ראש המוסד לשעבר: מצבנו האסטרטגי בדרך לשיפור

אפרים הלוי ל"ניו-יורק טיימס": "מעורבות איראן בסוריה ועיראק תסיט אותה מהפרויקט הגרעיני" ■ "ישראל יכולה לנשום לרווחה"

בניגוד להערכות הפסימיות על מצבה הגיאו-פוליטי של ישראל שמשמיעים בכירים בממסד הפוליטי-ביטחוני שלה, יצא אתמול (א') ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, בתחזית שמשית, שהשורה התחתונה שלה היא: כבר מזמן לא היה מצבנו טוב כל כך.

בראיון ל"ניו-יורק טיימס", אומר הלוי, כי מעורבותה של איראן בסוריה ובעיראק עשויה להסיט את תשומת-הלב שלה מפרויקט פיתוח הנשק הגרעיני.

יתר על כן, חיזבאללה איבד לוחמים בסוריה והארגון צריך להתמודד עם שחיקה במעמדו בבסיס הבית שלו, לבנון, לדברי הלוי. חמאס נחלש במידה חמורה על-ידי הממשלה הנוכחית בקהיר והקמפיין שלה נגד האחים המוסלמים. היכולת הצבאית של סוריה פחתה במידה רבה, הוא מוסיף.

"אם בוחנים את המצב מסביב, בהשוואה למה שהיה לפני שישה חודשים, ישראל יכולה לנשום נשימה עמוקה", אמר הלוי. "כפי שהדברים מצטיירים עתה, נראה שקיים פוטנציאל לשיפור במצבה האסטרטגי של ישראל ובאינטרסים לה".

הוא אמר, עם זאת, כי עתה, יותר מתמיד, ישראל צריכה לנקוט עמדה של "נחכה ונראה", לעמוד על המשמר ולהגן על עצמה אם צריך.

הראיון עם הלוי הוא חלק ממאמר על אסטרטגיית ה"מצודה" שישראל מאמצת עתה, על רקע התהפוכות המתמשכות בעולם הערבי. כתבת ה"טיימס" בירושלים מציינת, כי המאורעות במזה"ת מציבים את מקבלי ההחלטות בישראל לפני דילמה: נתניהו ומנהיגים אחרים מוסיפים לראות באיראן השיעית ובתכנית הגרעינית שלה את האיום העיקרי על ישראל. חיזבאללה, בעיניהם, הוא המכשיר שיגרור את ישראל לעימו ישיר עם האיראנים.

בה בעת, התעצמות תאים סוניים קיצונים בסוריה, בעיראק ומעבר להן, שמתחייבים להביא את הג'יאהד לירושלים, היא גורם שאי אפשר להתעלם ממנו.

ככל שהכאוס סביב ישראל מתעצם, מדגישים גורמים ממשלתיים שלישראל אין שום כוונה להתערב בעימותים שמתחוללים מעבר לגבולותיה. במקום זאת, הם מאמצים את מנטליות המצודה, בתקווה שתעלת המגן סביב המצודה הווירטואלית הזו, בצורת גדרות ביטחון עתירי היי-טק לאורך הגבולות, נוכחות צבאית מוגברת בנקודות רגישות ומערכת מודיעינית מתוחכמת, היא רחבה דיה ותאפשר לישראל לפחות לקנות זמן.

"אנו צריכים להבין שהכל עומד להשתנות, אם כי אינני יודע מה יהיה השינוי", אמר ל"טיימס" יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי. "אך עלינו לגלות זהירות רבה ביותר לא להשתתף במאבקים שמסביבנו. אנו עדים עתה לקריסת מערכת היסטורית, רעיון המדינה הערבית הלאומית. המשמעות היא, שאנו מוקפים עתה באזור שבסופו של יום היא שטח הפקר". לדבריו, האסטרטגיה של ישראל צריכה להיות: :"המתן ושמור על המצודה".