עיריית ר"ג מצמצמת את מספר הדירות בפרויקטי תמ"א 38

ראש העיר החדש מתכוון להפסיק את המדיניות המתירנית בנושא תמ"א 38: "נעשה זאת בחרדת קודש"

עידן חדש ברמת גן: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה החליטה לאמץ אתמול (א') בישיבתה הראשונה את המלצת יו"ר הוועדה החדשה, עו"ד אביבית מאור-נמרודי, למדיניות תמ"א 38 במקרים של הריסה ובנייה מחדש. המדיניות החדשה מצמצמת משמעותית את מספר הדירות המותרות לבנייה שאושרו עד כה ליזמים. המתווה החדש יהיה תקף לשנה, שבסופה תאשר עיריית ר"ג תוכנית מתאר חדשה לעיר.

לפי המתווה החדש, על כל דירה שתיהרס ניתן יהיה להקים עד 3.5 דירות חדשות, כאשר עד היום מספר הדירות לא היה מוגבל, כל עוד נכלל בשטח הכולל של זכויות הבנייה. למעשה, עד היום יזמים יכלו לקבל אישור לבניית 34 דירות על שטח של 450 מ"ר, ו-75 דירות על שטח של דונם. כעת מספר הדירות המתוכנן צפוי לקטון משמעותית. כמו כן, מרחק קווי הבניין לא יקטן מ-2.7 מטרים, כאשר התמ"א אפשרה מרחק מצומצם יותר של 2 מטרים.

יש לציין, כי הנושא הראשון שעלה בישיבת הוועדה היה התוויית מדיניות לתוכנית תמ"א 38. לדברי עו"ד מאור-נמרודי, "התווית מדיניות זו יחד עם ראש העיר החדש ישראל זינגר, נועדה להמשיך לקדם את נושא התמ"א והריסת מבנים ישנים ובנייתם מחדש, תוך בחינה מחדש של מצוקת החניה והצפיפות בעיר".

עם זאת, מציינים בעירייה, בימים אלה שוקדים באגף ההנדסה על הכנת תוכנית מתאר עירונית, שתחלק את העיר לרובעים, בדומה לתל אביב, כאשר בכל רובע ייבדקו על פי חוות דעת מקצועית זכויות הבנייה, מספר הקומות, מספר היח"ד, שטחים ירוקים, תשתיות ומבני ציבור.

"זינגר מודע לחובתו להביא לפיתוח ולהתחדשות של העיר, אך עם זאת הוא מצהיר כי ינהל מדיניות של בקרה, פיקוח ואיזון בהחלטות הללו", מסבירים בעירייה. לדברי זינגר, "המציאות שבה אנו חיים מחייבת אותנו להשמיש עתודות קרקע בשל מצוקת הדיור הגוברת, אך זה ייעשה בחרדת קודש ומתוך דאגה לתושבים. בכל תוכנית שתוגש תיבחן סוגיית התשתיות ומוסדות הציבור, החניה, נתיבי הכניסה והיציאה וכן מסת התנועה".

מאור-נמרודי הוסיפה, כי "בעקבות הערר שהוגש החלטתי עם זינגר, שיהיה נכון להתוות מדיניות בהתייעצות עם חברי הוועדה המקומית וגורמים מקצועיים. מדיניות זו תמשיך למנף את ההתחדשות העירונית לחזק מבנים נגד רעידות אדמה, ומאידך גיסא תצמצם את האפשרויות הרחבות הניתנות כיום ליזמים, ובכך נוכל להתחשב בסוגיות העולות מצד התושבים".

מהנדס העירייה חיים כהן מסר כי "מסמך המדיניות נערך לאחר התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים לתמ"א".

חבר המועצה עו"ד רועי ברזילי מסר כי "בתור מי שהוביל את הגשת הערר והביקורת על העדר מדיניות תכנון ברמת גן, אני יכול לברך את המגמה החשובה, מדובר בהישג חשוב, אשר באופן מפתיע, לקחו בו חלק מרבית חבריי הועדה הקודמת שאישרו אך לא מזמן את תכנית הצפיפות במתכונתה ההרסנית. שנים התנהלה הוועדה המקומית ללא מדיניות ברורה והגבולות הפרוצים במקרה הטוב, יצרו אנדרלמוסיה שיצרה אי ודאות תכנונית. יחד עם זאת, בכל הנוגע לצפיפות, יחסי פינוי: בינוי נקבעו במסמך במונחים כלכליים בלבד, גישה זו אינה נכונה תכנונית. על הוועדה המקומית בבואה לאשר תכנית, לא כל שכן, מסמך מדיניות, לשקול הגדלת צפיפות ביחס למצאי שטחי הציבור הקיימים ולכן, נכון יותר היה להיצמד לנוסחה המחשבת צפיפות ביחס לדונם כשם שהדבר מנוסח בתכניות מתאר".