הפתעה: המשק האמריקאי צמח ב-4.1% ברבעון השלישי

נזכיר כי ביום רביעי פורסמה החלטת הפדרל ריזרב לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו ב-10 מיליארד דולר החל מחודש ינואר, ל-75 מיליארד דולר

נתון חיובי ביותר התפרסם היום בזירת המאקרו בארה"ב. נתון התמ"ג הסופי לרבעון השלישי הצביע על התרחבות של 4.1% בכלכלה האמריקאית, לעומת צפי כלכלנים לצמיחה בקצב של 3.6%.

הוצאות הצרכנים גדלו ברבעון זה בכ-2% לעומת 1.4% בעדכון הקודם. שיפור חל גם בהשקעות התאגידים שגדלו ב-5.8% לעומת 1.7% בעדכון הקודם.

גם אתמול התפרסמו מספר נתונים מהותיים. תחילה התפרסמו נתוני תביעות האבטלה לשבוע שהסתיים ב-14 בדצמבר, שעלו לרמה של 376 אלף תביעות, הרבה מעל התחזיות בשוק שצפו דווקא ירידה לרמה של 336 אלף לעומת הנתון הקודם שעמד על 368 אלף.

בנוסף התפרסם נתון מכירות הבתים הקיימים, אשר ירדו בנובמבר ב-4.3% לשיעור שנתי של 4.9 מיליון בתים. מדובר בחודש שלישי ברציפות של ירידה בנתון, ופחות מהצפי שעמד על 5 מיליון בתים. בהשוואה לשנה שעברה מדובר בירידה של 1.2% - ירידה שנתית ראשונה מזה מעל לשנתיים. המחיר הממוצע לבית עמד בנובמבר על 196.3 אלף דולר, עלייה של 9.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן התפרסם אתמול מדד הפילי פד, אשר מודד את פעילות הייצור בפילדלפיה. המדד עלה בדצמבר ל-7 נקודות, לעומת 6.5 נקודות בנובמבר. צפי האנליסטים היה לקריאה של 11 נקודות.

נזכיר כי ביום רביעי פורסמה החלטת הפדרל ריזרב לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו ב-10 מיליארד דולר החל מחודש ינואר, ל-75 מיליארד דולר. במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3), רכש עד כה הפד 85 מיליארד דולר מדי חודש - 45 מיליארד דולר באג"ח של משרד האוצר ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. כעת, כאמור, יצומצם קצב הרכישות ל-75 מיליארד דולר.

במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, אמר יו"ר הפד, בן ברננקי, כי עתיד התוכנית ייקבע על פי הנתונים הכלכליים, וציין כי הוועדה מאמינה שיהיה זה הכרחי להשאיר את הריבית נמוכה "הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%".