בקשה לייצוגית נגד מגה: לא מכבדת תווי שי שהנפיקה

העילה לתביעה: שינוי מדיניות מגה בדבר כיבוד תווי השי בסניפיה ■ הנזק הכספי, לטענת התובעים: 70 מיליון שקל

הבוקר (ד') הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד מגה בשל אי-כיבוד תווי השי שהיא עצמה מנפיקה ברשתות השיווק של הרשת.

ברקע הבקשה עומד שינוי מדיניות מגה בדבר כיבוד תווי השי בסניפיה בעקבות הסבת חלקם לתת-הרשת מגה, כלומר סניף מגה בעיר שבו כובדו התווים ב-100% מערכם ואשר הוסב למגה, לפי החלטת הרשת, יכובדו בו התווים ב-90% מערכם.

זאת ועוד, בסוף 2013 השיקה מגה את הפורמט YOU, שאמור לייצג את הפורמט המוזל ביותר של הרשת, ואשר בו לפי התביעה לא מכובדים כלל תווי מגה לקניות, גם לא בשיעורים מופחתים.

פורמט YOU אף אינו נזכר על גבי התווים בהם מופיעות תתי-הרשתות מגה בול, מגה בעיר, מגה וזול בשפע, בציון שיעור התו הרלוונטי למימוש בכל אחד מהם.

בתוך כך, נזכיר כי לאחרונה אושר בכנסת חוק תווי השי, שמחולל מהפך: תווים שיונפקו מ-1 ביולי 2014 יכובדו ב-100% מערכם בכל הרשתות שמופיעות על גבי התו, ותוקפם יהיה ל-5 שנים לפחות.

שוק תווי השי, המגלגל כ-2 מיליארד שקל בשנה, מהווה את המתנה הנפוצה בחגים ממעסיקים לעובדים. אך לא רק דרך מרבית מועדוני הצרכנות מתאפשרת רכישה מסובסדת של תווי שי למימוש ברשתות מגה או שופרסל. בתביעה מוזכרים צרכנים שהצטיידו בתווים בשווי אלפי שקלים, היות והם נוהגים לבצע את קניותיהם דרך קבע בסניפי מגה בול. סניפים אלה הוסבו לסניפי מגה, ולפיכך ערך התווים כאמור פחת ב-10%.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט מפורט באריכות כי שינוי שם המותג אינו מקנה לרשת את הזכות שלא לכבד תווי קנייה שהיא עצמה הנפיקה ואף ציינה כי התו תקף לרשתות מגה, זול בשפע ולרשתות ארציות נוספות.

בבקשה צוין כי "המשיבות (מגה והרבוע הכחול, מ.ר.ח) מכרו תחילה לציבור הרחב ניירות ערך הקרויים תווי קנייה בסכומי-עתק, ולאחר מכן, באופן חד-צדדי, הובילו לכך שערכם ירד משמעותית".

הערכת הנזק המופיעה בבקשה עומדת על 70 מיליון שקל.

הבקשה הוגשה באמצעות משרד עורכי הדין מירון, בן-ציון ופריבס ושות'.

ממגה נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה למשרדינו. לכשתתקבל, נוכל להתייחס לאמור בה. עם זאת, חשוב להבהיר כי עם הסבת חנויות מגה לפורמטים השונים, נהנים לקוחותינו הן בחנויות מגה והן בחנויות YOU ממחירים נמוכים מאלה שהיו נהוגים במתכונת הקודמת. בנוסף, ניתן לממש את תווי הקנייה בערכם המלא ב-116 סניפי מגה בעיר וב-90% מערכם בסניפי מגה ומגה בול. למרות שתהליך הסבת הסניפים החל בספטמבר, איפשרנו ללקוחותינו לממש את ערכם המלא של התווים עד לתחילת חודש דצמבר".