חברות הנדל"ן ממשיכות להוביל בגיוסי האג"ח

בסוף השבוע השלימה גזית גלוב גיוס של 375 מיליון ש', הכשרת הישוב הרחיבה את הגיוס שלה בזכות ביקושי יתר, וזראסאי מתכננת לגייס 450 מיליון ש'

החברות הבורסאיות ממשיכות לנצל את הריבית הנמוכה ואת היעדר אלטרנטיבות ההשקעה למיחזור חובות בשוק האג"ח, ויצרו סוף שבוע עמוס בפעילות, רגע לפני סיומה של שנת 2013.

ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב השלימה בסוף השבוע גיוס אג"ח של 375 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרה י"א, במהלך המשקף תשואה של 3.25% במח"מ של 7.2 שנים. סדרת האג"ח נושאת ריבית שנתית קבועה של 5.35%, צמוד למדד, ומועד פירעונה הוא ספטמבר 2024. בגזית גלוב ציינו כי תמורת ההנפקה תשמש "למיחזור חוב פיננסי קיים, ולפעילותה השוטפת של החברה".

גזית גלוב, הנמצאת בשליטתם של חיים כצמן ודורי סגל, היא אחת המגייסות הגדולות ביותר בשוק המקומי בשנה החולפת - יחד עם הגיוס האחרון היקף הנפקות שלה מסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל.

בנוסף, גייסה במהלך השנה גזית גלוב כחצי מיליארד שקל באמצעות הנפקת מניות. סך הכול, חברות הקבוצה גייסו השנה סכום של כ-2.7 מיליארד דולר.

עוד בנדל"ן, חברת גב ים שבשליטת נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי השלימה גיוס של כ-220 מיליון שקל בשלב המוסדי. זאת במסגרת הנפקת אג"ח בהיקף של עד 265 מיליון שקל, שהיא מתכננת להשלים בשלב הציבורי. חברת הכשרת הישוב, שבשליטת עופר נמרודי, עדכנה הבוקר על הגדלת גיוס האג"ח שהיא מבצעת מ-100 מיליון שקל ל-130 מיליון שקל, אחרי שנהנתה מביקושי יתר משמעותיים בשלב המוסדי בהנפקה, שבו נקבעה ריבית של 5% על הסדרה במח"מ של כ-5 שנים.

לעומתן, חברת הנדל"ן וילאר, שבשליטת שלמה טיסר, הסתפקה בגיוס אג"ח בהיקף של כ-80 מיליון שקל, בריבית שנתית של 4.6%, למרות שהתשקיף אפשר לה גיוס של עד 100 מיליון שקל.

מבין הגיוסים הנמצאים על הפרק, חברת הנדל"ן הזרה זראסאי פרסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של עד 450 מיליון שקל. בתשקיף מציינת זראסאי כי תמורת ההנפקה מיועדת למימון פעילותה. נציין כי בשבוע שעבר חתמה החברה על עסקה רחבת היקף, שבמסגרתה תשקיע 175 מיליון דולר בעסקת בעלי עניין לרכישת פורטפוליו נכסים מקרן ההשקעות הפרטית Hudson, ומידי בעל השליטה בזראסאי, ג'ואל וינר.

במסגרת העסקה, החזקותיה של Hudson בפורטפוליו (85%) יירכשו תמורת הסכום המוזכר, ויתרת ההחזקות שבידי וינר יירכשו ממנו תמורת הקצאת מניות.

שנה עתירת פעילות

גיוסים אלה ממשיכים את הפעילות האינטנסיבית שמאפיינת את שוק האג"ח הקונצרניות בתקופה האחרונה, ולגיוסים של כ-850 מיליון שקל שביצעו החברות הבורסאיות בשבוע החולף.

בכך משלימות החברות שנה עתירת פעילות, שבה היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות (ללא חברות פיננסים וחברות ממשלתיות) זינק ב-64% לכ-29 מיליארד שקל. את הפעילות מוביל סקטור הנדל"ן, עם גיוסים של כ-17 מיליארד שקל, המהווים כ-70% מהיקף ההנפקות שבוצעו, בניטרול חברות פיננסים וממשלתיות.

מנכ"ל כלל חיתום, יהונתן כהן, אמר כי "2013 התאפיינה בהתעוררות שוק ההון ובגידול ניכר בהיקף ובכמות הגיוסים. אנו צופים כי שיעור הריבית הנמוך ימשיך להפרות את שוק ההון, ומעריכים כי נזכה לראות בשנה הקרובה המשך גיוסי הון, הנפקות ראשונות לציבור וכן מהלכים מורכבים כגון החלפת אג"ח ופריסה נכונה יותר של מצבת החוב של החברות".