מכבי אש: לבניין בנק ישראל פוטנציאל התפשטות גבוה בשריפה

רמ"ח בטיחות אש מתריע כי הבניין מוכרח לשדרג תקני הבטיחות ■ בבנק מתמודדים כיום עם ביקורת ציבורית בשל תוכניות השיפוץ היקרות

מכבי האש מתגייסים לעזרת בנק ישראל בהכשרת התוכניות לשיפוץ כולל של בניין הבנק בכניסה לירושלים. רמ"ח בטיחות אש במחוז ירושלים, אינג' יורי לדז'ינסקי, שלח בימים האחרונים מכתב למנכ"ל בנק ישראל, חזי כאלו, ובו הוא מתריע כי "הבניין בירושלים אינו עומד בתקנים העדכניים של בטיחות בפני שריפות בבנייני משרדים ובעל פוטנציאל התפשטות גבוה במקרה של שריפה במקום".

תקציב בנק ישראל לשנת 2014 כלל הוצאה של כ-20 מיליון שקל לטובת שיפוץ הבניין המרכזי של הבנק, בסכום כולל המוערך ב-177 מיליון שקל.

תוכנית השיפוץ שפורסמה בכלי התקשורת לפני כשנה גררה ביקורת לא מבוטלת, בין השאר מתוך הבנק עצמו. יו"ר ועד עובדי בנק ישראל, דוד וזאנה, אף פנה למבקר המדינה בדרישה כי בנק ישראל יחשוף את כל תוכנית השיפוצים. לדבריו, "משיחות שערכתי עם גורמים וגם עם מנהלים בבנק ישראל, הסכום הסופי של השיפוץ יהיה כפול מהסכום שהוצהר ואושר בכנסת".

85 מיליון שקל בגין שכירות

לדז'ינסקי מציין במכתב לכאלו, כי רשות הכבאות המליצה כבר לפני עשר שנים בפני גורמים בבנק לשפר את מערך הבטיחות במבנה בנק ישראל, שנחנך בשנת 1981. בשנים האחרונות, הוא כותב, הובהר לרשות הכבאות כי בכוונת הבנק לשפץ את המבנה ולהסדיר את סידורי הכבאות, אולם דבר לא נעשה בפועל. לדז'ינסקי מציין, כי תוכנית בטיחות מקיפה צריכה לכלול מיגון חדרי מדרגות, התקנת מערכות כיבוי וגילוי אוטומטית ומערכות שליטה בעשן ויצירת הפרדות אש.

לסיכום, הוא כותב, "בנק ישראל הינו מבנה אסטרטגי ואחד מסמלי השלטון במדינת ישראל, אני רואה חשיבות עליונה בשדרוג מערך הבטיחות".

מלבד עלות השיפוץ, תקציב הבנק ל-2014 גם כלל סכום של 37.5 מיליון שקל של "שכירות מבנה חלופי", עם הרשאה להתחייב של עוד 47.6 מיליון שקל. בסה"כ רשאי בנק ישראל להוציא 85 מיליון שקל בגין שכירות רק ב-2014 (לא כולל שיפוץ המבנה).