בועה על גלגלים: מחירים מנופחים בשוק הרכב המשומש

מחירוני המשומשות, שממשיכים להיצמד למחירוני היבואנים הרשמיים, מתעלמים מאינדיקציות שמלמדות על מחירי השוק האמיתיים כמו "ימי מכירות" תכופים של היבואנים, מבצעים למועדונים לקוחות, מכירות עודפים מליסינג ועוד

מקובל להתייחס לאחרונה לשוק הנדל"ן הישראלי בתור בועה, אבל גם שוק הרכב המשומש בישראל מגלה כיום מאפיינים בועתיים מובהקים.

בבסיס בועת המשומשות ניצב פער הולך וגדל בין מחירי המחירון הרשמיים של כלי רכב רבים במחירוני היבואנים לבין מחירי השוק האמיתיים. הבועה נתמכת על-ידי מחירוני המשומשות, שממשיכים להיצמד למחירוני היבואנים הרשמיים כאמת מידה לחישוב מחיר הרכב הבסיסי ומתעלמים מאינדיקציות שמלמדות על מחירי השוק האמיתיים כמו "ימי מכירות" תכופים של היבואנים, מבצעים למועדונים לקוחות, מכירות עודפים של רכב חדש מחברות הליסינג ושאר ערוצים שבהם נמכרים כלי רכב חדשים, כמעט בשגרה, במחירים נמוכים ב-8% עד 20% ממחירוני היבואנים.

השוק של מחיר השוק

מי שנחשף לבועה הזו במלוא העוצמה, לעתים קרובות בהפתעה, הם לקוחות שמנסים למכור רכב משומש "טרי" משלושת השנתונים האחרונים, ומצפים לקבל עליו את מחיר המחירון או משהו קרוב אליו.

ניקח למשל, מקרה קיצוני במיוחד כמו זה של שברולט קרוז. חיפוש מהיר בלוח יד 2 יניב הצעות למכירת כלי רכב כאלה יד ראשונה מודל 2012, מבעלות פרטית, שעברו כמה אלפי עד עשרות אלפי קילומטרים. טווח המחיר המבוקש עליהן נע בין 90 ל-98 אלף שקל - בהתאם למחירון המשומשות. מנגד, באחד האתרים שמתמחים בין חיבור לקוחות פרטיים לבין מאגרי עודפי הרכב החדש של חברות הליסינג, ניתן להזמין כיום את המכונית ממודל 2013 עם אפס ק"מ מהניילונים בכ-92 אלף שקל.

זו רק דוגמה אחת. מי שיטריח את עצמו ויחפש במגרשים של חברות הליסינג והסוחרים ימצא עוד לא מעט דגמים, שנמכרים עם אפס ק"מ במחיר דומה - ולעתים נמוך יותר - מהמחיר המבוקש של אותן מכוניות כמשומשות. אמנם לקוח שרוכש רכב חדש מחברות הליסינג נרשם בתור יד שנייה, אבל זה עדיין מוצר איכותי יותר ממכונית שכבר נמצאת שנה-שנתיים על הכביש.

לקוחות שנתקלים בתופעה עשויים לנטוש את ניסיונות המכירה בשוק הפרטי ולפנות לחברות הטרייד-אין, שם יציעו להם מחירון או משהו שמתקרב אליו, רק כדי לסבסד רכישה של רכב חדש - במחיר מלא (שהוא, כאמור תיאורטי) - מאותו יבואן. חברות הטרייד-אין העצמאיות יציעו להם משהו שקרוב למחירון רק במסגרת עסקת חליפין, שבהן רוכש הלקוח רכב משומש אחר, גם הוא במחיר מחירון מלא.

התופעה הזו מזכירה את הבדיחה על ההוא, שמציע למכירה כלב במיליון דולר ולמחרת מספר לכולם שהשלים את העסקה. "קיבלת מיליון דולר?", שואלים אותו, "לא", הוא עונה, "החלפתי אותו בשני חתולים שכל אחד שווה חצי מיליון דולר".

אבל הבועה בשוק המשומשות היא לא עניין מצחיק. מלבד הלקוחות הפרטיים שכיסם ניזוק, קשורים אליה ישירות ערכי השוק של כ-300 אלף רכב ליסינג והשכרה, ואלה גוררים אחריהם אשראי בנקאי והשקעות של כספי ציבור בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. כרגע, אין לאף אחד - וגם לא לרגולטור - אינטרס לפוצץ את הבועה. נהפוך הוא: כמו בשוק הנדל"ן, לכולם יש אינטרס לחזק אותה ולשמור עליה כדי לדחות את תגובת השרשרת של קריסת מחירי המשומשות. אבל הכלכלה המודרנית לימדה אותנו, שבמוקדם או במאוחר בועות דינן להתפוצץ.