לאנשי העסקים שלנו באמת אכפת ממצב כיס האזרח?

100 אנשי עסקים בכירים במשק "מודאגים מחרם על ישראל - ויקראו לשבירת הקיפאון בדאבוס"? נו, באמת ■ נחמד לעלות למחלקה ראשונה במטוס בקריאות נרגשות, אבל כמה מהם הובילו תספורות? ייקרו מחירים? נהנו מהטבות מס מפליגות?

מיהם 100 ה"בכירים במשק" שבדאגה עמוקה אורזים מזוודה ויטוסו בהמוניהם לעיירת הסקי השוויצית דאבוס כדי לדבר על הסכם השלום עם הפלסטינים?

מי ומי בין אותם "ראשי המשק" שיתייצבו בשולי הכנס הכלכלי העולמי השנתי וישדרו משם כי "הסכסוך פוגע בכיס של האזרחים... אם ישראל רוצה כלכלה יציבה ורוצה ליהנות מעתיד טוב ומהמשך הצמיחה בעתיד - חייבים להגיע בדחיפות להסדר עם הפלסטינים" - באמת, בפועל ובמעש מוטרדים כל כך ממצב "הכיס של האזרחים"?

כמה מהם, או מהחברים-תומכים-מובילים, שנשארים בארץ, כבר הובילו תספורות? כמה מתכננים תספורת? כמה חסכונות פנסיה נגדעו בגללם? כמה מהם התבטאו נגד מגלחי השיער, חבריהם למילייה?

כמה מהם עושים שימוש לרעה בכוחם, בעוצמתם ובקשריהם? מי מהם יושבים עם היד על המונופול, הקרטל, הכוח שמייצר מחירים מאמירים ויוקר מחיה מוטרף?

מי וכמה מהם נהנים מהטבות המס המופלגות, שנשמרו בסודיות עד שנחשפו, בלחץ עיתון ובית משפט, וזעזעו את המדינה רק לפני כמה חודשים? מי מביניהם מעלים מחירים, ואף פעם לא מורידים אותם, רק כי זה אפשרי?

ארץ אהובה ומדאיגה

מי וכמה מהם משלמים מס אמת? כמה מהם נהנים מייעוץ צמוד של הבכירים בעורכי הדין ורואי החשבון המדופלמים והיקרים, המכינים בעבורם תכנוני מס אגרסיביים? למי מהם יש, או אין, חשבונות במקלטי מס או חברות רשומות במקלטי מס - מובן שזה חוקי, רק שבפועל הם הרי מוציאים מס מהארץ האהובה והמדאיגה שלהם, ומכניסים אותו לחשבונות פרטיים רחוקים ומרוחקים.

כמה מהם עובדים עם עורכי דין מומחים לענייני עבודה כדי להסדיר/ להצדיק/לתרץ כמה שפחות שכר לעובדיהם? אצל מי מהם פערי השכר של הבכירים, עושי דברם, גבוה במאות, לפעמים אלפי אחוזים משכרה של הפועלת בפס הייצור? אצל מי מתקיימת אפליה לרעה של שכר נשים מול גברים?

כמה מהם מצאו זמן וסיבה להתכנס פה, בארץ הקודש, חשבו, דנו, שקלו והביאו באכפתיות, כנות ודאגה עמוקה הצעות לתקן את החוליים העמוקים במשק, ולא רק הצעות שנוחות להם ורווחיות בעבורם?

כמה מהם עסוקים בלדבר על הרגולציה המחריפה, העם המוסת שרואה בהם נצלנים - אבל לא מוכנים להקשיב או לזוז מההרגלים הישנים, המגונים והטובים?

כמה מהם לא מסוגלים, או לא מצליחים, להסתגל למציאות הכלכלית המשתנה - בעולם ובארץ?

כמה מהם לא מסתדרים, לא מסוגלים להפנים את המחאה החברתית וירידת קרנם של הטייקונים והאליטות העסקיות? כמה מהם עסוקים בללחוץ על נגידת בנק ישראל, ראש הממשלה ושר האוצר לתמוך בשערי הדולר-שקל, לשנות חוקים, לייצר חוקים חדשים שטובים להם?

"שוברים את הקיפאון - בדאבוס" אמרה אתמול (א') ההודעה לעיתונות שסיפרה על "משלחת מיוחדת של 100 אנשי עסקים מהבכירים במשק תצא לדאבוס במטרה לקדם את ההסדר המדיני ופתרון שתי המדינות". 11 שמות הוזכרו שם. סלט ישראלי לא-מקורי: נשים, אקדמיה, צבא, ימין, שמאל, מזרח, אשכנז, היי-טק, לואו-טק...

אילו היו רק טורחים לשבור את הקיפאון בכלכלת ישראל - איזה כוח נפלא זה יכול היה להיות.