הסכם הגרעין יצא לדרך: הקלה בסנקציות על איראן

משמעות ההחלטה: טהרן תוכל לחזור ולייצא נפט, המסחר בדלקים ומתכות יקרות חודש ■ מוקדם יותר היום הופסקה העשרת האורניום בכור בנתאנז ופקחי האו"ם ניתקו את הצנטריפוגות

תהליך העשרת האורניום הופסק, ההקלה בסנקציות לא איחרה להגיע: לאחר שהיום (ב') נכנס לתוקף באופן רשמי ההסכם בין איראן למעצמות ותהליך העשרת האורניום בכור בנתאנז הופסק - הגיע תור המערב למלא את חלקו.

האיחוד האירופי וארה"ב החלו להשעות היום חלק מהסנקציות הכלכליות נגד איראן - זאת כחלק מההתחייבויות אליהם הגיעו הצדדים במהלך השיחות בז'נבה לפני כחודשיים. החל מהיום - ולתקופה של חצי שנה - אירן תשהה את פעילותה הגרעינית ותאפשר לפקחים לבקר באתרי הגרעין שלה, ובתמורה - מגיע כעת גם שלב ההקלה בסנקציות.

בפועל, אישר היום האיחוד האירופי הקלה בסנקציות על איראן הנוגעות למסחר בדלק ובמתכות יקרות. כמו כן, יוקל גם ייצוא הנפט מטהרן. בטהרן מקווים שהמהלך יוביל בעתיד להסרה כוללת של הסנקציות שהמערב מפעיל נגד הרפובליקה האסלאמית. במשרד האנרגיה באיראן מקווים שספינות נפט יחזרו להפיץ את המשאב המרכזי של המדינה ברחבי העולם והייצוא יחזור לרמה של מיליוני דולרים בשנה.

פקחי האו"ם ניתקו את הצנטריפוגות

מוקדם יותר היום, ניקו פקחי האו"ם את הצנטריפוגות ותהליך העשרת האורניום בכור בנתאנז הופסק. בנוסף, עצרה אירן גם את הליך העשרת האורניום בכור התת קרקעי בפורדו. "זה הליך מרכזי שאנו נוקטים היום", הודיעו בכירים בטהרן.

על פי ההסכם עם המעצמות שהחל היום, איראן משעה את העשרת האורניום לרמה של 20%, שיכולה לשמש לייצור נשק גרעיני. "איש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שנכח בכור בנתאנז ניתק את הצנטריפוגות", דיווח ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבאר סאלחי. "קרחון הסנקציות נגד אירן - נמס".