אותה אי.די.בי בשינוי יו"ר

הכירו נא את הזוגיות החדשה שנולדה בעולם העסקים הישראלי

1. אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, הכוכבים הנוצצים החדשים בעיר, מינו את אהרון פוגל ליו"ר אי.די.בי. זה לא הם שדיברו על חברה חדשה, צנועה, עניינית, מובילת שינוי, לא מתחכמת, שלא שוחרת נגישות לפרוזדורי השלטון ולא מרכזת את עניינה בקשרים אישיים עם פיננסיירים? זה לא מה שהאמריקנים מכנים SAME-SAME?

2. האם הפרקליטות הייתה מחליטה כל כך מהר (שנה) על הגשת כתב אישום, מותנה בשימוע, נגד נוחי דנקנר אלמלא שכב כבר על הקרשים? אלמלא מצאו עצמם פרקליטים מחוץ לכותרות הראשיות?

3. האם בן משה-אלשטיין יעמדו בזוגיות החדשה והמרוחקת ביניהם? בשוק המקומי המשתנה מדי יום, בלחץ המחירים שהתעורר לחיים רק לא מזמן? בכל מקרה, גם אם ישובו למקומותיהם וינתקו קשר, אז לפחות ישאירו מזכרת בדמות 900 מיליון שקל בקופת אי.די.בי המרוקנת. הכסף יושב כרגע בנאמנות, מסלול ה"קלוזינג" הוא אוטומטי ומהלכיו כבר אינם תלויים בהם, כך שגם אם ילכו - הכסף הזה יישאר.

4. START-UP NATION - זה מה שחשבתם? הממשלה אישרה השבוע את הצעת ראש הממשלה להקמת המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית". אז מתברר ש"מעצמת ההיי-טק" משתרכת רחוק מאחור: מקום 23 מתוך 34 בנגישות לאינטרנט ופס רחב, מקום 21 מתוך 33 בשימוש במסחר מקוון, בין 45% ממדינות ארגון הבריאות העולמי שטרם גיבשו מדיניותE-HEALTH ומקום אחרון במדינות OECD בניצול תשתיות אינטרנט בבתי הספר. במצב טוב ייקח לפחות 15 שנה כדי לשנות. ובמציאות הישראלית?

5. האם רפורמת החינוך החדשה שבישר עליה השבוע השר שי פירון נגעה, שוב, רק במחוזות הקלים וברחה, שוב, מהעימותים הקשים באמת? מורים מותשים וחסרי ידע ושיטות מתקדמות, כיתות צפופות, חטיבות ביניים שמזמן היו צריכות להתפרק. ואת מי כוללת ה"רפורמה"? את כל התלמידים או רק 50% מהם? ומה עם ה-50% האחרים, תלמידים חרדים וערבים בבתי ספר עצמאיים, איפה הם בסיפור?

6. אז כמה באמת ישתכרו הבנקאים? בליל מספרים ותנאים נשפך עלינו השבוע. ברוטו חודשי, ברוטו שנתי, הוצאות נלוות שנתי, שכר שנתי ונלוות, מענק הוני, מענק משתנה, עלות שכר קבוע ועוד מיני מונחים מתחכמים ומתוחכמים של "יעדים" שמטרתם להתיש ולטשטש את העובדה הברורה: בנקאים תמיד ימצאו דרך לקבל בסופה של שנה את הסכום המקסימלי, לא משנה תחת איזה מונח או החלטה מיוחדת זה יבוא. ציון קינן - 9.7 מיליון בשנה. יאיר סרוסי - 8.5. רקפת רוסק עמינח - 6.5. דוד ברודט - 5.4. והחדשה בדיסקונט, לילך טופילסקי - 6.5. מעניין: אם היו חותכים לכולם את השכר בחצי הם לא היו נשארים?

7. 10.1.2001. בית השקעות אמריקני מעריך כי נגיד בנק ישראל דוד קליין יאיץ את הפחתת הריבית ל-0.3%-0.4%. שהצמיחה השנתית תהיה 3% "בלבד". הנגיד העריך אז שהצמיחה תהיה 3%-4%, לעומת 5%-6% בתכנון המקורי. בפועל: באוגוסט 2002 פרסמה הלמ"ס שהצמיחה ב-2001 הייתה שלילית, 0.9%-.

stella-k@globes.co.il