אלטשולר ושמר נכנסים לתחום המדדים החכמים

אלשטולר-שחם מקים חברת קרנות סל יחד עם קובי שמר וליאור כגן ■ בעקבות המהלך ייכנס בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם לתחום בו מנוהלים כיום כ-13.4 מיליארד שקל ונשלט ברובו על ידי מגדל שוקי הון

בית ההשקעות אלטשולר שחם מקים חברת קרנות סל יחד עם קובי שמר וליאור כגן. כך נודע ל"גלובס". בית ההשקעות בראשות גילעד אלטשולר ורן שחם מנהל מגעים מתקדמים עם שמר, ממייסדי בית ההשקעות אנליסט וכיום מבעלי רשת ארקפה, ועם כגן, מנכ"ל מיטב סל לשעבר, להקמת מיזם משותף בתחום המדדים החכמים (Smart Beta).

במסגרת המיזם, שייקרא "סמארט בטא", יקימו וינהלו השלושה חברה שתתמחה בקרנות מחקות. קרנות אלה יעקבו אחר שורה של מדדים מיוחדים שנבנים ונערכים על ידי חברת "אלפא ביתא", שנמצאת בבעלות שמר. לאחרונה, נזכיר, הפך שמר לעורך המדדים הישראלי הראשון, מלבד הבורסה, שקיבל היתר להנפקת מוצרי מדדים.

שמר נחשב לדמות מוכרת ומוערכת בשוק ההון המקומי. ב-1985 הקים עם אהוד שילוני ושמואל לב את בית ההשקעות אנליסט. ב-2002 החליט לעזוב את בית ההשקעות לטובת הקמת רשת בתי הקפה ארקפה. במקביל, ב-2007 הוא הקים את חברת המדדים "אלפא ביתא", שעוסקת כאמור בפיתוח מדדי מניות. שמר גם ייסד סדרה של תעודות סל עם פסגות תחת מיתוג משותף.

ליאור כגן כיהן עד לפני מספר חודשים כמנכ"ל חברת תעודות הסל מיטב, שנמכרה לפסגות. הוא נחשב לאחד מחלוצי תחום תעודות הסל בישראל ולמנהל ותיק ומוערך.

על פניו, מדובר בהחלטה מפתיעה מבחינת אלשטולר-שחם. כשנשאל גילעד אלטשולר בריאיון ל"גלובס" לפני כ-3 שנים מה דעתו על תעודות הסל, הוא אמר כי אינו רואה במוצרים האלו ערך מוסף: "תעודות סל אפשר למכור גם בסופרמרקטים או בסופר פארם". עם זאת, תחום המדדים החכמים הוא תחום חדשני שצובר לאחרונה תאוצה, ואינו מתבסס על ניהול פאסיבי כמו תעודות סל. בחברה החליטו, כאמור, להתמקד במעקב אחר המדדים באמצעות קרנות מחקות, אפיק שמנהל כיום כ-13.4 מיליארד שקל ונשלט ברובו על ידי חברת מגדל שוקי הון.

מוצרי סמארט בטא מציעים השקעה במדדים שאינם מסורתיים, אלא מבוססים על ניסיון לשכלל את המדדים הקיימים במטרה להניב תשואה גבוהה יותר לאורך זמן. זאת, למשל, באמצעות קביעת משקל זהה לכל המניות שנכללות במדד או בחירת ני"ע לפי פרמטר מסוים, כמו סטיית תקן, מכפילי הון או דיבידנדים.

באמצעות המיזם החדש ינסו השלושה להביא לישראל את מוצרי התחום שצוברים לאחרונה פופולריות בקרב המשקיעים ברחבי העולם. כיום מדובר במוצרים שהיקף הנכסים בהם בעולם עומד על יותר מ-100 מיליארד דולר.

באלטשולר שחם אישרו היום את הפרטים. רן שחם, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות מסר: "כפי שהיינו ראשונים לצאת לחו"ל בהשקעות אג"ח, כך אנו מאמינים שבעצם כניסת אלטשולר-שחם - יחד עם אלפא ביתא בראשות קובי שמר וליאור כגן - לתחום זה, אנו מביאים בשורה של חדשנות ורעננות לשוק ההון ולמשקיעים".

אלטשולר שחם, שמנהל נכסים בהיקף 48 מיליארד שקל ונחשב לאחד מהגופים המובילים בענף, מעבה בימים אלה את שורותיו בדמויות בולטות משוק ההון. לאחרונה מונה שי ירון, לשעבר פסגות ניירות ערך, למנכ"ל חברת קרנות הנאמנות ולסמנכ"ל המכירות של בית ההשקעות.