נדחו תביעות דיירי כיכר המדינה לפיצויים בסך 270 מיליון שקל

השמאי המכריע קבע כי התוכנית החדשה להקמת המגדלים בלב כיכר המדינה בת"א השביחה את ערך הנכסים המקיפים אותה - ולא הורידה אותו

תביעות בגין ירידת ערך בסך 270 מיליון שקל, שהוגשו נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב, על-ידי דיירי המעגל החיצוני של כיכר המדינה, נדחו בידי השמאי המכריע שאול רוזנברג, שמונה על-ידי ועדת הערר המחוזית.

רוזנברג דחה את טענות בעלי הדירות והחנויות במעגל החיצוני של הכיכר, וקבע כי התוכנית החדשה שחלה בלב המתחם לא רק שלא פגעה בערך הנכסים במעגל החיצוני - אלא השביחה אותו.

התכנית בגינה הוגשו תביעות הפיצויים אושרה בשנת 2000 וקובעת כי במעגל הפנימי של הכיכר יוקמו 3 מגדלי מגורים בני 25 קומות ו-387 דירות, וכן קניון מסחרי בשטח 11 אלף מ"ר.

זאת, במקום התכנית שחלה קודם לכן על השטח, משנת 1969, בה תוכננה הקמת 4 בנייני מגורים בני 600 דירות, שיצרו חומה בגובה של 35 מטרים סביב הדופן הפנימית של הכיכר, תוך כליאת השטחים הירוקים. התוכנית אף זכתה לכינוי "החומה הסינית" באותם ימים.

רוזנברג קבע כי בתוכנית החדשה נערך שינוי מהותי לטובה בבינוי, שכלל צמצום משמעותי במספר הדירות, וכי ישנה הקלה על העומס התחבורתי הצפוי במקום וכן הפחתה של רעש וזיהום אוויר.

בנוסף, ועדת הערר קיבלה את טענות הוועדה המקומית וקבעה כי היוזמה שנועדה להפוך את הכיכר לכיכר ציבורית מעולם לא קיבלה תוקף, ולכן לא היה בה כדי להשפיע על ציפיות הדיירים הגובלים. נקבע כי התוכנית המעודכנת לא הפכה שטח ציבורי פתוח לשטח המיועד לבנייה, אלא רק שינתה את התוכנית הקודמת שכללה בינוי אינטנסיבי במעגל הפנימי של הכיכר, לגירסה מצומצמת יותר.

בעלי החנויות טענו כי הקניון שיוקם במסגרת התוכנית החדשה יגרום לאובדן לקוחות ודמי שכירות. ועדת הערר קבעה כי הנזק הכלכלי הנטען אינו בר-פיצוי על-פי הוראות סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, כיוון שאין זה נזק הנובע מפגיעה תכנונית בנכס התובעים.

עוד לפני מינויו של השמאי המכריע, דחתה ועדת הערר את הטענה העקרונית של בעלי החנויות, כי הם זכאים לפיצוי בגין הנזק הכלכלי שייגרם להם. גם הטענה בדבר מטרדי בנייה שייגרמו עקב מימוש התוכנית נדחתה על-ידי הוועדה, מהטעם שאין זה נזק המקנה זכות לפיצוי לפי חוק התכנון והבנייה.

יש לציין כי מאז שהוגשו התביעות לפיצויים שכאמור נדחו על-ידי הוועדה המקומית, התוכנית במעגל הפנימי של כיכר המדינה עודכנה שוב, וזאת לאחר הסרת מגבלת בנייה שהטיל משרד הביטחון. על-פי התוכנית המעודכנת שאף קיבלה תוקף בחודש יוני האחרון, בכיכר הפנימית יוקמו 3 מגדלים בני 40 קומות ו-452 דירות, ללא קניון.

עיריית תל-אביב יוצגה בידי עו"ד אירית יומטוב ושמאי המקרקעין נעמי קפלנר ויוסי ברק.