מייסד WhatsApp: כ-51 מיליארד הודעות ביום

יאן קום, המנכ"ל ואחד המייסדים של אפליקציית ההודעות המיידיות הפופולרית, בכנס DLD "לעשות כסף? נגיע לזה עד 2020" ■ כ-18 מיליארד הודעות נכנסות וכ-36 מיליארד הודעות יוצאות ביום מ-430 מיליון משתמשים פעילים ברחבי העולם

קצת קשה לעמוד בקצב הגידול המסחרר של אפליקציית ההודעות המיידיות הפופלרית WhatsApp. יאן קום, המנכ"ל ואחד המייסדים, משחרר לאוויר מכנס לכנס את הנתונים המעודכנים ומצליח להדהים את הקהל כל פעם מחדש. היום (ב'), בכנס DLD במינכן, הוא עשה זאת שוב. 18 מיליארד הודעות נכנסות ו-36 מיליארד הודעות יוצאות ביום. כל אלה מגיעים מ-430 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש ברחבי העולם ומחברה שעובדים בה רק 50 אנשים.

ועדיין, עם כל ההצלחה, החברה מוכרת את האפליקציה שלה בדולר אחד אבל משאירה את הפרסומות מחוץ לדלת. "מוניטיזציה (עשיית כסף) זה משהו שהוא מאוד בהמשך הדרך. נגיע אליו עד 2020. מה שחשוב לנו היום זה שיהיו מערכת ושרתים אמינים ושעובדים כל הזמן", מסביר קום.

אך למרות המספרים המרשימים, קום דווקא מודה שהחברה לא עומדת בציפיות שלה. "המטרה שלנו כשהתחלנו הייתה להיות על כל סמארטפון בעולם. יש היום מיליארד ומשהו מכשירים בעולם אז כנראה שאנחנו לא עושים עבודה טובה מספיק", הוא מציין חצי בצחוק. "המטרה שלנו תהיה להיות בכל סמארטפון שיש בעולם כדי שאנשים יוכלו לשתף את המחשבות, את התשוקות שלהם ולאחל אחד לשני לילה טוב".

לאורך השנים האחרונות קמו ל-WhatsApp לא מעט מתחרים אבל דווקא ההצלחה שלה משכה את תשומת ליבן של החברות הגדולות בשוק. "כמה לחץ יש עליך למכור?", נשאל קום בפאנל בהשתתפותו והוא מיהר לענות: "כשהתחלנו את החברה רצינו לבנות משהו שיהיה לאורך זמן. זה לא כל כך קשה למכור חברה. אבל אם תסתכל על חברות כמו פייסבוק, גוגל, טוויטר או יאהו, אלה חברות שנשארו הרבה זמן. אמנם הן שונות מהפילוסופיה שלנו כי הן מתבססות על פרסום ואנחנו לא, אבל אלה חברות שמראש החליטו שהן רוצות להישאר עצמאיות לאורך זמן".

קום הוא יליד אוקראינה, בימי השלטון הסובייטי של ברית המועצות, שבגיל 16 החליט לעזוב את המשפחה מאחור ולעבור לקליפורניה, מה שעיצב עד מעט את הדרך שבה הוקמה WhatsApp. "לא הייתה אז טכנולוגיה כמו היום והיכולת של מהגר צעיר בארה"ב לדבר עם המשפחה באוקראינה הייתה מאוד קשה. זה היה דרך חברות של שיחות בינלאומיות, זה היה יקר והיכולות הכספיו תשלי היו מוגבלות", הוא סיפר. "חלק ממה שעיצב אותנו ודוחף אותנו גם היום הוא שזה לא משנה איפה אנשים נמצאים גיאוגרפית, אנחנו רוצים שהם יישארו מחוברים בלי לבזבז על זה הרבה כסף".

החיים בברית המועצות באותם ימים הביאו לכך שהשלטון האזין ועקב לא מעט אחר האזרחים שלו. "אני זוכר שההורים לא יכלו לשוחח בטלפון כי לקירות היו אוזניים. לכן, היום, עבורי זה מאוד חשוב שאנחנו נספק רמה של פרטיות שאנשים יוכלו להשתמש במוצר שלנו בחופשיות ובלי לפחד.

"אנחנו לא אוספים מידע אישי מהמשתמשים בניגוד לחברות אחרות שמוכרות את זה למפרסמים. אנחנו לא יודעים איפה אתה גר, מה המין שלך, בן כמה אתה. רק את מספר הטלפון שלך. האפליקציה של WhatsApp נבנתה כך שאנחנו נדע כמה שפחות על המשתמשים שלנו".

לסיום נשאל קום איך הוא מתמודד מול חברות צעירות יותר שמציעות פיצ'רים מתקדמים, דוגמת Snapchat, שמאפשרת לשלוח תמונות בין חברים שנעלמות לאחר מספר שניות. "זה היופי של שוק חופשי, שאתה יכול להוריד אפליקציה אחרת מאשר WhatsApp ולהשתמש בה", הוא סיכם.