כאן משתפים בכיף

אמריקאי, אפריקאי ואסיאתי לא עושים אותו דבר בפייסבוק

"הדוד סם מביט אליי מתוך שטרות ירקרקים, הכול אפשר אם משלמים, להיות אפילו אלוהים", שרים פורטיס וסחרוף בשירם "אמריקה", אבל מדוח שמפרסמת חברת Gigya המתמחה בניהול מותגי צרכנות ברשת, מתברר פעם נוספת מה שאנחנו יודעים מאז קיפלו רשתות כמו סטארבקס ודאנקן דונאטס את הזנב בין הרגליים ועזבו את ישראל כלעומת שבאו: הצרכנים האמריקאים מתנהגים שונה, לפעמים שונה מאוד, מאחיהם באירופה ובאסיה, שלא לדבר על הישראלי הממוצע.

המחקר שערכה Gigya העלה שלא רק שכמות השיתופים מפייסבוק פחתה ברבעון השלישי של 2013, אלא שניתן לראות בבירור מגמות שיתוף תכנים על-פי נושאים וחלוקה לרשתות חברתיות. ולחדשות בהרחבה:

למרות שפייסבוק היא עדיין הרשת החברתית השולטת, רק 41% מכל השיתופים ברשת מקורם אצלה (ירידה של 9% מהרבעון הקודם), בעוד שטוויטר רושמת עלייה של 6%, כך ש-30% מכלל השיתופים ברשת מקורם כיום בטוויטר; ואילו פינטרסט תופסת את המקום השלישי והמכובד עם עלייה של 4% ותעבורה של 20% מכלל השיתופים. לינדאין וגוגל פלוס נמצאות הרחק אי-שם.

אלא שכאן מגיעים הנתונים המעניינים למפרסמים בארה"ב: 44% מסך השיתופים שעוסקים בקניות אונליין ברשת מקורם בפינטרסט, לעומת 37% שמקורם בפייסבוק. כשזה נוגע לחדשות, פייסבוק שבה להוביל, כש-40% מסך השיתופים ברשת הם ממנה (טוויטר נמצאת במקום השני עם 30% בקטגוריה זו).

כשבדקה Gigya את תחומי התיירות, הבריאות, החינוך ועמודי המותגים הגדולים, גילתה כי גם כאן מובילה פייסבוק בגדול, כשבחלק מהקטגוריות היא מחזיקה בלמעלה מ-60% מסך השיתופים ברשת.

ומה הקשר לאמריקה, אתם שואלים? שימו לב: בחלוקה ליבשות, 36% מסך השיתופים ברשת מגיעים מפייסבוק כשזה נוגע לתושבי צפון אמריקה. אותם תושבים גם מטפחים באופן בולט את אהדתם לרשת הפינטרסט, ו-29% מכלל השיתופים שלהם מגיעים ממנה, בעוד שטוויטר נמצאת רק במקום השלישי עם 24%.

בדרום אמריקה, התמונה שונה לחלוטין: פייסבוק שולטת במדינות דרום אמריקה באופן בולט, כאשר 67% מסך השיתופים באזור זה מגיעים מהחברה של מארק צוקרברג, ואילו טוויטר נמצאת במקום השני עם 28%. ופינטרסט? הצחקתם את תושבי דרום אמריקה. רק אחוז אחד מסך השיתופים ברשת בדרום אמריקה מקורם מפינטרסט.

באירופה, אפריקה ובמזרח התיכון המגמות דומות יותר לזו הקיימת בדרום אמריקה, אם כי במספרים שונים מעט: כ-46% בממוצע מסך השיתופים ברשת מקורם מפייסבוק, ואילו נמצאת טוויטר במקום השני עם 45% (באירופה) ו-32% באפריקה.

אל תנסו לחפש מאסות של גולשים שמשתמשים בלינקדין, בגוגל פלוס או בפינטרסט באפריקה, באסיה ובאירופה. באסיה, אגב, גם כן שולטת פייסבוק, כאשר 60% מסך השיתופים ברשת מגיעים ממנה.

ובישראל? בישראל הנתונים הללו לא פורסמו עדיין, אבל ממקורות מהימנים ניתן להתרשם כי אחוז ניכר ביותר מסך השיתופים ברשת בישראל מקורם מפייסבוק. לא המפרסמים, לא הצרכנים ולא הרשתות עצמן השכילו עדיין לפרוץ את הסכר הזה בינם לבין טוויטר ופינטרסט, באופן שיענה על הצרכים באופן שלם ויעיל.

* הכותב הוא בעל חברת הסושיאל מדיה Double spread.