מבחן דרכים: קורוס 3 סדאן - הרכב הסינישראלי הראשון

הקורוס 3 - פרי שידוך בין החברה לישראל לחברת צ'רי הסינית - מבקשת להיות הפרימיום החדש שישים קץ לתדמית הירודה של המכוניות הסיניות ■ אבל למעט הצלחה מסחררת במבחני הבטיחות, הביצועים עדיין רחוקים משלמות

"The New Premium", זאת הסיסמה שליוותה את השקתה של המכונית החדשה. ולא רק המכונית חדשה, אלא גם היצרן המייצר אותה. לראשונה זה שנים רבות הצטרף חבר חדש למועדון היצרנים האקסקלוסיבי, קורוס (QOROS) שמו. פרי שידוך מפתיע למדי בין החברה לישראל של עידן עופר, לבין יצרן המכוניות הסיני, צ'רי, שבבעלות ממשלת סין.

שותפות מסקרנת. מצד אחד - החברה לישראל המלקקת עדיין את פצעי הרפתקת בטר פלייס. מצד שני - צ'רי הסינית, שהתאמצה מאוד למצוא שותף בינלאומי. ניסיונותיה לחבור לקרייזלר ולפיאט לא עלו יפה, ואז נוצרה השותפות עם החברה לישראל. פיפטי-פיפטי. 50% לכל שותף.

לא מכבר הוצג מוצר הבכורה: "קורוס 3". תצורת סדאן. ארבע דלתות. מנוע 1.6 טורבו, או נטול טורבו. והיא מבקשת להיות הפרימיום החדש. סוגה עילית. הדובדבן. המכונית אשר תשים קץ לתדמית האיכות הירודה של המכוניות הסיניות.

לו בכך היו מסתיימות כוונותיו של היצרן - ניחא. אך אל רשימת מטרותיו המוצהרות התגנב גם קמצוץ של יומרת יתר. הוא מכוון גבוה יותר; אל היצרנים האירופיים. אל הפרימיום האמיתי. וזה, אללי, עדיין קצת גדול עליו.

קשה להאשים את בעלי החברה ברשלנות, או בקמצנות. הם באמת עשו מאמץ מיוחד. סביב המיזם החדש הם אספו נבחרת חלומות. פאר אנשי תעשיית הרכב העולמית. אנשים מ-BMW (וגם BMW-M הספורטיבית), פולקסווגן, וולוו, GM, ועוד ועוד ועוד, כולם גויסו למשימה.

הצלחתם הראשונה הייתה תוצאה מדהימה, מסחררת, חסרת תקדים, במבחני הבטיחות הידועים בשם N-CAP. הקורוס 3 לא הסתפקה בהשגת מלוא חמשת הכוכבים האפשריים (הסינית הראשונה שעשתה זאת), אלא אספה גם את הציון הגבוה ביותר מבין כל המכוניות שנבחנו השנה. מרשים.

אנשי החברה מאוד גאים בהישגם. ובצדק. אבל האם זו מכונית לתאונות בלבד, או גם לנסיעה סתם?

בתאונות, ברוך השם, לא התנסיתי. בנסיעה סתם - כן. לא הרבה. כ-200 קילומטרים. עם משגיח כשרות סיני במושב האחורי, המקפיד שלא אחצה את המהירות המותרת (והמגוחכת). לידי ישב עוד מלווה צמוד וחביב, דובר אנגלית-אמריקאית שוטפת, וממנו למדתי פרק מאלף בהלכות סין. לא אספר כאן מה דעתו על ממשלתו, פן יתורגם המאמר. רק זאת אדגיש, ליתר ביטחון: הוא כמובן אוהב את ממשלתו אהבת נפש, רואה בה את הגדולה בממשלות תבל, כולה חן, חסד, רחמים, ואהבת האדם וזכויותיו.

הקורוס 3 נראית בסדר. לא יותר, אך גם לא פחות. מעצביה, כך נדמה, הילכו על ביצים סביב שולחן השרטוט. איש לא יאשימם בהתפרעות חזותית. פה ושם ניתן לזהות אזכורים אירופיים (קצת BMW, קצת פולקסווגן), וגם דמיון מה לסדאן סינית אחרת; ה-5E של החברה-האם צ'רי.

כאמור, הקורוס מבקשת לעצמה מקום בצמרת. היא עושה זאת בעזרת רשימה מכובדת ביותר של תוספות ופינוקים: תאורת LED, מושבי עור, תא כפפות מצונן, כל ראשי התיבות האפשריים במערכות עזר לנהיגה, בלימה, משיכה ויציבות, כריות אוויר לרוב, בלוטות', USB, חיבורים לאייפוד, אייפד, אייפון, וכל צירוף אחר של איי ו-פי שעלה בדעתו של המנוח סטיב ג'ובס. ויש גם משהו הנקרא "קורוס קלאוד", שהוא כנראה ענן המהלך לפני המכונית, או מעליה, או בתוכה, ולא ירדתי לסוף כוונת קיומו. בקיצור - מכונית המתאמצת מאוד להיות עכשווית, עדכנית, מרושתת ומחוברת.

על כל אלה, וגם על מערכות הניווט, המיזוג והקול, מפקח מסך מגע מגודל ודי נוח לשימוש. אמנם לשגר אליו אצבעות ועיניים תוך כדי נהיגה לא תמיד קל, אבל מותר לנחש כי זה עניין של הרגל.

תא הנוסעים? בהחלט בסדר. ניכר כי בצוות היו כמה וכמה אנשי פולקסווגן. מושבים? בסדר. סביבת נהג? סבירה. מרחבי מחיה? בסדר פלוס. תא מטען? בסדר פלוס פלוס! ארגונומיה? לא משהו. מתג פתיחת תא המטען נמצא ב... תקרה, ומחשב הדרך טמון בתוך מוט האיתות.

איכות גימור וחומרים? די רחוק מפרימיום. תאי אחסון רוטטים, פתח תא כפפות שכמעט התפרק בידי, חומרים המשרים אווירה קצת זולה, יותר מדי גניחות וחריקות של הרכבה לא מושלמת.

מנוע? בסדר (רק בטורבו נהגתי). הוא לא הכי חלק וגם שמעתי שקטים ממנו, אבל הוא עושה את מלאכתו. תיבת ההילוכים? כפולת המצמדים בסגנון ה-DSG, כנראה תוכנתה בעיקר להשגת נתוני תצרוכת דלק מרשימים. היא מקפצת במעלה ההילוכים כעז הרים, כדי לשמור את המנוע בסל"ד נמוך וחסכוני. התוצאה? במהירויות עירוניות נמוכות היא מגמגמת ומגהקת כעז הרים ששתתה דרינק או שניים. דרוש שיפור (אנשי קורוס אומרים שהוא בדרך).

התנהגות כביש? מ-200 קילומטרים איטיים קשה לדעת. אך לא אופתע אם היא תגלה יכולות לא מבוטלות.

בקיצור, מכונית בסדר. סבירה. אפשרית. פרימיום? רק בסין. מהיכרותי המצומצמת עם מכוניות סיניות, הקורוס טובה מהן, ובוודאי מאובזרת מהן. ולכן שם, ובשווקים דומים, יש לה סיכוי טוב להצליח. אך עם התחרות במכוניות הפרימיום של שאר העולם, כדאי בכל זאת להמתין קצת.

וגם בסין לא הכול דבש. לקורוס, כך נראה, עומדים לצמוח שם מתחרי פרימיום מאוד לא פשוטים. בעצם - מתחרים מתוך הבית ממש; בנובמבר 2012 אושרה הקמת עוד חברה שמחציתה בבעלות צ'רי הסינית: הפעם מצטרפת אליה חברת יגואר לנד-רובר (שבבעלות הודית). החברה החדשה תייצר בסין, כבר ב-2014, מכוניות יגואר ולנד-רובר. ומול הפרימיום החדש מתוצרת צ'רי-עופר, יתייצבו צמד מוצרי פרימיום ישן - מתוצרת צ'רי-יגואר. מוצרים נכבדים, ותיקים, עתירי מוניטין ויוקרה.

צ'רי נגד צ'רי. אמנם לא מלחמה באותו סגמנט, אבל בהחלט קטטה על הזכות להתהדר בתואר "פרימיום". וזה יהיה מעניין.

סדאן קורוס 3
 סדאן קורוס 3

חלק מהמתחרות

צ'רי "אריזו 7"

צ'רי השיקה במקביל משפחתית מודרנית, שלטענתה "תוכננה בסטנדרט אירופי". זוהי משפחתית גדולה עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטרים ותיבה אוטומטית רציפה. הייצוא לאוסטרליה ומזרח אירופה יחל השנה.

גרייט וול C70

לגרייט-וול הסינית, שמיוצגת בישראל, יש תוכניות להשיק באירופה ב-2015 את המשפחתית הגדולה והמודרנית שלה, C70. למכונית יש עיצוב מעניין וגם מנוע 1.5 ליטר טורבו מודרני עם 131 כ"ס ותיבה אוטומטית מדור אחרון.

MG6

ל-MG, המותג האירופי של SAIC הסינית, יש משפחתית גדולה ומודרנית באורך 4.65 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', שנמכרת בבריטניה זה כשנתיים עם מנוע בנזין 1.8 ליטר טורבו ועם מנוע דיזל. השנה היא צפויה לקבל לעבור את מבחני התקינה ולהגיע לישראל.

הכותב היה אורח של חברת קורוס בסין