מנכ"ל Waze: "אנחנו שונים מגוגל בכל המעשים שלנו"

נועם ברדין השתתף בכנס DLD וסיפר על שיתוף הפעולה עם גוגל מאז שרכשה את Waze ■ באשר לשאלה איך Waze עושים כסף, ענה ברדין כשהוא צוחק: "אנחנו חלק מגוגל אז זה כבר לא כל כך משנה"

"אף פעם לא עבדתי בחברה גדולה, ואפילו לא היה לי תג. אבל אם הייתי אומר שאם מישהו רוצה להירכש, גוגל היא החברה לזה. הם יודעים מה הם עושים", כך פתח נועם ברדין, מנכ"ל waze, ומי שהוביל את חברת הניווט לרכישה על-ידי גוגל בשנה שעברה, את דבריו בפאנל Social Traffic במסגרת כנס DLD במינכן. כנס DLD הוא יוזמה משותפת של ד"ר הורבט בורדה וד"ר יוסי ורדי, שמכהנים כיו"רים משותפים של הכנס.

ברדין סיפר על שיתוף הפעולה עם גוגל מאז העסקה. "נשארנו עצמאיים ברמת האפליקציה, ברמת השיווק ובמובנים אחרים אבל אנחנו מנסים לשתף פעולה בדרכים שונות. מידע על תאונות דרכים נשלח ל-Google Maps ואנחנו מספקים גם מידע לשירות Google Now", הוא אמר.

"אנחנו מאוד מאוד שונים מגוגל, בכל מה שאנחנו עושים - איך אנחנו בונים את המידע שלנו, את הקהילה שלנו או כמה אנחנו סומכים על הקהילה שלנו. נכון, אם נשווה פיצ'ר מול פיצ'ר, אז waze ו-Google maps נראים דומים אבל כשאתה מנסה את waze, אתה מקבל חוויה רגשית אמיתית", מסביר ברדין.

ברדין נשאל האם בעולם שבו לגוגל יש שתי אפליקציות ניווט, לאפל יש אחת וכך גם לנוקיה, גם פייסבוק וטוויטר צריכות אפליקציית ניווט משלהן. "מיקום משתמשים הוא חלק מאוד חשוב בשירותי מובייל ואחד הדברים העיקריים שמבדל אותם משירותי ווב. אבל זה מאוד תלוי איך חברה רואה את עצמה", הוא אומר וממהר להסביר: "למשל, האם אתה צריך להיות הבעלים של מערכת הפעלה סלולרית? גוגל קנתה את אנדרואיד וזה היה נחשב בדיחה בזמנו והיום זו מערכת ההפעלה הדומיננטית ביותר. ראית את מיקרוסופט קונה את עסקי המובייל של נוקיה כי הם הבינו שהם צריכים להיות בעלים של יצרנית טלפונים. פייסבוק או טוויטר עדיין לא קמו ואמרו שהם רוצים להיות הבעלים של התחום שבו הם פועלים. אתה צריך להחליט".

באשר לשאלה איך waze עושים כסף, ענה ברדין כשהוא צוחק: "אנחנו חלק מגוגל אז זה כבר לא כל כך משנה. אנחנו צריכים להסתכל על שורת ההכנסות ולהחליט אם אנחנו עסק של גוגל שחושב במיליארדים או עסק ברמת סטארט-אפ. זה מה שנעשה ב-2014.

"בנוגע למודל העסקי, ניסינו לשאול את עצמנו מה נעשה כדי שנספק ערך למשתמש שלנו. בנינו יחידות פרסום שהן רלבנטיות למיקום, כשאנחנו מגבילים את כמות הפרסום. אנחנו מנסים ללמד אנשים על מיקום ומותגים שנמצאים לידם אבל אף פעם לא ידעו עליהם. זה שונה מחיפוש כי אלה דברים שלא ידעת עליהם", הסביר ברדין. "בסך הכול יש לנו הרבה ביקוש ממפרסמים שרוצים להיות חלק מהפלטפורמה הזו ובינתיים התוצאות ש הקמפיינים שם די טובות".

באשר לנושא הפרטיות, אמר ברדין כי "חשוב לשים דגש על שקיפות. המשתמש צריך להבין למה אני אוסף עליו מידע. אם הוא לא יחשוב שזו סיבה טובה מספיק, אז הוא לא ייתן לי את המידע הזה. יש משתמשים שלא רוצים לשתף את המיקום שלהם ולא משתמשים ב-waze וזה בסדר גמור.

"הבעיה היא שיש חברות ושירותים אחרים שהמשתמשים לא יודעים למה מידע נאסף באפליקציות ובחברות אחרות ואז זה בעייתי", הוא אומר.

באשר לשאלת הפרטיות בגוגל, ממהר ברדין להגן על הבוס: "אני יודע שאוהבים לתקוף את גוגל, אבל בגוגל רוצים לעשות טוב. הם רוצים לבנות מוצר טוב יותר, גם אם לפעמים זה בא על ידי איסוף מידע מהמשתמשים כדי לבנות את המוצר הזה".