סגיס ישלם 17.5 אלף שקל מכיסו בגין זיהום הים בידי נמל אשדוד

‎‎חברת נמל אשדוד הורשעה בהשלכת גרוטאות ברזל ופסולת רעילה לים ■ המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס הורשע בהפרת אחריותו למניעת הזיהום‏

‎‎אחת מסמכויות המשרד להגנת הסביבה היא להעמיד לדין גופים ואנשים פרטיים שמזהמים את הסביבה ופוגעים בכך בציבור כולו. בעבר, נמתחה ביקורת על המשרד כי הוא אינו אוכף את החוק באופן מספר, בין היתר על-ידי מבקר המדינה הקודם, השופט מיכה לינדנשטראוס.

בדוח המבקר לשנת 2008 נמצא כשל מוחלט של זרוע האכיפה במשרד להגנת הסביבה, ונקבע כי היא אינה מתמודדת עם עומס התלונות המוגשות, אינה גובה קנסות ומאפשרת למזהמים רבים לחמוק מעונש‏‎.‎‏

‏במשרד הפנימו כנראה את הביקורת, ובשנים האחרונות הגבירו את הטיפול במזהמים מפרי חוק. ביטוי לכך ניתן למצוא בפסק דין שניתן היום (א') בידי בית משפט השלום באשקלון.

במסגרת הסדר טיעון, חייב בית המשפט את חברת נמל אשדוד לשלם קנס בסך 900 אלף שקל בגין הרשעתה במספר מקרים של זיהום הסביבה. החברה גם חתמה על התחייבות כספית בסך של 1.8 מיליון שקל להימנע מביצוע אחת העבירות בהן הורשעה בתיק בשנים הקרובות.

‏בין היתר, הורשעה החברה בהשלכת גרוטאות ברזל לים בין השנים 2010-2011.

באוגוסט 2011 נמשו מקרקעית הים באזור הנמל כ-600 גרוטאות ברזל, וגורמים במשרד לאיכות הסביבה ציינו בפני "גלובס" כי חברת הנמל שולה את הגרוטאות מדי פעם מהים ומוכרת אותם ליבואני הברזל בחו"ל, ובכך עושה רווח כפול.

כמו כן, החברה הורשעה בכך שבמספר מקרים שבהם נצפתה פסולת וחומר רעיל בתפזורת מסוג פטקוק (דלק שנמצא בשימוש תעשיית המלט) על רציף 21 בנמל אשדוד.

החברה הודתה כי בעקבות גשמים ואי-שאיבת בורות ניקוז זרמו החומרים הרעילים לים, בלי שניתן לה היתר כדין לצורך כך, ובניגוד להתחייבות שנתנה לבג"ץ ב-2010 שלא תזרים שום חומר מרציפיה לים.

‎‎הפרת אחריות נושא משרה

‏‎‎ואולם, לא רק חברת הנמל תשלם קנס משמעותי בגין הפרת החוק וזיהום הסביבה. המשרד להגנת הסביבה החליט להעמיד לדין גם את מנכ"ל חברת נמל אשדוד עד לפני מספר חודשים, יהושע (שוקי) סגיס, בגין אחריותו למעשים.

בית המשפט קבע היום כי סגיס ישלם באופן אישי 17.5 אלף שקל, לאחר שהרשיעו בעבירות של הפרת אחריות נושא משרה בתאגיד למניעת הזרמת פסולת או שפכים לים שלא כדין, עבירה של אי-מניעת זיהום ים והפרת אחריות נושא משרה בתאגיד למניעת לכלוך רשות הרבים לפי חוק שמירת הניקיון.

בנוסף, חתם סגיס על התחייבות כספית בסך 35 אלף שקל שלא יעבור בשנים הקרובות את אחת העבירות בהן הורשע.

גם סמנכ"ל תפעול בחברה, אלדד וקסמן, הועמד לדין בפרשה. בהסדר הטיעון נקבע כי המדינה תמנע מהרשעתו של וקסמן, והוא יבצע עבודות לתועלת הציבור.

במהלך ההליך נגד החברה והעובדים, נקטו בעיצומים עובדי התפזורת בנמל, שאחראים בין היתר להעמסה ופריקה של פסולת וגרוטאות. העובדים טענו כי לא ייתכן שהמדינה תגיש הליכים אישים נגד עובדים בשל טעות לכאורה שנעשתה במהלך העבודה.

בוועד העובדים טענו כי הם הציעו להנהלה מספר פתרונות שימנעו מקרים של נפילת פסולת לים, אולם ההנהלה סירבה לכאורה מטעמי עלויות. "לא יכול להיות שיכריחו את העובדים לעבוד ולעבור על החוק", אמר בזמנו ל"גלובס" גורם המזוהה עם הוועד‎.‎‏

בהנהלת הנמל טענו מנגד כי המשרד להגנת הסביבה סירב להסתפק בהליכים כנגד הנמל בלבד.

המשרד להגנת הסביבה יוצג בידי עו"ד זיו אברמוביץ' ממשרד לפידות, מלכיאור, אברמוביץ' ושות'; והנאשמים - בידי עורכי הדין אריה נייגר ושלו בראנץ. ‏‎‎‏