לקרוא בין התווים: סוף סוף יש ספר מוצלח שעוסק במוזיקה המערבית

"צלילוגיה" מאת רם ראובן - ספר לימוד מקיף ומעניין, שמנגיש היטב את התחום התיאורטי, גם לקוראים שאינם בעלי הכשרה מוזיקלית פורמלית

איזה יופי: סוף-סוף יוצא בעברית ספר רציני ושיטתי, שעוסק בתיאוריה של המוזיקה המערבית. על הספר חתום רם ראובן, מרצה לתיאוריה מוזיקלית באקדמיה למוזיקה בירושלים, שעשה כאן עבודה ראויה לציון. התוצאה היא ספר לימוד מקיף ומעניין, שמנגיש היטב את התחום התיאורטי, גם לקוראים שאינם בעלי הכשרה מוזיקלית פורמלית.

בספר שלושה חלקים, שהפרקים בהם מקיפים את כל הנושאים הבסיסיים בתחום התיאוריה של המוזיקה המערבית. החלק הראשון עוסק ביסודות הקול, וכולל נושאים כמו סוגי קול, גובה במוזיקה ויסוד משך הזמן בארגון המוזיקלי. החלק השני עוסק ברכיבים הנגזרים מיסוד הגובה וכולל פרקים על מרווחים, סולמות, אקורדים ומודוסים. החלק השלישי הוא חלק "תוספות", הכולל נספחים ומילונים.

בין התוספות יש מילון איטלקי-עברי להוראות טמפו שימושיות, וכן מילון עברי-אנגלי לתרגום מושגים. מילון זה כולל השוואה, נדרשת למדי, בין מושגים באנגלית בריטית מול אמריקנית. להסברים התיאורטיים בספר נלוות דוגמאות תווים ממגוון יצירות מהרפרטואר המוזיקלי, עובדה המאפשרת לקשור בין התופעות התיאורטיות לבין יצירות "על אמת".

"צלילוגיה" מציג רמה גבוהה במיוחד של כתיבה, עריכה וגימור. הספר נוח לקריאה מבחינה ויזואלית, כתוב בעברית עכשווית ומלא בדוגמאות תווים נוחות לעיון.

אוכלוסיית היעד של הספר היא תלמידים ומורים למוזיקה, אך בזכות השיטתיות ומגוון הנושאים שהוא מכסה, הוא יכול לתרום ידע גם למוזיקאים מקצועיים.

קהל יעד נוסף הם אוהבי מוזיקה שלא למדו את התחום בצורה מסודרת, ורוצים להשלים פערים בכל מה שקשור לתיאוריה. חלק מהפרקים אמנם פחות רלוונטיים לקהל זה, אך רובם דווקא כן (מושגים בסיסיים, מרווחים, סולמות, מושגי זמן וכדומה). קשה למצוא היום בעברית ספר שמשתווה ל"צלילוגיה" מבחינת בהירות והיקף.

אם להיות קטנוניים, ניתן להעיר שלוש הערות: הראשונה נוגעת לשמו, "צלילוגיה", שבעיניי הוא מעט מתחכם. השנייה נוגעת לבחירה להציג את המושגים הלועזיים רק כמילון בסוף הספר, ולא לשלבם בגוף הטקסט. מוזיקאי ישראלי שיגיע לחו"ל יזדקק למושגים המקצועיים באנגלית ובאיטלקית הרבה יותר מאשר לאלו בעברית, וחבל שלא ניתן לו מידע זה בגוף הדיון. ההערה השלישית נוגעת להרחבה היתרה בנוגע לכתיבה נכונה של תווים, הרלוונטית בעיקר למי שעוסק בכתיבת מוזיקה ולא לאוהבי מוזיקה שמבקשים להבין את התיאוריה שמאחוריה.

עם זאת, כאמור, ברוב הפרקים מצליח הספר להיות נגיש מאוד ולספק מידע רלוונטי שיעניין כל אוהב מוזיקה. תוספת מבורכת למדף הספרים על מוזיקה בעברית.

את הספר משלימות 145 דוגמאות שמע באתר אינטרנט ייחודי. האתר מציע גם תרגול אינטראקטיבי עצמאי (באנגלית).

אתר הספר: http://tzlilogia.co.il.

צלילוגיה- המדריך השלם לתיאוריה הבסיסית של המוזיקה המערבית. מאת רם ראובן. 425 עמודים. הוצאת "למה"