חקירה פדרלית: האם בנקים בוול סטריט רימו את לקוחותיהם?

חוקרים פדרליים בודקים אם בנקים בוול סטריט רימו את לקוחותיהם בשנים שלאחר פרוץ המשבר הפיננסי באמצעות תמחור כוזב של אג"ח מגובות משכנתאות

חוקרים פדרליים בודקים אם כמה בנקים בוול סטריט רימו את לקוחותיהם בשנים שלאחר פרוץ המשבר הפיננסי באמצעות תמחור כוזב בכוונה תחילה של אג"ח מגובות משכנתאות ששיחקו תפקיד מרכזי בזעזועים הפיננסיים - כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

החקירה עלולה להנחית מהלומה נוספת על הבנקים, שרק לאחרונה החלו להשתחרר מהחקירות הדקדקניות שנמשכו שנים והתמקדו בתפקיד ששיחקו הבנקים בהיווצרות המשבר הפיננסי.

התנהלותה של וול סטריט לפני - ובמהלך - הטלטלות העזות שפקדו את השוק ב-2008 כבר נבדקה בקפדנות בידי הרשויות. החקירה החדשה שבה פתחו רשויות הפיקוח היא החקירה הנרחבת הראשונה של מכירות אג"ח מגובות משכנתאות בידי בנקים בשנים שלאחר המשבר.

בתקופה שלאחר המשבר, כשהכלכלה הייתה עדיין במצב רעוע והשווקים משותקים, עדיין נותרו בספרי החשבונות של הבנקים נכסים קשים לתמחור בהיקף של מיליארדי דולרים. רשויות הפיקוח בודקות אם הבנקים הציגו באופן כוזב מידע על חלק מנכסים אלה במטרה לעשות עסקאות.

הבנקים הנחקרים כוללים את ברקליס, סיטיגרופ, דויטשה בנק, גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מורגן סטנלי, רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-UBS, לדברי מקור מקורב לחקירה.

לדברי ה"ג'ורנל", החקירה, שנפתחה לפני פחות משנה, נמצאת עדיין בשלב ראשוני, וייתכן שהיא לא תוביל לפעולת אכיפה. צווי המצאת מידע נשלחו לכמה חברות לצורך איסוף מידע.

רשויות הפיקוח בודקות אם סוחרים ניצלו את חוסר הבהירות לגבי תמחור ניירות ערך מגובי משכנתאות לדיור בשנים 2009 ועד סוף 2011 כדי לקנות או למכור אחזקות במחירים נמוכים או מנופחים באופן מלאכותי, לדברי מקורות מקורבים לחקירה. הצדדים האחרים לעסקאות כאלה הם בדרך כלל בנקים יריבים, קרנות גידור וחברות השקעה גדולות אחרות.

בניגוד למשקיעים במניות שנסחרות בבורסה, שבה קיים תמחור שקוף, תלויים רבים מהמשקיעים בניירות ערך מגובי משכנתאות בהגינותם של סוחרים כדי לזכות במידע אמין על המחירים ששולמו והעמלות שנגבו. החוק אוסר על סוחרים להציג למשקיעים מידע כוזב על היבטי עסקה שחשיבותם עלולה להשפיע על החלטת המשקיע אם לקנות או למכור את ניירות הערך.

אחת הסוגיות הבולטות בחקירה היא: באיזו נקודה חוצה טקטיקת מכירות אגרסיבית את הקו והופכת למרמה?

את החקירה מנהלים רשות ניירות ערך של ארה"ב, SEC, והמפקח הכללי המיוחד לתוכנית הנכסים הבעייתיים (SIGTARP), גוף שהוקם ב-2008 במטרה לבער את מעשי המירמה שבוצעו תוך ניצול תוכנית ההצלה מהמשבר הפיננסי.

החקירה נערכת בעוד ה-SEC עומדת להשלים את צעדיה נגד עברייני המשבר הפיננסי, ורק כמה תביעות פוטנציאליות עדיין נבחנות. בחודשים הבאים צפויים כמה בנקים לחתום על הסדרי כופר עם משרד המשפטים והתובעים ברמת המדינה כדי למנוע תביעות בגין מכירת ניירות ערך מגובי משכנתאות בתקופה שלפני המשבר, וזאת בעקבות הסדר הכופר בן 13 מיליארד הדולר עם ג'יי. פי מורגן, שהפך לאבן-דרך.

מהחקירה החדשה עולה כי הצרות המשפטיות של וול סטריט בגין ניירות ערך מגובי המשכנתאות עלולות להימשך.