שגריר ישראל בארה"ב: הריגול בישראל לא יפגע ביחסים

בראיון ל"מיאמי הראלד" מסביר רון דרמר מדוע ישראל מתנגדת להתיר לסוכן ישראלי להעיד בבית-משפט בארה"ב נגד בנק אוף צ'יינה: היחסים האסטרטגיים עם סין השתנו

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, ממעיט בחשיבות המחלוקת המתעצמת בין ישראל לארה"ב בעקבות הגילוי שהמודיעין האמריקאי צותת לתקשורות של בכירים ישראליים.

השגריר אף מסביר מדוע ישראל מתנגדת להתיר לסוכן ישראלי להעיד בבית-משפט בארה"ב נגד בנק אוף צ'יינה, בתביעה של משפחה יהודית אמריקאית שבנה נרצח בפיגוע בת"א ב-2006. לדבריו, היחסים האסטרטגיים בין ירושלים לבייג'ינג השתנו, אך הוא מכחיש שממשלת ישראל "הפנתה גבה" למשפחה התובעת.

על פי מסמכים שהדליף אדוארד סנודן ל"וושינגטון פוסט", יירטה הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) כתובות דוא"ל שהיו קשורות לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ולשר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, ב-2009. רה"מ בנימין נתניהו קרא שלשום (ב') לערוך חקירה בפעולות הריגול האמריקאי נגד ישראל ואמר שפעולות כאלה אינן קבילות.

אולם בראיון לעיתון "מיאמי הראלד" אמר השגריר דרמר: "כל אחד צריך להירגע (בשיח על הפרשה הזו)".

"אנו רוחשים הערכה עמוקה ליחסינו עם ארה"ב", ציין דרמר. "אתם (האמריקאים) חולקים עימנו מידע רגיש מאוד ואנו חולקים עימכם מידע רגיש מאוד. אני בטוח שהאפיזודה הזו לא תשפיע על שיתוף הפעולה המודיעיני וחילופי המידע המודיעיני ביננו מפני ששני הצדדים מפיקים תועלת רבה כל כך משיתופי הפעולה האלה. הם מצילים חיי אמריקאים. הם מצילים חיי ישראלים".

השגריר אמר, עם זאת, כי ישראל נוקטת צעדים נמרצים ביותר להגן על התקשורות הרשמיות שלה, וציין שיש לו ספק האם התקשורות שהצליחה הסוכנות לביטחון לאומי לקושש הכילו מידע רגיש כלשהו.

"עובדי לשכת ראש הממשלה נוקטים תמיד אמצעי זהירות במאמץ להגן על התקשורות שלנו", אמר דרמר. "זה בכלל לא קשור לארה"ב, אבל אנו יודעים שיש אנשים רבים בעולם שמצותתים, קרוב לוודאי. אנו זהירים מאוד ויש לי ספק רב שייחשפו גילויים גדולים מהדוא"לים ומידע אחר שיש בידי (הסוכנות לביטחון לאומי). אני חושב שזה יהיה אירוע בעל חשיבות קטנה ביחסים בין ארה"ב לישראל".

דרמר התייחס בקצרה לפרשת התביעה של משפחת וולץ, מפלורידה, שבנה, דניאל, נרצח בפיגוע בתחנה המרכזית בת"א ב-2006, בהיותו בן 16. בפיגוע זה איבדו חייהם גם עשרה אנשים אחרים. בתביעה נגד בנק אוף צ'יינה, שהגישה המשפחה לבית-משפט פדרלי בארה"ב, נטען שהבנק שימש כצינור להעברת הכסף למימון מבצע הטרור. בתצהיר לבית-המשפט, שהוגש החודש, טוענים הוריו של דניאל, שממשלת ישראל הפנתה גבה למשפחה. ההורים טוענים, כי ישראל הבטיחה להם שתאפשר לאיש מודיעין ישראלי לשעבר, בעל מידע על הפרשה, להעיד בבית-המשפט. אך ישראל חזרה בה ואינה מוכנה להתיר את העדות.

דרמר הביע אהדה למשפחה, אך אמר שההחלטה למנוע את עדות של איש המודיעין לשעבר היא סוגיה של ביטחון לאומי.

"אם בתי-משפט יוכלו להחליט שניתן לזמן לעדות איש מודיעין כדי להעיד, בישיבות פתוחות, על מידע שהוא קיבל (בעת מילוי תפקידו), איך יהיה אפשר להוסיף ולקיים יחסים מודיעיניים בין מדינות ברחבי תבל"? - אמר השגריר. "לכן, אין שמץ של ספק שישראל אינה יכולה להתיר למישהו להעיד על דברים שהוא שמע בתוקף תפקידו הרשמי. אין שום ספק בכך".

לדברי "מאיימי הראלד", טוענים בני משפחת וולץ ופרקליטיהם, שנתניהו נכנע ללחץ של סין. הם אומרים, שישראל פועלת לשיפור יחסיה עם בייג'ינג.

בראיון הודה דרמר שהיחסים ש"היחסים האסטרטגיים עם סין נמצאים עתה במקום שונה משהיו בו לפני כמה שנים", אך הוא הכחיש שממשלת נתניהו זנחה את משפחת וולץ. "אני יכול להבטיח לכם שבמשך כל התהליך הזה ראש הממשלה מיקד את תשומת ליבו במשפחה, כל הזמן", אמר השגריר. "האמירה ששראש הממשלה הפנה גבו למשפחה אינה נכונה".

דרמר חזר בריאון על נימוקי ישראל נגד ריכוך הסנקציות על איראן ושיבח את שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, על מאמציו להביא לשלום בין ישראל לפלסטינים.