S&P חתכה את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי

הסוכנות חתכה היום את דירוג האשראי של האיחוד האירופי ל-"+AA" ■ "דיוני התקציב הפכו יותר ויותר שנויים במחלוקת, מה שאנחנו רואים כאיתות לסיכונים גוברים בכל הנוגע לתמיכה באיחוד האירופי מצד כמה מדינות חברות"

סוכנות הדירוג S&P חתכה היום (ו') את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי ל-"+AA", על רקע דאגות בכל הנוגע לדיוני התקציב המתקיימים ביבשת.

"להשקפתנו, דיוני התקציב של האיחוד האירופי הפכו יותר ויותר שנויים במחלוקת, מה שאנחנו רואים כאיתות לסיכונים גוברים בכל הנוגע לתמיכה באיחוד האירופי מצד כמה מדינות חברות", נמסר מ-S&P.

כבר תקופה ארוכה שישנה מגמה בקרב מספר מדינות לפקפק בתמיכה הבלתי מסוייגת באיחוד האירופי. ביוון מוכת החובות, ש"ממשוכנת" לגרמניה, קוראים גורמים רבים להתנתק מהאיחוד, כמו גם במדינות חלשות נוספות, ואף בגרמניה עצמה, שיש בה גופים הקוראים להתנתק מהאיחוד ולהפסיק "לשפוך" כספים על מדינות חלשות.

לפני כחודש חתכה הסוכנות את דירוג האשראי של צרפת לרמה של AA לעומת "+AA", משום שלהערכתה לא חלה התקדמות ברפורמות הכלכליות עליהן התחייבה המדינה. בחודש יולי חתכה הסוכנות גם אתדירוג האשראי של פורטוגל ל"שלילי", מה שמקשה עוד יותר על המדינה, שכבר נמצאת בקשיי מימון, לקבל אשראי.

נזכיר כי בסוף השבוע מתכנסים מנהיגי גוש האירו לפסגה בניסיון להעמיק את האינטגרציה הכלכלית בין המדינות ולחתום על הסכם שיוביל לאיחוד בנקאי ביבשת עד סוף 2015. כ-5 שנים לאחר שהמשבר הפיננסי היכה בוש האירו, מנהיגים מ-17 המדינות המרכיבות אותו נפגשים בבריסל בניסיון לחתום על הסכם שייצור מערכת בנקאית אחידה ביבשת שתוביל שתפקח על הנושאים הפיננסים והבנקאיים ביבשת.

רבים רואים בצעד של איחוד בנקאי כצעד שיחזיר את אמון המשקיעים, שנפגע באופן קשה במהלך המשבר בעקבות הקשיים הפיננסים אליהם נקלעו בנקים ומוסדות פיננסים במדינות רבות, החל מאירלנד וכלה בספרד בפורטוגל.

עם זאת, יצירת איחוד בנקאי בגוש האירו אינה עניין פשוט וקיימות מחלוקות רבות בעניין זהות הגורם שיפקח על הבנקים והקמת קרן חילוץ אחת שתסייע לבנקים הכושלים ביבשת. לפי תנאי העסקה המתגבשת, בנקים חזקים בכל רחבי היבשת יספקו מזומנים בהיקף 76 מיליארד דולר בפריסה של 10 שנים במטרה להקים קרן שתסייע למלוויים בעייתיים. אולם, עדיין אין הסכמה בנוגע למקורות המימון של הקרן והאם ההון הזה יספיק כדי לסייע או לסגור בנקים כושלים.