הערכות בתנובה: הרווח יקטן ב-60-70 מיליון שקל בשנה

אובדן הרווח יחתוך 600-700 מיליון שקל בשווי החברה ■ הקיבוצים השותפים בתנובה: "נבקש פיצוי מהמדינה - החברה מצפה כי יעלו המחירים של מוצרים אחרים" ■ "אייפקס לוחצת להנפקת תנובה - וזה לא נותן רוח גבית לכך"

הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים תביא לאובדן רווח נקי של 60-70 מיליון שקל בשנה - כך מעריכים בתנובה.

המשמעות היא כי אובדן רווח זה יחתוך 600-700 מיליון שקל בשווי החברה. לדברי יו"ר גרנות איציק בדר, המייצג את הקיבוצים השותפים בתנובה, החברה מצפה כי המדינה תעלה את מחיר החלב הניגר הנמצא כיום בפיקוח לצד מוצרים נוספים שבפיקוח.

"מדינת ישראל צריכה לנהוג באחריות, ובמקומות שבהם הרווח נמוך מדי היא צריכה להעלות את המחיר", אמר בדר. "המדינה בדרך-כלל אל ממלאת את תפקידה באחריות, כמו למשל בחלב הניגר. תנובה מבקשת ומצפה שההתנהלות תהיה הוגנת על כלל המוצרים הנמצאים בפיקוח. אני לא מתרגש מההחלטה על הפיקוח, אבל כשיש פיקוח, חובה על המדינה לשמור על הרווח של היצרנים במוצרים המפוקחים".

- תנובה תדרוש פיצוי מהמדינה?

בדר: "מיותר להגיד שתנובה תדרוש. תפקידו של הרגולטור לנהוג בהגינות".

"שנה מעניינת"

בתנובה אמרו כבר באמצע השבוע כי הם מתכננים לבטל את ההנחות המסחריות לרשתות השיווק ועל-ידי כך לצמצם את הנזקים. ברשתות השיווק, לעומת זאת, אומרים כי לא יאפשרו לתנובה לבטל את ההנחות.

ההשפעה השלילית על תוצאותיה של תנובה עשויה להיות גדולה הרבה יותר בשל הצורך של החברה לבצע התאמה במחירים, גם של מוצרים דומים שלא הוכנסו לפיקוח, כמו למשל גבינה לבנה 3% או גבינה לבנה עם תוספות. בתנובה מודעים לכך שאי-הוזלת המוצרים תביא לזליגת הצרכן לצריכת המוצר בפיקוח וממילא לפגיעה קשה במוצרים הדומים.

לפי סטורנקסט, בין החודשים ינואר לנובמבר 2012 החזיקה תנובה בנתח כספי של 57.6% ממכר הגבינות הרכות ובנתח כספי של 83% ממכירות השמנת המתוקה.

אייפקס, המחזיקה ב-56% ממניות תנובה, תכננה להנפיק את החברה בבורסה של תל-אביב ברבעון הראשון של 2014 לפי שווי של 8 מיליארד שקל.

במקביל, אייפקס ממשיכה גם בימים אלה את המגעים למכירת חלקה בתנובה לתאגיד הסיני ברייטפוד. ככל הידוע, המגעים מתקדמים בקצב איטי, וגם בהקשר זה מעריכים בשוק ההון כי הכנסת המוצרים לפיקוח תהיה אבן-נגף במשא-ומתן.

בהתייחס להנפקה אמר בדר, שכבר בעבר הביע התנגדות: "אייפקס לוחצת להנפקה, ויש הכנות בתנובה לקראת הנפקה. הכנסת המוצרים לפיקוח לא נותנת רוח גבית להנפקה. 2014 תהיה שנה מעניינת גם בתנובה".

תנובה חתמה את הרבעון השלישי השנה עם גידול של 2% בהכנסות ל-1.78 מיליארד שקל. הרווח הגולמי הסתכם בתקופה זו ב-506 מיליון שקל, שיהוו 28.5% מההכנסות, לעומת 27.1% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-158 מיליון שקל, גידול של כ-17% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה, תנובה דיווחה כי הרווח הנקי הסתכם ב-79 מיליון שקל, קיטון של כ-49% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מהוצאות המס החד-פעמיות לאור שינוי החקיקה בנוגע למס החברות בינואר 2013 (מ-25% ל-26.5%), בסך כ-28 מיליון שקל, לעומת הכנסות מס חד-פעמיות ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי נטו, ללא הכנסות/הוצאות אחרות (הכוללות בעיקר רווחים ממימוש נדל"ן והמס בגינם), ובנטרול השפעת הגידול הצפוי בשיעור מס החברות על יתרת ההתחייבות למס, עלה לכ-105 מיליון שקל, לעומת כ-92 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה