זקן שוקל לבטל עמלת השורה בכרטיס דביט

בנק ישראל עשוי להתערב בסוגיה מאחר שעמלת השורה, שעומדת כיום על כ-1.5 שקלים, מפחיתה את הכדאיות בשימוש בכרטיס חיוב מיידי

בנק ישראל שוקל לתת פטור מגביית עמלת שורה על פעולות בכרטיס דביט. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה בוחן המפקח על הבנקים, דודו זקן, את האפשרות להחריג פעולות הנעשות בכרטיס דביט מפעולה בה הלקוח צריך לשלם לבנק עמלת שורה. עמלת השורה עומדת בממוצע על כ-1.5 שקלים.

צעד זה נעשה כחלק ממהלך כולל המשותף עם הממונה על ההגבלים דיויד גילה, שמטרתו הגברת השימוש בכרטיס דביט, שהוא כרטיס אשראי בו החיוב נעשה באופן מיידי מחשבון הלקוח ולא אחת לחודש כמו בכרטיס אשראי רגיל.

הצעד של בנק ישראל אינו טריוויאלי, מכיוון שככל הידוע אין כיום כמעט פעולות שפטורות מעמלת שורה, ובוודאי לא סט כה גדול של פעולות כמו בכרטיס דביט.

מנגד, צעד זה הוא מתבקש, אחרת לא יהיה ללקוח מוטיבציה להשתמש בכרטיס. כאמור, עמלת השורה עומדת בממוצע על כ-1.5 שקלים. אם עמלה זו תישאר הרי שהכדאיות בתשלום בכרטיס דביט תפחת באופן משמעותי, שכן על כל שימוש בכרטיס ישלם הלקוח עמלה נוספת, זאת בעוד בתשלום בכרטיס אשראי רגיל אין עמלה שכזו.

נזכיר כי כרטיס הדביט קיים כבר היום, ולפי הערכות יש כחצי מיליון כרטיסים שכאלה. יחד עם זאת, בית העסק משלם לחברות כרטיסי האשראי עבור סליקת כרטיס דביט את אותה עמלה אותו הוא משלם על סליקת כרטיס אשראי (כ-1.2% בממוצע), וזאת על אף שלא מדובר בעסקת אשראי.

הממונה על ההגבלים דיויד גילה מבקש להפחית את העמלה בכרטיסי דביט, עם זאת ישנם סימני שאלה נוספים עד כמה מהלך זה יתפוס תאוצה, שכן לא ברור האם לקוחות יעדיפו בסופו של דבר לבחור חיוב מיידי על פני כרטיס אשראי, בו החיוב הוא אחת לחודש ללא תשלום נוסף, והאם יקבלו הנחה מבית העסק ובאיזה שיעור עבור תשלום בכרטיס דביט.