מגמה בארה"ב: צרכנים שוקלים לוותר על שימוש בכרטיסי אשראי

זאת ‎‎לאור התקפות מרובות של האקרים על אתרי רשתות שיווק בארה"ב לאחרונה

האם אתם יכולים לבודד את עצמכם מן הסיכון של גניבות סייבר על-ידי ויתור על שימוש בכרטיסי אשראי וחיוב? על-פי דיווח בסוכנות רויטרס, צרכנים רבים בארה"ב חושבים מחדש על השימוש בכרטיסים הפלסטיים, בעקבות התקפות של האקרים על אתרים של רשתות שיווק כמו טארגט וניימן מרקוס, אבל עבור רובם, חיים בלי כרטיסי אשראי לא מתקבלים על הדעת.

‏ברי הופמן ניסתה את זה, והצליחה בצורה מתקבלת על הדעת ב-6 השנים האחרונות. לדברי הופמן, 52, השימוש היחיד שהיא עושה בכרטיס החיוב היחיד שלה הוא לרכישה מקוונת מזדמנת ולרכישת כרטיסי טיסה.

הופמן, תושבת קליפורניה שעובדת כמורה בבית-ספר וכמלווה של קשישים, חשה הקלה גדולה מן הוויתור על כרטיס אשראי. "אני לא מתגעגעת אליו", היא אומרת, "זהו חופש מחשבונות חודשיים".

עוד תועלת נלווית היא אי-קבלת דואר זבל. עם זאת, היא לא רואה את עצמה מוותרת לגמרי על כרטיס החיוב שלה. ‏

אפשר לוותר על שימוש בכרטיסים, אומר טים רורבאו, מנהל אבטחת המידע הראשי של אינטרסקשנס, חברה מווירג'יניה שמתמחה במניעת גניבת זהויות של בעלי כרטיסי אשראי.

‏החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, ‏FDIC‏, מעריכה כי ל-17 מיליוני אמריקאים אין חשבונות בנק, ומכאן שאין להם גם כרטיסים, אם כי הדבר לא נובע בדרך-כלל מבחירה מרצון. לפי ‏FDIC‏, רוב האנשים הללו הם מיעוטי הכנסה ואינם חשים שיש להם מספיק כסף לפתיחת חשבון בנק.

‏אבל אפילו למעמד הבינוני, מעבר לסגנון חיים של מזומנים בלבד אינו קיצוני מאוד.

‏‏"אפשר לחיות עם מזומנים בלבד, ברמה המקומית יותר", אומר רורבאו. זה נעשה דרך קבע באזורים לא עירוניים. פירוש הדבר הוא קניות אצל סוחר מקומי ולא באינטרנט. עם זאת, "יש כמה הבדלים קטנים שיכולים לשגע אתכם", הוא אומר, "כמו לנסות לשכור רכב".

‏קים טרייסי פרינס, 42, תושבת לוס אנג'לס ובלוגרית ב-‏Mint.com‏, נגמלה מכרטיסי אשראי ב-1 בנובמבר, והיא עובדת קשה כדי לצמצם למינימום את השימוש בכרטיס החיוב שלה. פרינס אומרת שזו הייתה הקלה גדולה לערוך קניות בטארגט במזומנים, בניגוד לעשרות מיליוני אמריקאים אחרים שמשלמים באמצעות הכרטיסים הפלסטיים.

‏היא אומרת שהיא העבירה כמה רכישות מקוונות לחנויות מקומיות, וגילתה שקל לה לשמור כך על מסגרת ההוצאה שהיא קבעה לעצמה. "אני עושה הכול כאן - הולכת למכולת, ממלאת דלק, לוקחת את הילדים לבית-הספר", היא אומרת. אך לדבריה, טיסות הן בעיה. "איך אפשר בכלל לקנות כרטיס טיסה במזומן?".

‏טקטיקה אחת לקנייה מקוונת ללא כרטיס אשראי או חיוב היא להשתמש בשירות התשלום פייפאל - אם כי הלקוחות חייבים לספק לחברה מספר חשבון בנק. אפשרות אחרת לשלם ללא חשיפת פרטי זיהוי היא כרטיסים משולמים מראש של חברות ידועות כמו ויזה ומסטרקארד.

‏‏"רוב חברות השכרת הרכב ובתי-המלון מקבלים כרטיסים משולמים מראש", אומרת ברנדה ג'ילפטריק, מומחית לשיווק כרטיסים כאלה מאטלנטה. הבעיה, היא אומרת, היא שהם גובים בדרך-כלל תוספת של 15% כדמי אבטחה, ומחזירים אותם לאחר מכן ללקוח אם אין בעיות.

‎‎מעשה לא הגיוני

‏‎‎כמה מומחים לכספים חושבים שגמילה מכרטיסי פלסטיק פשוט לא הגיונית.

‏‏"ודאי שאפשר לעשות את זה, אבל למה?", שואל גרג מקברייד, אנליסט פיננסי בכיר באתר ‏Bankrate.com‏. "הצרכנים אינם אחראים מבחינה משפטית לעסקאות ללא אישור בכרטיסי אשראי וחיוב, כל עוד הן מדווחות למוסד הפיננסי שלהם. אף אחד לא יפצה צרכן שמאבד מזומנים או שהם נגנבו ממנו".

‏החוק הפדרלי מגן על צרכנים מפני אחריות לעסקאות מרמה בחשבונות כרטיסי האשראי שלהם.

‏דברים נוספים שהנגמלים מאשראי מקריבים הם אי-יכולת לרכוש משהו במצבי חירום והפסד של הטבות ופרסים - שמיועדים רק לאלה שמשלמים את החיובים החודשיים שלהם על הכרטיסים ונמנעים מחיובי ריבית על משיכת יתר.

‏גם הופמן מודה כי היא אמנם מרוצה מהחלטתה להיפטר מכרטיסי האשראי שלה, אבל זוהי אפשרות שלא מתאימה לכל אחד.