מנהל רשות המסים: "ישראל לא תהיה מקלט מס לתושבי חוץ"

לדברי משה אשר, הרשות מתכוונת להעביר מידע למדינות רלוונטיות על הון של תושבי חוץ הנמצא בארץ, ונתונים דומים יתקבלו על נכסים של ישראלים בחו"ל

מנהל רשות המסים, משה אשר, התבטא היום (ב') בחריפות, בכנס ירושלים של לשכת רואי החשבון, נגד החבאת הון של תושבי חוץ בישראל: "אנחנו לא נהיה מקלט מס לתושבי חוץ", אמר אשר.

לדבריו, הרשות מתכוונת להעביר מידע למדינות רלוונטיות על הון של תושבי חוץ הנמצא בארץ, ונתונים דומים יתקבלו על נכסים של ישראלים בחו"ל.

העברה וקבלת מידע מבנקים עולמיים בהתייחס לאזרחים ישראלים נמצאת כעת, לדברי אשר, בהליך מואץ במשרד המשפטים, והוא המליץ לגורמים הרלוונטיים לפנות בנוהל של גילוי מרצון.

אשר התייחס גם להחלטתו של שר האוצר יאיר לפיד לבטל את העלאת שיעורי מס הכנסה, ואמר כי רשות המסים הייתה בעד הצעד הזה: "אנחנו לא אוהבים כשמעלים מסים, אלא פועלים לגבות אותם. המשפט של שוויון בנטל הוא לא רק סיסמה, עלינו להביא לחקיקה צודקת והוגנת ולפתור עיוותים קיימים".

אשר סקר את הצעדים של הרשות במלחמה בהלבנות ההון, ובין השאר ציין את הגבלת סכום העסקאות במזומן, קליטת עובדים חדשים ברשות, קביעת חובת העברת מידע על נותני שירותי מטבע וקביעת עבירות מס חמורות כעבירות מקור בחוק איסור הלבנת הון.

לסיכום דבריו אמר אשר כי שנת המס הנוכחית צפויה להסתיים עם עודף של 6 מיליארד שקל מעל התקציב שנקבע, כתוצאה משילוב בין עבודת גבייה של הרשות ושחרור הרווחים הכלואים.

"רשויות המס בעולם התאחדו?"

עו"ד ורו"ח גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל ברשות המסים, אמר בתגובה לדברי אשר כי "מדינת ישראל, גם לפי הדין הקיים, איננה מקלט מס ולא נחשבת ככזו גם לפי הגדרות ה-OECD. ככל שברור שצריך לשתף פעולה עם ה-OECD, עדיין צריך להיות ברור לכולנו שהאינטרס של מדינת ישראל צריך להיות לנגד עיני רשות המסים לפני האינטרס של ה-OECD. בפעם האחרונה שבדקתי, היחידים שיודעים לשמור על האינטרסים שלנו זה אנחנו, אז לא להתבלבל.

"פעם הכלל היה 'פועלי העולם התאחדו'. בסוף הבינו שהכלל הזה הרס יותר ממה שהוא בנה. היום הכלל הוא 'רשויות המס בעולם התאחדו', ואני צופה שהסוף של הכלל הזה יהיה דומה".

"ובנימה אישית למשה אשר", הוסיף בר-זכאי, "כשאתה תסתכל לאחור על התפקיד שלך ברשות המסים, אתה תשאל את עצמך 'מה עשיתי טוב בשביל מדינת ישראל', ולא 'מה עשיתי טוב ל-OECD'".

לדברי בר-זכאי, "אני מציע שלפני שאנחנו עוזרים למדינות הזרות לטפל בענייני המסים הפנימיים שלהם, נתמקד בעצמנו, וזה לא סותר חילופי מידע תקינים. כפי שמנהל רשות המסים אומר בעצמו, בחילופי מידע כל מדינה מוסרת מידע על התושבים של המדינה השנייה. האם אנחנו נהיה המדינה הראשונה שתמסור מידע על תושביה שלה?".