אל תזלזלו בשקלים הקטנים

הכנסת הגבינה לפיקוח תצטבר לצ'ק בשווי מיליארד שקל לצרכן

סוגיית יוקר המחיה בישראל נטחנה עד דק מאז פרצו מחאת הקוטג' והמחאה החברתית בכלל, בקיץ 2011. אולם למרות הררי מילים והזדהות חוצה מפלגות עם המוחים, לא בוצע הרבה להפחתת הנטל הכלכלי השוטף על הציבורי, ומתברר כי יותר ויותר אנשים עובדים מתקשים לעמוד בהוצאות החודשיות השוטפות.

השיפורים המרכזיים להפחתת יוקר המחיה בשנתיים האחרונות התממשו בתחום הפחתת מחירי הסלולר לאחר "רפורמת כחלון" וכן בתחום החינוך לגיל הרך בעקבות "רפורמת טרכנטנברג". אך במרבית סעיפי המחיה האחרים לא זכה הציבור ליהנות מירידות מחירים משמעותיות אשר הקלו עליו את מלחמת הקיום החודשית. זאת, למרות הוועדות הרבות שקמו בשנים האחרונות, על מנת לפעול להקטנת הריכוזיות, לפתיחת המשק ליבוא ועוד.

חשבון ההוצאות החודשי המשפחתי כולל שורה ארוכה של סעיפי הוצאה חודשיים הנוגסים כל אחד בעוגת ההכנסות. לפיכך, לא ניתן לנטרל באמצעות צעדים ממשלתיים מצומצמים בסגנון "זבנג וגמרנו" את ההוצאות ולסגור את הפער בין סעיף ההכנסות לסעיף ההוצאות המשפחתי, ויש לעבור במסרק ברזל צפוף על כל סעיף וסעיף הוצאות, על מנת לבחון דרכי התמודדות עם יוקר המחיה הגואה.

הדרך לשחרור עניבת-החנק של ניהול משק-הבית כרוכה בטיפול סיזיפי של הממשלה בכל סעיפי ההוצאות של הישראלים. הפחתה של כל סעיף הוצאה משפחתי בשקלים ובעשרות שקלים בודדים בחודש, תאפשר להפחית במצטבר את מינימום ההכנסות הנדרשות כדי לחיות ברווחה במדינה.

לאור הרציונל הזה, אנו לא מצטרפים ללהקת המזלזלים בפיקוח על מחירי השמנת המתוקה והגבינה הלבנה, אשר הטילו שר האוצר יאיר לפיד ושר החקלאות יאיר שמיר על יצרניות השמנת והגבינה.

מהלך הפיקוח הזה הוצג בציבור בלגלוג, כאילו יש פה ניסיון כביכול לגניבת-דעת באמצעות הקלה מינורית על כיסו של הציבור. אולם חשבון ההוצאות החודשי של כולנו מורכב מהמון פריטים. הממשלה צריכה לפעול כדי לזהות עיוותי מחירים מזעזעים כפי שהתרחשו בתמחור השמנת המתוקה. ביום בהיר התברר כי אפשר היה להוריד את מחירה בעשרות אחוזים בלי להביא את היצרנים להפסד בגינה.

כלכלה היא משחק סכום אפס

אם ניקח את אובדן הרווח השנתי החזוי של תנובה מהמהלך המינורי לכאורה שביצעה הממשלה, שמוערך ב-75 מיליון שקל, ונעריך בגסות כי לגבי כלל המחלבות מדובר באובדן רווח שנתי של כ-100 מיליון שקל, ונעשה שימוש במכפיל רווח 10 הנמוך מהותית ממכפיל הרווח של תעשיית המזון הישראלית - נופתע לדעת כי הציבור בישראל קיבל מהחלטה קטנטנה זו צ'ק בשווי של כמיליארד שקל, שכן כלכלה היא משחק סכום אפס.

תמונת-ראי להפחתת המחיר בזירת מוצרי החלב התרחשה בתחום תחליפי החלב לתינוקות על-ידי חברת פרומידקו יבואנית סימילאק, שייקרה את הסימילאק-אדוונס במספר שקלים שמצטברים למיליונים.

כאשר ספקי המוצרים והשירותים בישראל חפצים להכשיר את השרץ של העלאת מחירים שיטתית ולא מוצדקת, אחת הדרכים להציג זאת היא לציין כי מדובר בתוספת מחיר של שקלים בודדים למחיר המוצר או השירות, ולפיכך מדובר לכאורה במהומה על לא מאומה.

הממשלה צריכה להמשיך בצעדים הנכונים האלה ולרשום עוד ועוד צ'קים קטנים לפקודת הציבור, שיצטרפו יחד לצ'ק גדול ומשמעותי, ולהטיל פיקוח מחירים הדוק בתחומים כגון תחליפי החלב לתינוקות שבהם התחרות היא רק שמועה. רק כך תטופל בעיית יוקר המחיה בישראל באופן שורשי ולטווח ארוך.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון.