יחימוביץ': שהציבור יידע איך חי מי שמעלה מע"מ

עקב חשיפת "גלובס", ח"כ שלי יחימוביץ' תעלה שוב להצבעה את הצעת החוק שלה, בשיתוף התנועה לאיכות השלטון, לחשיפת הצהרות הון של נבחרי ציבור ■ "זה בסדר להיות שר או ח"כ עשיר, אבל הציבור חייב לדעת הכול"

בעקבות חשיפת "גלובס" על החשבון שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו במקלט המס באי ג'רזי, מעלה ח"כ שלי יחימוביץ מחדש את הצעת החוק המפורטת שלה לגילוי ולשקיפות עניינים של נבחרי ציבור.

את הצעת החוק, שנכתבה יחד עם התנועה לאיכות השלטון ונתקלה בהתנגדות חריפה של חברי כנסת ושרים, הגישה יחימוביץ' לראשונה בכנסת ה-17 יחד עם חבר הכנסת לשעבר אופיר פינס. מאז הניחה את הצעת החוק שוב ושוב, גם בכנסת זאת.

הצעת החוק קובעת הוראות המחייבות מועמדים לכנסת, לתפקידי שרים, ולראשות רשויות להגיש דוח גילוי מפורט אודות כלל הכנסותיהם, חשבונותיהם, הונם ורכושם 5 שנים לאחור, ולהעמיד דוח זה לעיון הציבור. בהמשך, אם ייבחרו, יהיו מחוייבים לעדכן את הדוח מדי שנה.

לדברי יחימוביץ': "זה בסדר גמור להיות שר או חבר כנסת עשיר, אבל הציבור חייב לדעת איפה יש ניגודי אינטרסים, וגם איך חי מי שמצביע על העלאת מע"מ, הקפאת שכר מינימום, העלאות מסים ועוד. שקיפות כזאת נהוגה בארה"ב וברוב המדינות המתוקנות. בכוונתי להעלות אותה שוב להצבעה ולבדוק איך יצביעו עליה השרים וחברי הכנסת".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר בין היתר: "תכליתו של הכלל כפולה: מניעת שיקולים זרים בהחלטות, ואמון הציבור בכך שהחלטות עובדי הציבור הן ישרות, הגונות וענייניות... תוך הבנה לכך שנכסיהם, מקורות הכנסותיהם והתחייבויותיהם של אדם ומשפחתו יכולים להציבו במצב של ניגוד עניינים... החוק המוצע נועד לאחד את הדין בעניין גילוי העניינים האישיים של נבחרי הציבור בשלטון המרכזי והמקומי, וכן להסדיר את העמדת העניינים האישיים לעיון הציבור, כפי שנעשה בארצות הברית מזה כ-30 שנים....

"לציבור יש זכות לבחון בעצמו האם נבחריו, אשר אינם אלא נאמניו הפועלים בשירותו, מצויים בחשש לניגוד עניינים. בנוסף, העמדת המידע לעיון הציבור מתמרצת את נבחר הציבור להימנע מראש מהימצאות בניגוד עניינים, ויש בה כדי להגביר עד מאוד את אכיפת האיסור... החוק המוצע מטיל על נבחרי הציבור חובה להגיש 'דוח גילוי', שהינו תצהיר המפרט את כלל הזיקות שיש בהן כדי להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים".

אמש (ד') פרסמה יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה הודעה חריפה: "אני מציעה שבנימין נתניהו יתמודד בבחירות הבאות על ראשות האי ג'רזי, שבו הוא גם הפקיד את כספו כדי לא לשלם מסים למדינה שלנו. זו ציונות? זה פטריוטיזם? זו אהבת המדינה? להעלים ממנה מסים? חוצפה. ומה עם האפשרות שמנהיג יתנהל בשקיפות, בצניעות, שיתן דוגמה אישית? מקלט מס זה מקום שבו אנשים מאוד עשירים שמים את כספם כדי לא לשלם מסים למדינה שלהם, בזמן שאנשים רגילים, שכירים ועצמאים, כורעים תחת נטל המסים העקיפים והישירים.

"שנות כהונתו של נתניהו כשר אוצר, לרבות 2003 שבה עוד החביא את כספו באי ג'רזי, היו השנים הקשות והאלימות ביותר כלפי הציבור בישראל. הוא קיצץ בקצבאות הזקנה, הוא ביצע 16 (!) קיצוצים בזה אחר זה בתקציב החינוך תוך שהוא קורא למערכת החינוך 'פרה שמנה שלא נותנת חלב', הוא הזניק בטירוף את שיעור העסקת עובדי הקבלן, בעלי ההון טופחו והיו גיבורי ישראל, רבים חיפשו אוכל בפחים, ובתי התמחוי פרחו ושגשגו. אי-השוויון בישראל זינק, ונתניהו הבטיח לנו שככל שנתן יותר לעשירים ביותר - כך מתישהו, ביום מן הימים, זה יחלחל למעמד הביניים ולעניים.

"ובכן, זה לא קרה. מה שכן קרה הוא שאותו ציבור שחטף וחטף מממן עכשיו ישירות הוצאות-עתק של מעונות ראש הממשלה. איך נתחיל לתאר את התהום הענקית בין צורת חיים מפוארת וקיסרית כזאת ונורמות משובשות כאלה ובין חיים של אנשים רגילים שעמלים כל היום ומנסים להגיע הביתה בשלום. וזה במקרה שיש להם בית. איך אפשר להנהיג כשהמנהיג כל-כך, כל-כך, מנותק מעמו".

לשכת ראש הממשלה: "לא ניתן לטעון שנתניהו התחמק ממס"

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מדובר בחשבון שהיה פעיל מלפני 15 שנה, בין סיום כהונתו הראשונה של נתניהו בראשות הממשלה בשנת 1999 ועד כניסתו לתפקיד שר האוצר בשנת 2003. באמצעות החשבון בוצעה השקעה שלא היה בה שום יתרון מס מול ישראל.

"כל הפקדונות בחשבון דווחו באופן מלא לרשויות בישראל, כולל לרשויות המס בישראל, והוא נכלל גם בהצהרות ההון שהגיש ראש הממשלה נתניהו לרשויות בישראל.

"לא ניתן לטעון שנתניהו התחמק ממס, לאור העובדה שעד שנת 2003 ריבית על פקדונות בחו"ל לא הייתה חייבת במס, ובנוסף נתניהו דיווח באופן מלא על הפקדונות לשלטונות המס בישראל".