היועמ"ש של הכנסת: אין בעיה חוקתית להעלות את הארנונה

בעקבות השינוי המוצע יהיה ניתן למסות מרפסות, חניונים, מקומות חניה פרטיים ושטחים משותפים, כולל חדרי מדרגות בבניינים למגורים ושלא למגורים ■ מומחים: אם התיקון יעבור בכנסת - הארנונה תזנק ב-25%

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, מגבה היום (ג') את השינוי בתקנות מדידת השטח לצורך חישוב הארנונה שצפוי להזניק את מחירה בעשרות אחוזים - כך עולה מתשובתו לפניית "גלובס" בנושא חוקתיות המהלך. נזכיר כי רוב ההתקפות שהושמעו נגד המהלך הגיעו מההיבט החוקי וסברו כי מהלך שכזה אינו חוקי ומצריך שינוי חקיקה ראשי.

"נושא הארנונה אינו מוסדר כיום במסגרת חוק ייעודי שקובע הוראות לעניין ארנונה", כותב ינון, ומסביר כי "כיוון שהמצב המשפטי הנהוג הוא כזה שאין חוק שמסדיר את נושא הארנונה בכללותו, והוראות לעניין סכומי הארנונה ולעניין אופן חישוב שטחו של נכס מוסדרות בתקנות, השרים רשאים לתקן במסגרת התקנות גם את עניין חישוב השטח".

עוד מוסיף ינון כי בתיקון המונח על שולחנה של ועדת הכספים, מוצע לתקן את תקנה 10(א)(3) ולהשמיט את הסייג לעניין איחוד הרשויות, באופן שבו יתאפשר שינוי בשיטת החישוב, באישור חריג.

נזכיר כי מוקדם יותר היום ביטל במפתיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), את הדיון בנושא העלאת הארנונה שנחשפה אתמול ב"גלובס", ואמר כי הנושא לא יעלה על סדר היום.

סלומינסקי הודיע בפתח הישיבה: "המגמה היא לא לעלות את הארנונה מעל המותר בגין השינוי הזה, ואנחנו צריכים למצוא את הנוסחה. עדיין לא נמצא הנוסחה שמקובלת על כולם. שר הפנים ושר האוצר לא רוצים להעלות את הארנונה, וכמובן גם אני לא".

בעקבות השינוי המוצע יהיה ניתן למסות מרפסות, חניונים ושטחים משותפים, כולל בניינים למגורים ולא למגורים.

לפני הדיון אמר ל"גלובס" עו"ד אילן רובינשטיין, המייצג את איגוד לשכות המסחר, כי המהלך אינו חוקי, שכן "האפשרות ליצור חיוב ארנונה חדש, באופן גורף לכלל הנכסים ברחבי הרשויות המקומיות, באופן שבאמצעות שיטת המדידה חדשה ימוסו שטחים, שעד עתה מעולם לא מוסו, צריכה וחייבת להתבצע במסגרת חקיקה ראשית, באופן שתועלה לדיון ציבורי וכלל חברי הכנסת יתנו דעתם לנושא - וזאת כפי שמתחייב ביצירת חבות מס חדש על האזרח".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי "מטרת התקנות היא לאפשר הפעלת שיקול-דעת לשר הפנים ולשר האוצר בכל הקשור בתיקון עיוותים בחוק הארנונה. לשם המחשה, ישנן רשויות בהן יש פטור על שטח מרתף בווילות פרטיות, אך לא ניתן להעניק פטור למרתף בבניין משותף, או פנטהאוז יוקרתי המחויב בארנונה רק עבור השטח הבנוי ומקבל פטור מהמרפסות ומהשטחים הפתוחים.

"הניסיון לקשור זאת עם העלאת הארנונה אינו נכון מיסודו, שכן גם היום קיימת בידי הרשויות המקומיות הסמכות, בכפוף לאישור שרי הפנים והאוצר, להעלות את התעריפים במידת הצורך. חשוב להבין, כי נושא המיסוי כככל, כמו גם המיסוי המוניציפלי, חייב להיות מותאם לצרכים משתנים, תחת בקרה ממשלתית ראויה".