הפאזל החסר של ארביב ופינטו

התנהלות רשויות האכיפה עד כה מעוררת סדרה של שאלות קשות

הסרת צו איסור הפרסום מעל רוב פרטי ההתפתחויות בשבועות האחרונים בפרשת הרב פינטו ובכירי המשטרה לא סייעה לפזר את הערפל מעל הפרשה בכללותה, ולעשות סדר בסבך החקירות, המעורבים והאינטרסים הפועלים במקביל.

עם כל הכבוד להודעת משרד המשפטים על התנהלות "בדיקה" במח"ש כנגד ניצב מנשה ארביב, שהודיע על יציאה לחופשה, הסיפור השלם מורכב ורחב הרבה יותר. הוא מערב לא רק את חקירת יאח"ה כנגד הרב פינטו, אלא גם את חקירת ה-FBI המתנהלת נגד חבר הקונגרס הרפובליקאי מייקל גרים, בחשד לקבלת תרומות בלתי חוקיות במסעות הבחירות שלו.

התנהלות רשויות האכיפה בישראל עד כה מעוררת סדרה של שאלות קשות, שטרם ניתן להן מענה - הן מבחינת הטיפול בהם בכלים הנתונים לרשויות האכיפה, הן מבחינת מתן תשובות ושקיפות כלפי הציבור.

הדבר נוגע, בין היתר, לשר לשעבר בממשלת ישראל, שלפי גרסת אנשיו של פינטו, הפעיל לחצים על הרב כדי שזה יימנע ממתן עדות במסגרת חקירת ה-FBI נגד מייקל גרים, שלו יש קשרים חמים במיוחד עם כמה אישים פוליטיים בישראל, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ברקת.

גרים נחשב תומך ידוע של ישראל בקונגרס. אין פלא אפוא שב-FBI זעמו על מה שנראה כמו ניסיון ישראלי לשבש את החקירה האמריקאית.

מה הייתה המוטיבציה של אותו שר לשעבר? האם פעל מטעם עצמו או שנשלח למשימה זו? האם מהלכיו של אותו שר נבדקים או נחקרים במסגרת כלשהי?

שאלות קשות עולות גם מהממשק שבין החקירה נגד הרב פינטו לבין החשדות שהועלו כנגד מעורבותם של קציני משטרה בכירים, כבר בשלבים מוקדמים. כיצד איפשר פיקוד המשטרה לחקירת הרב פינטו להתנהל ביאח"ה, שעה שמי שמסר עדות מפלילה נגד פינטו - תת-ניצב אפרים ברכה - משמש ראש חטיבת החקירות, וממונה ישיר על יאח"ה? היחשפותו של ברכה לתוכן העדויות שמסר פינטו במשטרה מהווה לא רק ניגוד עניינים אלא חשש לשיבוש של ממש בחקירת מח"ש.

עוד ניתן לתהות מדוע לא הועברה חקירת הפרשה כולה לידי מח"ש בשלבים מוקדמים בהרבה. המידע על מעורבות בכירים במשטרה, ויחסיהם ארוכי-השנים עם הרב פינטו וחצרו, היו ידועים זה מכבר. ואולם רק בשבועות האחרונים הורה וינשטיין לפתוח בבדיקה בעניינו של ניצב ארביב.

מדוע ננקט הליך חלבי של "בדיקה" ולא חקירה פלילית לכל דבר? האם בעובדה שפיקוד המשטרה הסתפק ב"חופשה" שעליה הכריז ארביב, במקום להשעותו כנדרש, יש משום העדפה פסולה?

בימים האחרונים דובר על הטלטלה העזה הצפויה עם פרסום כלל הפרטים ועל המבוכה שהפרשה מעוררת בקרב בכירי המשטרה; נדמה כי למרות הסרת צו איסור הפרסום, רק חלקים מהפאזל נחשפו עד עתה. אלא שגם התמונה החלקית מעוררת שאלות קשות על תפקוד מערכת החוק הישראלית בפרשה.