בכירי תעשיית הביומד הישראלית מסכמים את שנת 2013

הבכירים גם הציגו בכנס של משרד קשרי המשקיעים גלברט כהנא את הפעילות הצפויה ל-2014

שנת 2014 בשוק הביומד תצטרך להיות מסעירה במיוחד כדי להתעלות על הדרמות שסיפקה 2013 - הן מבחינת עליות השערים, הן מבחינת התנודתיות המדהימה של כמה מהמניות בתחום והן מבחינת האקזיטים (גיוון שנמכרה במיליארד וחצי דולר ופרולור שנמכרה במיליארד דולר).

בכנס שערכה חברת קשרי המשקיעים גלברט כהנא, סיכמו חלק מן החברות המעניינות בבורסה הישראלית את 2013, והציגו את הפעילות לשנה הבאה.

"הגענו לשלב המסחור", אמר ד"ר רון בבקוב, מנכ"ל ביונדווקס, המפתחת חיסון אוניברסלי לשפעת, "אך הבנו שמטרתנו העיקרית אינה מסחור לחברת תרופות - על אף שאנחנו מדברים גם איתן - אלא ישירות ללקוחות שלנו, הממשלות, שרמת העניין שלהן במוצר גבוהה בהרבה.

"אנחנו שואפים ליצור הסכם עם ממשלות, שבמסגרתו הן יממנו את ניסוי שלב III (ניסוי יעילות ובטיחות רב מרכזי גדול) שדרוש למוצר שלנו. אני לא רוצה לגייס עוד הון לשם כך". נציין כי החברה ביצעה בשנים האחרונות סדרה ארוכה של גיוסים קטנים מקרן יורקוויל ומהציבור באמצעות תשקיפי מדף.

"בעקבות התפרצויות שפעת העופות והחזירים, כל ממשלה רוצה שיהיה לה מאגר חיסונים לשעת חירום", אומר בבקוב. המוצר של ביונדווקס אמור לאפשר הצטיידות לטווח רחוק, כיוון שהוא מותאם לכל סוגי השפעת. בבקוב מציין כי ארה"ב השקיעה לאחרונה מאות מיליוני דולרים במאגר לשעת חירום כזה, אך הוא הפך בינתיים ללא רלוונטי כשהופיע זן שפעת חדש.

דוד אביעזר, מנכ"ל פרוטליקס, סיפר כי הוא מרוצה מן ההסכם שחתם עם פייזר, לשיווק התרופה המובילה של החברה - אליליסו למחלת גושה. זאת, למרות שעד כה ההסכם לא הניב רווחים משמעותיים לחברה. "פייזר הקימה עבורנו אופרציית שיווק ענקית, שחברה ישראלית ממש לא יכולה להקים", אמר.

אביעזר ציין עוד כי, "נוכל להתקדם בכל תוכנית הפיתוח שלנו ללא גיוס נוסף, על בסיס הכסף שבקופה וההכנסות הצפויות לנו. יש בנו עניין רב מצד חברות התרופות הגדולות".

לחסוך בניסויים בארה"ב

"במוצר פורץ דרך, הכי חשובה היא הגושפנקא מחברות הפארמה, והטובה ביותר באה עם כסף", אמר זמי אברמן, מנכ"ל חברת תאי הגזע פלוריסטם, "גם האנליסטים, עם כל הכבוד, בסוף מסתכלים על מה עושות חברות הפארמה".

בעקבות החתימה על ההסכם עם חברת צא'ה הקוריאנית למסחור המוצר המוביל של פלוריסטם, תאי גזע לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים, החברה מתכוונת לקדם את המוצר קודם כל בקוריאה. "אם הניסוי בקוריאה יצליח, אולי נוכל להיכנס לארה"ב על בסיס ניסוי גישור בלבד", אמר אברמן, "כך חסכנו 30 מיליון דולר". יצוין כי המשקיעים דווקא חיכו לניסוי בארה"ב, אשר אמור להוות את הבחינה הרב-מרכזית המעמיקה הראשונה למוצר המוביל של החברה, בחסות גוף אובייקטיבי - ה-FDA.

זאב וייס, מנכ"ל אינטק פארמה שפיתחה את "גלולת האקורדיון" לשחרור מושהה של תרופות בפתח המעי, הסביר מהו תחום התרופות ה"קשות-תמס" שאליו נכנסה החברה לאחרונה. "יש תרופות רבות שיותר קשה להן להיספג במחזור הדם, משום שאינן מסיסות", אמר, "בתרופות הללו אפשר לתת מינון מסוים, ולאחריו, גם אם מגדילים מאוד את המינון הנבלע על ידי החולה, לא רואים עלייה מקבילה במינון בדמו. אנחנו הראינו שבאמצעות טכנולוגיית ה'אקורדיון' שלנו, המינון עולה פי 2-4 ממה שניתן להשיג באמצעים הקיימים". המוצר המוביל של החברה הוא בתחום הטיפול בפרקינסון. וייס ציין כי שני מתחרים מובילים למוצר זה נכשלו לאחרונה בניסויים. עוד הוא ציין כי אינטק בוחנת רישום למסחר בארה"ב במהלך 2014.

"לא רק באקסטר מתעניינת"

דוד צור, מנכ"ל חברת קמהדע שמשווקת תרופות על בסיס חלבון ה-AAT, ציין כי הגרסה החדשה למוצר, במתן באינהלציה, עשויה להגיע לשוק האירופי בתחילת 2015 ולארה"ב מ-2016. תוצאות ניסויים קליניים במוצר צפויות עוד ברבעון הנוכחי.

היום משווק ה-AAT בעירוי על ידי תאגיד התרופות באקסטר. "באקסטר מתעניינת גם בשיווק בארה"ב של המוצר באינהלציה, אך יש עוד אחרים שמתעניינים". באשר לשאלה אם קמהדע לא תמצא את עצמה מתחרה במוצר הקיים שלה ובשותף שלה עם מוצר חדש, ענה צור כי, "אנחנו מאמינים שיש מקום בשוק לשני המוצרים, וייתכן בכלל שהשוק יגדל.

"השנה נמשיך לבחון אפשרויות שונות, כמו בניית מערך הפצה משלנו בטריטוריות שונות", אמר צור ונשמע נלהב מהפוטנציאל של המוצר שמפתחת החברה לתחום הסוכרת. "השמים הם הגבול בהתוויה זו", אמר.

לאחר ההנפקה המוצלחת בנאסד"ק השנה קמהדע אינה זקוקה לגיוס, אך צור ציין כי היא בוחנת טכנולוגיות לרכישה, ולכן "טוב שנוכל לגייס עוד הון אם נרצה".

פנינה פישמן, מנכ"לית כן פייט, הסבירה בכנס כי התרופה של החברה לדלקת מפרקים נמצאה יעילה כמו תרופות קלאסיות שקיימות בשוק, אך בטוחה יותר מהן. לאחרונה התברר בניתוח שבדיעבד של הנתונים, כי המוצר של כן פייט יעיל במיוחד בחולים שטרם טופלו בכל תרופה אחרת. בקבוצה זו, ייתכן שיש לו יתרון משמעותי על פני המתחרים.

חינוך במקום רווחיות?

אורי שילה, סמנכ"ל הכספים של חברת פיתוח התרופות רדהיל, ציין כי בכוונת החברה לנהל מגעים למסחור המוצרים שלה לחברות תרופות. ההערכות הן כי מגעים אלה עשויים להבשיל במוצר לטיפול במיגרנה, שאמור לקבל בפברואר את תשובת ה-FDA.

המוצר המוביל של החברה הוא שילוב של סוגי אנטיביוטיקה, שאותו היא מייעדת לתחום הקרוהן, הטרשת הנפוצה וה-H Pylori (החיידק הגורם לאולקוס). לדברי שילה, אין קשר בין ביצועי המוצר ב-H pylori לבין שני התחומים האחרים, ולכן הצלחה או כישלון באחד מהם לא אמור להשפיע על האחרים. לאחרונה החלה רדהיל להיסחר בבורסה בארה"ב, אך לא גייסה שם הון. "השוק מחכה לעסקאות מסחור עם שותפים שיווקיים פוטנציאליים", הסביר שילה.

עוזי בלומנזון, יו"ר חברת אנדימד שפיתחה מוצרים להצערת עור וטיפול בקמטים לקליניקות ולשוק הביתי, אמר כי עד כה החברה התמקדה בשוק המקצועי, וצמחה בו כ-30% - בערך רף הצמיחה המקסימלי בשוק המקצועי. לעומת זאת, בשוק הביתי, שאליו נכנסת אנדימד כעת, הצמיחה כרגע בלתי מוגבלת אבל תלויה בהשקעה בחינוך השוק. לכן, החברה תשאף לרווחיות, אבל ייתכן שתקריב אותה לפעמים לטובת השקעה. החברה מקווה לקבל אישור שיווק בסין במחצית הראשונה של 2014.