תנו לנו חשבוניות

מדוע חושש נתניהו לחשוף את זהות תולה הווילונות בביתו?

מה בסך-הכול אנחנו מבקשים? שקיפות. רשימה מדויקת של הוצאות בית ראש הממשלה, או נכון יותר, הוצאות שלושת הבתים של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, כדי שנדע על מה יוצאים שם קרוב ל-3 מיליון שקל בשנה. ועם כל הכבוד לרחבות-הלב של לשכת ראש הממשלה, שניאותה לפרסם רשימה כללית של סעיפי ההוצאה בטבלת אקסל, וזאת רק אחרי עתירה של עו"ד עופר דורון, מהתנועה לחופש המידע, אנחנו רוצים חשבוניות.

את הדרישה הזו העלתה התנועה לחופש המידע בעתירתה לקבלת פירוט הוצאות מעון ראש הממשלה. מישיבה שהתקיימה ביוני במשרד המשפטים יצאה חוות-דעת חד-משמעית: יש להציג את החשבוניות לציבור.

משפטני משרד ראש הממשלה עמדו על הרגליים האחוריות והוציאו חוות-דעת נגדית, ולפיה אין להציג את החשבוניות לציבור, וזאת מטעמי ביטחון.

שלומו של נתניהו חשוב, הן כבר איבדנו ראש ממשלה מכהן אחד. אבל מצד שני, אני לא משוכנעת ש"שיקולי ביטחון" בנוגע לחשבוניות אינם בעצם מסך עשן. נכון, יש סעיפים שלגביהם שיקולי ביטחון רלוונטים: אם יודעים באיזו גלידריה קונה נתניהו את הגלידה שלו, והוא מחבב במיוחד, נניח, את טעם הפיסטוק, יתכן שמישהו ינסה לטבול את הפיסטוקים בחומר רעיל.

אבל אני תוהה, איך יפגע ראש הממשלה אם נדע, למשל, מי תולה אצלו את הווילונות בבית ומחליף לו את הרצועות לתריסים ב-3,200 שקל, וממי הוא רוכש מזוזות בעשרת אלפים שקלים בשנה. אני גם לא רואה איך בדיוק הוא יינזק גופנית אם נדע מי הוא אותו ספק נרות ריחניים בכל-כך הרבה כסף, מאיפה קנה את אופני המשענת ב-3,000 שקל ומי לכל הרוחות המכבסה שעשתה קופה של עשרות אלפי שקלים.

אנחנו דורשים את כל החשבוניות. פירוט מלא של כל הוצאה והוצאה שעליה, למי שולמו, איפה ואיך. למה? כי ההשקה בין הפרטי לציבורי היא כה רבה במקרה זה, ולכן עולה חשש מערוב הוצאות פרטיות וציבוריות, כמו שקורה, לעיתים, כשבעלי עסקים מעסיקים מנקה במשרד, שעובדת גם בבית הבעלים, ומחייבים את החברה על משרה גלובאלית, או, למשל, כשמדווחים על קניית נרות ריחניים, כשבפועל נקנתה שידה דקורטיבית שנמכרת באותו המקום.

אני סומכת על השב"כ שכל ספק שירותים כזה עובר תחקיר שתי וערב, כל אדם או סחורה שנכנסים לתוך הבית, עוברים את שרשרת האבטחה המהודקת הכוללת שיקוף ואמצעים נוספים. מי שבאמת רוצה לדעת את שמה של המכבסה, שמו של הזגג או איש התריסים של נתניהו, יכול לבצע מעקב פשוט ולא לחכות לפרסום דוח ההוצאות השנתי.

בבריטניה וסקוטלנד דוח ההוצאות של ראשי הממשלה מפורט עד לרמת החשבונית. אני סמוכה ובטוחה שהשירות החשאי של הוד מלכותה והסקוטלנד יארד, לא יפקירו את מנהיגי המדינות בידי טרוריסטים, אז אפשר לברר איתם איך פתרו את הקושיות הביטחוניות האלה.

בעיות ביטחון אינן מאפשרות לחשוף חלק מהחשבוניות, מבקר המדינה יכול לעשות בשבילנו את העבודה ולעבור עליהן אחת אחת כדי שנהיה בטוחים שגם ההוצאות היותר רגישות מפוקחות היטב.

אז די עם תירוצי הביטחון הגורפים, לי נדמה שלמישהו שם פשוט אין עניין שנחטט בחשבוניות.

מי שנפגע מההסתרה הם קודם כל אזרחי מדינת ישראל, שזכותם לדעת לאן הולך הכסף, למי ולאיפה. אם הכול כל-כך טהור, גם ראש הממשלה עצמו נפגע מההסתרה, כי היא מעודדת ספקולציות ומהומות, על דבר שצריך להיות כל-כך פשוט וכל-כך שקוף.