הפד יצמצם רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר החל מינואר

הפד החליט: הכלכלה האמריקנית בדרך הנכונה - תוכנית התמריצים תצומצם בהדרגה ■ "לאור ההתקדמות לעבר תעסוקה מלאה והשיפור בתחזית לתנאי שוק העבודה, הוועדה החליטה לצמצם באופן מתון את קצב רכישות האג"ח"

הפדרל ריזרב יצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו ב-10 מיליארד דולר החל מחודש ינואר, ל-75 מיליארד דולר. כך הוחלט בישיבת ועדת השוק הפתוח שהסתיימה היום (ד').

במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3), רכש עד כה הפד 85 מיליארד דולר מדי חודש - 45 מיליארד דולר באג"ח של משרד האוצר ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. כעת, כאמור, יצומצם קצב הרכישות ל-75 מיליארד דולר.

ההחלטה מגיעה לאחר מספר חודשים בהם ניתנה תשומת לב רבה בשווקים לסוגיית תוכנית ההקלה הכמותית, לאחר שגם בפגישות הקודמות של הועדה נרמז כי ישנה העדפה בקרב בכירי הבנק לצמצם את התוכנית.

כאשר הכריז הפד על התוכנית לראשונה, אחת מהגדרותיה הייתה שהיא מחוסרת תאריך יעד לסיום התוכנית. היעד היה: הבראת הכלכלה, הורדת שיעור האבטלה לרמה מספקת, של 6.5% (היום: 7%), וייצוב האינפלציה על 2.5% (היום: 1.5%).

אולם, עם כל פרסום נתון מאקרו מהותי שהצביע על התאוששות בסקטור מסוים בכלכלה האמריקנית בכלל, ובשוק העבודה בפרט, מייד עלו ספקולציות באשר לתאריך בו יחל הפד לצמצם את התוכנית.

בכירי הפד התייחסו לסוגיה רבות, משני צדי המתרס - התומכים בהרחבה הכמותית טענו כי יש להמשיך עם התוכנית עד להשגת היעדים ואף מעבר לכך, והמתנגדים ציינו רבות כי יש לסיים את התוכנית מוקדם ככל הניתן.

בנובמבר, נזכיר, פורסמו נתוני התעסוקה האחרונים, שהיו טובים מהצפוי, עם ירידה בשיעור האבטלה ל-7% ותוספת של 203 אלף משרות למשק. לאחר פרסום הנתונים אמר נשיא שלוחת הפד בפילדלפיה, צ'ארלס פלוסר, כי "בהתחשב בהתחזקות של הכלכלה, זה כנראה זמן טוב לצאת בצורה מכובדת מתוכנית הרכישות".

בהודעת הפד היום נכתב כי "הנתונים שהתקבלו מאז ועדת השוק הפתוח של הפד התכנסה באוקטובר מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית מתרחבת בקצב מתון. תנאי שוק העבודה הראו שיפור נוסף; שיעור האבטלה ירד אך עדיין נותר גבוה. הוצאות בתי האב וההשקעות בעסקים התקדמו, בעוד ההתאוששות בסקטור הדיור האטה במידת מה בחודשים האחרונים. המדיניות הפיסקלית מרסנת את הצמיחה הכלכלית, למרות שייתכן שמידת הריסון קטנה. האינפלציה נמצאת מתחת ליעד ארוך הטווח של הוועדה, אך הציפיות לטווח הארוך יציבות".

כמו כן, צוין בהודעה כי "הוועדה צופה כי הצמיחה הכלכלית תגבר בהשוואה לקצב הנוכחי שלה ושיעור האבטלה ירד בהדרגה לרמות היעד של הוועדה", וכי "הוועדה מאמינה כי הסיכונים לתחזית הכלכלית ותחזית שוק העבודה יציבים יותר. הוועדה מאמינה כי העובדה שהאינפלציה נמצאת באופן קבוע מתחת ליעד של 2% עלולה לסכן את הכלכלה, ועוקבת אחר התפתחויות באינפלציה היטב כדי לראות שהיא תגיע ליעד שלה בטווח הבינוני".

בנוגע לתוכנית הרכישות, נכתב כי "לאור ההתקדמות לעבר תעסוקה מלאה והשיפור בתחזית לתנאי שוק העבודה, הוועדה החליטה לצמצם באופן מתון את קצב רכישות האג"ח. החל מינואר, הוועדה תוסיף למאזן אג"ח מגובות משכנתאות בקצב של 35 מיליארד דולר בחודש במקום 40 מיליארד דולר בחודש, ואג"ח של משרד האוצר בקצב של 40 מיליארד דולר בחודש במקום 45 מיליארד דולר".

ברננקי: הריבית תשאר נמוכה

במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, אמר יו"ר הפד, בן ברננקי, כי עתיד התוכנית ייקבע על פי הנתונים הכלכליים, וציין כי הוועדה מאמינה שיהיה זה הכרחי להשאיר את הריבית נמוכה "הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%".

ברננקי ציין עוד כי הוא צופה צעדים דומים ב-2014 בכל הנוגע לצמצום התוכנית, וכי הוא מתייעץ בנושא עם ג'נט ילן, שתחליף אותו בתפקיד בינואר. ברננקי אמר כי היא תומכת לחלוטין בהחלטה לצמצם הרכישות.