פוטאש מפטרת 18% מכוח העבודה; "חדשות רעות לכיל"

המשבר בשוק האשלג מחריף: פוטאש תפטר מעל ל-1,000 עובדים ■ אקסלנס ברוקראז': "המשבר בשוק האשלג הוא עמוק ומתמשך; כיל תפוסה בין המלחציים של המשבר בשוק האשלג מצד אחד ו-ועדת ששינסקי מצד שני"

המשבר בשוק האשלג ממשיך. ענקית הדשנים הקנדית פוטאש תפטר 18% מכח העבודה שלה ברחבי העולם, על רקע הזעזועים האחרונים בשוק הדשנים העולמי. החברה הודיעה היום (ג') כי היא תפטר 440 עובדים בקנדה, ומעל ל-600 עובדים בארה"ב וטרינידד.

בנוסף, החברה הודיעה כי היא משעה וחותכת ייצור במספר תוכניות שלה. "למרות ביטחון במניעים לטווח ארוך בעסקינו, נתח ניכר מהביקוש לדשנים מגיע משווקים מתעוררים, שם הצמיחה לא הייתה מהירה כפי שציפינו", מסרה פוטאש.

"הסביבה הרעועה השפיעה על פוטאש ועל עסקי הפוספט, ותרמה לתנאים המאתגרים בשוק. בשל כך, אנחנו חייבים לקבל החלטות קשות היום על מנת להבטיח שהחברה תמשיך להיות ממוצבת כראוי לעתיד".

נזכיר כי בסוף החודש הקודם קיבלו כ-130 עובדי רותם אמפרט שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל ) הודעת פיטורים.

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז': "זוהי הודאה ברורה כי המשבר בשוק האשלג הוא עמוק ומתמשך וכאשר החברה שתמיד הייתה האופטימית ביותר בשוק, מרימה כך את הידיים, באמת שאין סיבות לאופטימיות בטווח הקצר.

"ההודעה של פוטאש גם מזכירה לנו כי פירוק קרטל האשלג הרוסי BPC היה תוצאה של משבר הביקושים ולא המחולל שלו. המסקנה הברורה היא שאפילו אם הקרטל יחזור לפעול, הדבר לא יפתור את המשבר. במצב כיום, היצרניות יכולות אולי לאושש כמויות ע"י הורדת מחירים או שהן יכולות להעלות מחירים ולהקריב כמויות, אולם השוק פשוט אינו מסוגל לספוג כמויות גבוהות במחירים גבוהים.

"מבחינת כיל, אלה חדשות רעות: תפוסה בין המלחציים של המשבר בשוק האשלג מצד אחד ו-ועדת ששינסקי מצד שני - כיל ממשיכה להיות השקעה בעייתית ביותר לטווח קצר-בינוני".