אונס ילדה - הורים אכלו בוסר

במדיה החברתית הדעה היא שהנאנסת אשמה, כי רצתה בזה

פרטי פרשת האונס של בת ה-12 על ידי נערים בני 14, מזעזעים. גם אם, לכאורה, קיימה איתם הנערה יחסי מין מרצונה החופשי, עדיין מוגדר המעשה בגיל כל כך צעיר, כאונס. תגובתם של חלק מהורי החשודים ועורכי דינם, היתה מזעזעת לא פחות.

עורך דינם של שניים מהחשודים אמר את הדברים הבלתי יאומנו האלה: "מדובר בנערים שצריך לחבק", הוא אמר, "ענישה פלילית היא לא רלוונטית לדעתי, משום שמדובר בילד בן 13 שעושה אקט מיני עם ילדה שהיא כמעט בגילו וגדולה ממנו פיסית". האיש שמע את מה שהוא אומר? אולי, בכלל, צריך להעניק להם פרס על המחווה ההומניטרית שעשו לנערה המסכנה?

צר לי, אבל אין לי שום חמלה כלפי הנערים האלה. מי שיכול לנצל את חולשתו של האחר, הוא לא מסכן. הוא בריון. גם אם הוא בן 14. ובריון שלא מטופל בגיל הזה, עלול לצמוח לעבריין שחושב שהכל מותר לו וכאן צריכות הרשויות לא לוותר, ולו על פסיק ממה שקובע החוק.

למה ענישה פלילית לא רלוונטית לנער שאנס ילדה צעירה ממנו? למה צריך לרחם עליו ולא להעמיד אותו לדין בבית משפט לנוער, ולתת לו לשלם על מעשיו? אני כבר לא מדברת על המסר שעלול יעבור לבני הנוער, אם אכן תחליט הפרקליטות שלא להגיש נגד האשמים כתבי אישום, שהכל מותר ונשים הן חפץ שניתן להעביר מיד ליד ולתת כמתנת יום הולדת. כי המסרים שעוברים במדיה החברתית, ובין "החבר'ה", הם חמורים לא פחות: איזה גברים הם, ובכלל הנערה היא זו שאשמה אשמה, כי היא רצתה את זה. אני מדברת על ענישה ולקיחת אחריות. כן, מי שלא לוקח אחריות על מעשיו, הענישה תגרום לו לחשוב כמה פעמים טובות על מה שעשה.

אם הפרקליטות תחליט בסופו של דבר שאין בידה מספיק ראיות להעמיד לדין את הנערים האלה, שמייד עם מעצרם התחילו לחזור על המנטרה ששמו בפיהם פרקליטיהם, "חשבנו שהיא בת 17", כדי לצמצם את אחריותם הפלילית, מבחינתי שהוריהם ישאו בעונש.

כששמעתי את אביו של אחד החשודים אומר, "במקרה הזה, למרות שמדובר בבת 12, זה לא אונס, כי לא החזיקו בה בכוח וביצעו בה את זממם", יכול להיות שבאמת הנערים לא אשמים, אלא הוריהם, ואם ההורים אשמים בחינוך קלוקל, שהם יהיו אלה שישאו בעונש. רק כך יוכל אותו אב מסור, להבין אולי לעומק אונס מהו, ועל הדרך, גם לחוות מה היא אחריות הורית, אותו מושג אמורפי שמדברים עליו, אבל לא אוכפים אותו.

כשהורים יענשו של מעשיהם החמורים של ילדיהם הקטינים, במקביל לעונשים שיוטלו על הקטינים עצמם, למרות שלא הם ביצעו את העבירה, הדברים יראו פה אחרת. כשהורים יבינו שהם ישבו בכלא אם ביניהם יעברו עבירות חמורות כאלה, פתאום אלה שהעדיפו להעלים עין ממעשי בניהם ובנותיהם, יאלצו, אולי בפעם הראשונה בחייהם, לקחת עליהם אחריות הורית כוללת.