מילאנו פינת איינשטיין: מיצב עיצוב מרשים של Moooi ברמת אביב

הישר משבוע העיצוב במילאנו: טולמנ'ס פותחת הערב מיצב עיצוב מרשים של Moooi ההולנדית, כמחווה למייסד המותג מרסל וונדרס

מעצבים צריכים לפתח אישיות וחשיבה אינדיבידואלית על העולם, על העיצוב ועל צרכיו. ההשראה לא באה לי מבחוץ, אלא מבפנים. אני לומד איך אנשים משתמשים בכל דבר ומנסה להשתמש בזה בעבודתי. אני לא מושפע או מקבל השראה מדברים באופן רציונלי. זה מסוכן, זה נכון לאנשים חסרי דמיון, לי זה משעמם", אומר המעצב ההולנדי מרסל וונדרס. ובמילון של וונדרס "משעמם" היא מילת הגנאי האיומה ביותר.

מוקדם יותר השנה, בשבוע העיצוב במילאנו, הוכיח וונדרס את חשיבותה של מקוריות בתצוגת תכלית מרתקת של Moooi, המותג שייסד ב-2001 יחד עם קספר ויסר.

בשנה שעברה, רכשו השניים את השליטה בחברה בחזרה מידי תאגיד העיצוב B&B איטליה, שהשקיע בה מספר שנים קודם. התצוגה השנה נועדה, כך נראה, להיות מפגן כוח של מקוריות ובעיטה בממסד, למען הסר ספק מליבם של המעריצים, שחששו אולי ממסחור יתר.

כמו כוכב רוק באיצטדיון, פרס וונדרס את משנתו בהאנגר ענק, באחת השכונות המעניינות בעיר וכבש מחדש את לב הקהל ואת הכותרות בתקשורת. הקסם הושג בזכות שילוב של קולקציות חדשות ואוונגרדיות עם פריטים ותיקים של המותג פורץ הדרך, משולבים בריהוט וינטג' ואביזרים קלאסיים, מרדיו ישן ועד צעצועי ילדים.

מעל לכול אלה, שרתה על החלל אווירה של קולנוע אפל, דקדנטי, בזכות צילומיו המרהיבים של ארווין אולף, ומוזיקה הולמת, שלכדו את דמיונם והעסיקו את חושיהם של המבקרים במקום.

25 שנות עיצוב

וונדרס לא עובד לבד. בניגוד למעצבים רבים בליגה העולמית, שהמותג מזוהה עימם אישית, הוא הרחיב את היריעה ורואה עצמו כמוביל הרוחני של החברה. ולא פחות מכוחו העיצובי, הוא נחשב גם לאומן שיווקי המתמחה ביצירת באז תקשורתי.

פירוש השם Mooi הוא "יופי" בהולנדית. תוספת ה"O" בשם המותג Moooi, שנוסד ב-2001, נועדה להגדיל לעשות, מצד אחד, ולפרוע את הסדר הלשוני הקיים במילה המקורית, מצד שני. כך השם מעיד על אופיו וכוונתו של המותג, שמקבץ עבודות של מעצבים מוכשרים ומובילים, שהמשותף לרובם הוא חשיבה יצירתית ואמנותית אוונגרדית, מפתיעה, אך לעולם משולבת בשימושיות. שמות מצמרת העיצוב העולמית, כמו סטודיו ג'וב, ג'ספר מוריסון, רוס לאבגרוב וסטודיו פרונט השוודי, מצאו ב-Moooi שותף לייצור רהיטים, גופי תאורה ופריטים משלימים, ההופכים למושאי תשוקה ולנושאי שיחה כשהם משולבים בסלון הביתי.

משהו מהתערוכה המרגשת במילאנו ניתן יהיה לחוות החל מהערב (ג') בתערוכה שפותחת טולמנ'ס בקניון רמת אביב, כמחווה ל-25 שנות עיצוב של וונדרס הכריזמטי והססגוני. הוא נולד בהולנד ב-1963 והחל את הקריירה שלו ב-"droog design", שעוסקת עד היום בחשיפה וקידום עבודות של מעצבים הולנדים צעירים.

ב-1995 הקים את המותג העצמאי שלו "וונדרס וונדרס". כאשר כיסא התחרה שלו נרכש לאוסף ה-MOMA בניו-יורק, כבר הסתמן וונדרס ככוכב עולה בשמי העיצוב העולמי. כיום, כמנהל האמנותי של Moooi, הוא בוחר אישית כל מוצר שיעבור לייצור. וכפי שהוא עצמו מודה, חוסר העקביות שלו אחראי לכך שהמותג מגוון כל כך, ומשלב קלאסיקה מצוייצת וחדשנות ראוותנית לצד מינימליזם מודרניסטי. לפעמים הוא בוחר פריטים שימושיים במיוחד ולפעמים עיצובים שפשוט הקסימו אותו.

טולמנס בקניון רמת אביב, עד 7.1