפריט אספנים לוהט. וויסקי היילנד, חברה סקוטית שעוקבת אחרי מחירי מכירות פומביות, אומרת שהם עלו ב-170% מסוף 2008. בשנה שעברה נרכשו בקבוקים בערך של מעל 18 מיליון דולר, ומחיר בקבוק נדיר מגיע בדרך כלל לסכום של ארבע או חמש ספרות.

כמה אספנים מעריכים שהשוק הזה יכול רק לעלות, אך אחרים מזהירים שהם רואים את תחילתה של בועת וויסקי, בייחוד מפני שכמה מזקקות משחררות לשוק עוד בקבוקים, שיכולים להעלות את ההיצע אל מעבר לביקוש. בעיה נוספת היא שלא כל בקבוקי המהדורות המוגבלות הם באיכות משביעת רצון. "אם בקבוק עולה 5,000 דולר, זה לא אומר בהכרח שהוויסקי משובח", אומר נוח רותבאום, עורך אתר Liquor.com.

5. מחירי הנדל"ן בלונדון

שוק הדיור בלונדון עבר כמה שנים פנטסטיות, שלא לדבר על החודשים האחרונים. באוקטובר לבדו, המחירים שדרשו המוכרים עלו ב-10%, ועם הנתונים הכלכליים המשתפרים של בריטניה, כמה אנליסטים חוששים שאנחנו נכנסים למחזור של גאות ושפל. "המפתח לשוק של לונדון הוא שהביקוש עולה על ההיצע, ואין די היצע בצנרת", אומר פרנסיס הדסון, אסטרטג בסטנדרד לייף אינבסטמנט.

אבל לא רק ביקוש מקומי מעלה את המחירים. גם הביקוש של הזרים מתלהט, כאשר קונים אמידים מחו"ל רוכשים את מה שהם רואים כהשקעת מקלט מבטחים. אמנם לא נראה שהביקוש לנכסים בלונדון יאט בקרוב, אך מגמות הריבית יכולות לרסן את ההתייקרות. "אם בארה"ב הפד יצמצם את ההקלה הכמותית ובריטניה תישאר על תוואי צמיחה, הריביות יכולות לעלות, ויהיה יקר יותר לקחת משכנתא", אומר הדסון.

מדד מחירי הבתים בלונדון
 מדד מחירי הבתים בלונדון

7. אדמה חקלאית

מחירי קרקעות חקלאיות מובחרות בארה"ב דוהרים, בייחוד ב"חגורת התירס ופולי הסויה" המסורתית, בעשור האחרון לפחות. עליית המחירים הזו הואצה בארבע השנים האחרונות, בזכות שילוב של גאות במחירי הסחורות החקלאיות, ריביות הנמוכות ויבולים גדולים. מחיר אקר (כ-4 דונם) ממוצע בחווה חקלאית באיווה זינק השנה ב-20% ל-8,400 דולר, לפי משרד החקלאות האמריקאי. רוב המומחים עדיין לא מכנים את המגמה הזו בועה, אך הם רואים מבחן חשוב למחירים כאשר מחירי התירס ופולי הסויה נסוגים מרמות השיא, ושערי הריבית מתחילים לזחול כלפי מעלה. אם מחירי הקרקעות ימשיכו לעלות גם מול רוחות נגדיות כאלה, מדובר אולי על מאניה ספקולטיבית ללא תמיכה כלכלית. פקיעת בועה כזו תסב נזק ניכר למוסדות ההלוואות. יש סימנים לכך שהמגמה מצטננת, אם כי מוקדם מדי לומר זאת בוודאות.

אדמה חקלאית
 אדמה חקלאית

8. מחירי בקר ובשר בקר

מחירי חוזי בקר למסירה עתידית עלו ב-9% בששת החודשים האחרונים, כאשר משלוחים הדוקים ייקרו את מחירי בשר הבקר לרמות שיא.

"בצורת ועלויות מספוא גבוהות הובילו לחיסול של עדרי בקר בשנים האחרונות", ועדר הבקר האמריקאי ירד השנה לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1952", אומר דייוויד מלוני, נשיא התאחדות המסעדות בארה"ב.

חוזי בקר חי עלו לשיא של 1.34 דולר לליברה (440 גרם) בסוף אוקטובר, שיא מאז 1984 לפחות. "הצרכנים עדיין קונים בשר ואין לנו ירידה אמיתית בביקוש בגלל ההתייקרויות, אבל בשלב כלשהו, הצרכנים יקומו מהשולחן ויתחילו להעדיף בשר חלופי כמו עופות וחזיר", אומר קווין קר, מנכ"ל חברת מסחר הקרויה על שמו.

מלוני אומר שירידת מחירי המספוא ויותר כרי מרעה השנה מעודדים חוואים לבנות מחדש עדרי בקר, מה שיוביל בסופו של דבר למשלוחי בקר ובשר גבוהים יותר, אם כי לא לפני המחצית השנייה של 2015.

עתודות הבקר
 עתודות הבקר

6. שוק הדיור הסיני

באוקטובר עלו מחירי הדירות החדשות במאה הערים הגדולות בסין ב-10.7% בממוצע בהשוואה שנתית, לפי חברת מדדי הנדל"ן בסין. זו הייתה ההתייקרות החדה ביותר מאז שהמדדים הללו החלו להתפרסם ביוני 2011. "החששות מפני בועת נדל"ן מחודשת מניעים כנראה את מדיניות ההידוק של הבנק המרכזי הסיני, שאולי תייצב את צמיחת התמ"ג גם בשנה הבאה, אך היא עלולה לגרום לתסיסה חברתית", אומרת אושהה לי, פרופסורית באוניברסיטת מערב וירג'יניה ומומחית לתעשייה הסינית. לדבריה, "סינים רבים רואים כעת בהשקעה בנכסים אמריקאים חלופה טובה יותר לכספם, כי הם גם איבדו אמון בהשקעות בשוק המניות הלא-שקוף שלהם".

9. הלוואות לסטודנטים

האמריקאים מחזיקים כיום בהלוואות לסטודנטים ברמה גבוהה פי שלושה מאשר לפני עשור - והסך שהם חייבים לממשל עלה לראשונה על טריליון דולר ברבעון שהסתיים ביוני, לפי מינהל הנתונים על הלוואות לסטודנטים במשרד החינוך הפדרלי. הם גם צפויים יותר להיכנס לחדלות פירעון על ההלוואות הללו.

לפי משרד החינוך, 10% מהסטודנטים שהתחילו לפרוע את הלוואותיהם באוקטובר 2010 לא המשיכו לפרוע אותן ב-30 בספטמבר 2012. השיעור הזה עולה כמעט ללא הפסקה זה כתשע שנים, אבל המשקיעים שקונים הלוואות סטודנטים שאוגחו (SLAB) בהיקף של מיליארדי דולר אינם מקדישים לכך מחשבה רבה. פרמיית הסיכון שהמשקיעים דורשים עבור אג"ח הדירוג טריפל A לשבע שנים ירדה ביותר משליש בשנתיים האחרונות, ולפני כמה חודשים ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מ-2007. אפילו בוגרי אוניברסיטאות ליגת הקיסוס אינם פורעים לעיתים הלוואות שלקחו.

הלוואות לסטודנטים
 הלוואות לסטודנטים

10. הנפקות חברות סטארט-אפ בהייטק

ההנפקה הראשונה (IPO) של טוויטר שיקפה היטב את ההתעניינות החזקה והגוברת בהנפקות אינטרנט ומדיה חברתית. יש הערכות שחברות סטארט-אפ נוספות, כמו חברת התשלומים בטלפון הנייד סקוור, שירות המסרונים הפופולרי סנאפצ'ט ואתר המדיה החברתית פינטרסט עומדות לזנק לקלחת ההנפקות, והשערוכים המדווחים שלהן גרמו לגבות רבות להתרומם. בנוסף, בשבוע שעבר פורסם שחברת אחסון הנתונים Box מתחילה לבחור בנקאים להנפקה שלה.

אך בעוד שחששות המשקיעים מפני המדיה החברתית הוקלו בעקבות הביצועים החזקים של פייסבוק, בייחוד בניידים, זו עדיין תעשייה מתפתחת שאנליסטים ומשקיעים מתקשים להבין לגמרי. "חשוב לציין שמפני שטוויטר נמצאת בשלב מוקדם של צמיחה, קשה מאוד לתמחר אותה", כתב מייקל פצ'ר, אנליסט של וודבוש, בציוץ ללקוחותיו.