מבחן דרכים: מרצדס CLA החדשה - שיק או שוק

מרצדס CLA דורשת לא מעט פשרות מבעליה, אבל עם עיצוב סנסציוני, סמל נחשק בחרטום ומחיר נגיש יחסית, יש לה כל מה שדרוש כדי להפוך ללהיט מכירות מקומי בקרב לקוחות צעירים ואמידים

חטיבת המכוניות הפרטיות של מרצדס מסיימת בימים אלה את שנת המכירות הטובה ביותר שלה בישראל אי-פעם. כ-1,600 מכוניות של מרצדס נמכרו בישראל בחודשים ינואר-נובמבר, זינוק של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזה בשנה שבה כלל שוק הרכב צמח בשיעור צנוע של פחות מ-5%.

אחד ממנועי הצמיחה של החברה בשנה החולפת הוא הפלח "הנגיש", באופן יחסי, בטווח המחירים של 180 עד כ-260 אלף שקל, שבו למותג הגרמני כמעט לא הייתה נוכחות עד לפני שנה-שנתיים. כתוצאה מכך גילו לא מעט לקוחות חדשים - חלקם בשכבות גיל צעירות יחסית, שרכישת מכונית חדשה ומאובזרת היטב עם סמל הכוכב המשולש בחרטומה כבר אינה חלק מרשימה בנוסח "עשרה דברים שאעשה אחרי הזכייה בלוטו", אלא משימה בת השגה, שאינה דורשת יותר משאבים מרכישת מכוניות נוצצות פחות.

דוגמה טובה לתופעה הזו היא מרצדס CLA החדשה - מכונית קופה ארבע דלתות, מאובזרת היטב, שמחיר הגרסה האוטומטית ההתחלתי שלה 240 אלף שקל. נכון להיום, כחודשיים לאחר נחיתתה בארץ, נמכרה והוזמנה כמעט כל הכמות שהקצה היצרן לישראל עד סוף 2014. מזמינים חדשים נכנסים לרשימת המתנה למקרה של ביטולים. לא קשה להבין את האטרקציה.

ה-CLA היא אמנם מכונית בגודל משפחתי, אבל כל סנטימטר במרכב העגלגל שלה והדחוס שלה מעוצב לתלפיות. היא נראית רחבה, נמוכה וזורמת בקו אחיד מהחרטום המחודד ועד לתא המטען המשתפל. כאשר מוסיפים לתמונה קשתות גלגלים שריריות, חישוקי 18 אינץ' מאסיביים וכמובן את סמל מרצדס בחרטום, מקבלים מכונית מושכת יותר תשומת לב ממכוניות יקרות ממנה. עם מכונית המבחן שלנו, בצבע לבן-טקסי, קיבלנו יותר מבטי קנאה משקיבל הבחור השמן בפרסומת הנשיקה המפורסמת עם בר רפאלי.

עיצוב קיצוני ודחוס שכזה במכונית בגודל משפחתי מכתיב פשרות ואלה מתגלות בתא הנוסעים. הכניסה למושב האחורי והיציאה ממנו, למשל, מתבצעות מבעד לדלתות צרות ולגג משופע מאוד, שחובט לא מעט בפדחתם של הנוסעים בטרם יסגלו תנוחה נכונה. בפנים, שיפוע הגג עלול לחולל שמות בתסרוקת של נוסעים גבוהים מאחור, ומרחב הכתפיים והרגליים נדיב פחות ממשפחתיות דור-חדש כמו טויוטה קורולה. לפחות תא המטען נדיב במפתיע ומכיל כ-470 ליטר מכובדים.

גם מלפנים תנוחת הישיבה נמוכה יחסית ומי שירצה להגביה את המושב, ימצא שהגג מתקרב עד כדי אי-נוחות. את רשימת הפשרות הארגונומיות חותם חלון אחורי צר, שמגביל את הראות מאחור והופך את השימוש במצלמת הרוורס להכרח.

מנגד, תא הנוסעים מרגיש כמו ברכב יוקרה אמיתי. מערך המתגים ועזרי הפיקוד אופייני מאוד לרכבי מרצדס, וכך גם התחושה האיכותית והמוצקה של הדלתות והדיפונים. האבזור התקני עשיר למדי וכולל שלל מערכות בטיחות מתקדמות, צג שליטה דיגיטלי ועוד.

תגובת דוושה נשכנית ודחף נאה בעליות ובמישור

הגרסה ההתחלתית של ה-CLA נמכרת בארץ מצוידת במנוע 1.6 ליטרים בהספק בסיסי של 122 כ"ס. למבחן שלנו התייצבה גרסת ה-CLA200, עם אותו מנוע אבל עם 156 כ"ס ומומנט נאה של 25 קג"מ. זה לא מנוע שקט ומעודן, אבל הוא חביב ונמרץ, עם תגובת דוושה נשכנית ודחף נאה בעליות ובמישור.

לתחושה הזו מסייעת תיבת ההילוכים כפולת המצמדים הזריזה והרהוטה יחסית של מרצדס, שמחליפה הילוכים במהירות שיא ומושכת כמעט עד הקו האדום במצב הספורטיבי. דף הנתונים הרשמי מלמד על תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות. אולי לא נתון חורך אספלט, אבל לא כזה שיבייש את הנהג במרוץ הרמזורים המוכר של יום שישי בלילה (שאסור כמובן על-פי החוק).

מי שלא יסתפק בזה יצטרך להוסיף עוד כ-40 אלף שקל ולהזמין את גרסת ה-2 ליטרים טורבו עם 211 כ"ס, שמאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות בלבד.

כמו בדגמי טורבו רבים לאחרונה, מתהדרת המכונית בצריכת דלק רשמית ממוצעת של יותר מ-17 קילומטרים לליטר. במצב "אקו", שמכבה את המנוע בכל הזדמנות, היא אכן מכונית חסכונית להפתיע, אבל בהעברה למצב ספורט - ואנחנו משערים שזה יהיה מצב ברירת המחדל עבור רוב הלקוחות - אסור לצפות ליותר מ-10 עד 12 קילומטר לליטר.

כמו ה-A קלאס שעליה היא מבוססת, גם ל-CLA יש הנעה קדמית במקום ההנעה האחורית המסורתית של מרצדס. יש לה גם הגה חד למדי, אחיזת כביש גבוהה מאוד בזכות גלגלי הספורט, ועל כבישים מפותלים תחת עומס היא מתנהגת בצורה בוגרת ורהוטה, לא פחות מאחיותיה הגדולות לבית מרצדס וללא הכבדות המוכרת שלהן.

הטהרנים של הנהיגה הספורטיבית עשויים לטעון, במידה רבה של צדק, שב.מ.וו סדרה 1, ובוודאי סדרה 3 עם הנעה אחורית, מרגישות יותר חדות ומאוזנות בנהיגה ספורטיבית כהלכתה. אבל לנהג הטיפוסי, שמסתפק במיצוי 70% מהפוטנציאל הדינמי של המכונית, ההבדלים זניחים.

מי שמצפה לנוחות נסיעה וספיגת זעזועים "כמו במרצדס", יצטרך להתאים ציפיות. עם גלגלים גדולים, צמיגים נמוכי חתך ובולמי זעזועים נוקשים היא מטלטלת את יושביה כהוגן על כבישים עירוניים משובשים ולעתים גם נחבטת על בורות. אבל זו פשרה שנראה כי הקהל הצעיר והעמיד (וגם האמיד) של מכוניות בפלח הזה, חי איתה בשלום. רוצה נוחות? קנה C קלאס.

מחיר דגם הבסיס CLA180, עם תיבת הילוכים אוטומטית, עומד על כ-245 אלף שקל (הידני מתחיל ב-200 אלף שקל). דגם ה-CLA200, שמסתמן כמבוקש ביותר בארץ, כבר עולה 265 אלף שקל.

בשורה התחתונה, ה-CLA אינה מכונית מושלמת והיא דורשת לא מעט פשרות מבעליה, אבל היא מציעה שילוב ייחודי ונטול תחרות של עיצוב נחשק, מחיר ותדמית, שקולע במדויק לטעמם של לקוחות צעירים ויוצר תוך כדי כך נישה חדשה. ללא קשר למבחן הדרכים, את מבחן השוק הישראלי היא כבר עברה בהצלחה יתרה.

מרצדס CLA200
 מרצדס CLA200

חלק מהמתחרות

פולקסווגן CC

ב-260 אלף שקל לפני מבצעים מציעה פולקסווגן את הקופה ארבע דלתות CC. זוהי מכונית ארוכה ורחבה מהמרצדס CLA. המרחב הפנימי נדיב יותר והתנהגות הכביש רגועה יותר. במחיר הזה מקבלים מנוע 1.8 טורבו עם 160 כ"ס ואפס ל-100 ב-6.5 שניות.

אאודי A3 סדאן

לאאודי A3 סדאן החדשה אין יומרות של ספורט-קופה נוסח CLA, אבל היא ניצבת על השלדה האיכותית של ה-A3. אורכה של הסדאן הוא 4.46 מ', רוחבה 1.8 מ' ובסיס הגלגלים 2.64 מ'. לגרסה החזקה, ב-205 אלף ש', יש 180 כ"ס והיא מזנקת ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות.

לקסוס IS

ב-249 אלף שקל מציעה לקסוס את ה-IS ההיברידית. היא נראית ספורטיבית, מציעה תא נוסעים סופר-איכותי, הנעה אחורית ומנוע בנזין-חשמל בהספק 223 כ"ס, שמאיץ את המכונית ל-100 ב-8.4 שניות ושומר על חיסכון מופתי.