ארדן הוא לא כחלון

האם שר התקשורת הנוכחי יהרוס את הרפורמה של קודמו בתפקיד?

תמוה. אין אף מילה שתתאר את ההתנהלות של שר התקשורת גלעד ארדן בנושא איחוד רשתות הסלולר. אם לשפוט את האופן שבו הדברים מתרחשים בשוק ניתן להכריז כבר עכשיו: ארדן הוא לא כחלון. השקפת עולמו הכלכלית חסרה את הגישה הנכונה לניהול שוק התקשורת, ושמונת החודשים האחרונים, שבהם הוא מכהן כשר תקשורת, מעידים על כך.

שיא השיאים היה בשבוע שעבר בעקבות הודעת התמיכה שלו באיחוד הרשתות בין פלאפון, סלקום וגולן טלקום. ארדן הוציא הודעה לעיתונות רגע אחרי שהחברות הודיעו על הסכם לאיחוד רשתות, והתלהב מהצורך באיחוד רשתות סלולריות. ארדן כיהן בעבר כשר להגנת הסביבה וקיבל כל היום תלונות נגד אתרים סלולריים. ייתכן שזה מה שגורם לו לתמוך באיחוד הרשתות. מדובר במהלך חיובי, אבל השאלה הגדולה היא מה מאחדים, מתי ואיך.

עכשיו נחזור להתחלה. מדינת ישראל היא מדינה קפריזית. רק לפני שנתיים-שלוש הוביל שר התקשורת, משה כחלון, רפורמה מקיפה שמטרתה לשבור את הטריאופול הסלולרי ששלט בחיינו. לצורך כך, הוכנו עבודות כלכליות מקיפות והונחה תשתית שקבעה שבמדינת ישראל חייבים להכניס תחרות בשוק הסלולרי, על בסיס של תשתיות עצמאיות.

מה קרה לכל העבודות ולכל הנחות היסוד האלה? הן היו שגויות? שוב האוצר אשם? ייתכן, שהשוק הישראלי אינו יכול להכיל חמש חברות בפריסה ארצית מלאה, אבל בין חמש חברות לבין שתי חברות, מצב שארדן מכוון ונותן לו יד, יש הבדל עצום.

החובה המוסרית של המדינה

שוב נשאל, אם משרד התקשורת הכניס שני מפעילים נוספים ונניח שזה יותר מדי, מדוע לא מאפשרים להם להתמזג ולהקים רשת אחת, כך שבישראל יהיו ארבעה מפעילים? מה קרה לחובה המוסרית של המדינה ולכל נורמה של ממשל תקין, שהיום, אחרי פחות משנתיים, פשוט מוחלים לגולן טלקום ולהוט מובייל, ונותנים לשתיהן לחמוק מהחובה שלקחו על עצמן לפרוס רשת?

איך אפשר לעשות עסקים עם מדינה שמתנהלת כך? לעומת זאת, שימו לב איך ארדן אוכף על החברות הסלולריות להשלים את הפריסה בשטחי יהודה ושומרון. הוא מוציא מכתבים נזעמים, מכה בתופי המלחמה על החובה לפרוס רשתות ולדאוג לכיסוי מלא ביהודה ושומרון. במקביל, אותו ארדן מוותר למפעילים על חובתם הטרייה לפרוס רשת בכל הארץ.

הזיכרון שלנו כל כך קצר, עד ששכחנו לחלוטין מה היה כאן רק לפני שנתיים עם המחירים המטורפים בסלולר, עם העושק המתמשך של בעלי מניות שיושבים ומחכים לליטרת הבשר כל רבעון, כמו אריה ליד הנהר שמחכה לטרף. והנה בא השר החדש ונראה כי הוא פוגע במה שבנה קודמו בתפקיד, בהסכמתו לאחד רשתות. במה ארדן יוכל להתפאר בדיוק אחרי שיחסל את התחרות בשוק הסלולרי?

ועכשיו לצרפתים. העולים החדשים מיכאל גולן ופטריק דרהי, הם אנשי עסקים מזן שאנחנו לא מכירים. אין רגולטור שהם לא מקרקסים. אם להתנסח בעדינות, הרישיון והמחויבות שלקחו על עצמם הוא סתם נייר של פקידי ממשלה. אבל מכיוון שמשרד התקשורת מתנהל לעיתים כקרקס, אז גם המפעילים יכולים להתנהג כמו בקרקס.

הוט מובייל לקחה על עצמה מחויבות לפרוס רשת בפריסה ארצית מלאה בתוך שבע שנים. בכיר בחברה לשעבר אומר היום שמראש היה ברור שהחברה לא תמלא אחר החובה שלה. "היה ברור שהם יחפשו מודל של איחוד רשתות ושהרגולטור יוותר להם. להם יש פשוט ביצים ואומץ לעשות את מה שאף איש עסקים ישראלי אחר לא יעשה. להגיד 'כן כן', ואחר כך פשוט להמשיך ולעשות מה שהם רוצים איך שהם רוצים".

מיכאל גולן הוא סיפור בפני עצמו. בואו נודה על האמת. האיש עשה צחוק מכולנו. נזכור לו היטב את העובדה שהיה הראשון בשוק ונעריך אותו, אבל עד כאן. עד הרגע שהתחילו לדבר על איחוד רשתות, גולן אמר שהוא עומד ויעמוד במחויבותו לפרוס רשת. הוא אפילו התגאה בכך שהוא פרס 700 אתרים. היום גולן מסביר מדוע איחוד הרשתות יציל את התחרות.

סליחה מר גולן, התחייבת להקים רשת, קיבלת ממשרד התקשורת תדרים, אז איך אתה יכול עכשיו לבכות שאתה לא מסוגל לעמוד במשימה? אם אתה לא יכול לעמוד במשימה שלקחת על עצמך, קח אחריות.

אבל שימו לב לבעיה עוד יותר גדולה. שני הצרפתים מנהלים מו"מ מול משרד התקשורת על קבלת הכסף שהפקידו במכרז שבו זכו, וזאת כשברור שהם לא מתכוונים לעמוד במחויבות. איזו מדינה שפויה מחזירה את הכסף לפני שהיא בכלל קבעה אם להוט מובייל ולגולן טלקום מותר להקים רשת משותפת במקום רשת עצמאית?

לא לסגור את השוק

נניח שחמישה מפעילים זה יותר מדי ואין מספיק תדרים לכולם בדור הרביעי. ראשית אמרנו שניתן לחייב את הוט מובייל ואת גולן להקים רשת אחת. זה יקל על שתיהן ויאפשר להן להתמודד עם הקמת רשת הדור השלישי שהן מחויבות להקים. פתרון נוסף, הוא לאפשר להן להקים רשת משותפת בדור השלישי, אך בדור הרביעי לאפשר איחוד רשתות לשלוש רשתות - כדי להקצות את התדרים בצורה יעילה יותר.

מעבר לזה, אם רוצים להקטין את מספר האתרים, שיתכבד משרד התקשורת וייאלץ את כל המפעילים לאחד תרנים, לא ציוד אקטיבי, אלא רק את הברזלים בלבד. כך ייחסכו מאיתנו את המראות המכוערים של עמודי אנטנות. המפעילים יחסכו בעלויות, אבל התחרות תהיה מבוססת תשתיות עצמאיות. עוד רעיון הוא לחייב מפעילים לעלות על תשתיות חברת חשמל למשל. זה גם יעזור למיזם הסיבים החדש שלה וגם יצמצם את הכיעור של האנטנות.

סלולר
 סלולר