פ.ס.ז' זינקה לצמרת המועדונים המכניסים בעולם; יונייטד מידרדרת

דוח "ליגת הכסף" של Deloitte: ריאל מדריד סיימה את עונת 2012/13 עם הכנסה כוללת של 518.9 מ' אירו, ומדורגת ראשונה זו השנה התשיעית ברציפות

ריאל מדריד ממשיכה להיות קבוצת הכדורגל המכניסה ביותר באירופה, ולמעשה מועדון הספורט בעל המחזור הגבוה ביותר בעולם כולו. כך עולה מדוח "ליגת הכסף" החדש של פירמת רואי החשבון Deloitte, שהתפרסם הבוקר (ה') וסוקר את נתוני עונת 2012/13.

על-פי המחקר השנתי, שמופץ כבר קרוב לשני עשורים, הקבוצה הספרדית רשמה הכנסות של 518.9 מיליון אירו אשתקד, עלייה קלה של 1% לעומת עונת 2011/12. זוהי השנה התשיעית ברציפות בה "הבלאנקוס" מתברגים בראש טבלת "ליגת הכסף", ובכך הם שוברים את השיא הקודם שהיה שייך למנצ'סטר יונייטד האנגלית (שמונה שנים רצופות בפסגה). המשך הכהונה של סגנית אלופת ספרד כקבוצה המכניסה בתבל מרשים עוד יותר על רקע העובדה שהיא עשתה זאת דווקא בעונה בה לא הצליחה לזכות באף תואר. כהשוואה, הקבוצה המכניסה ביותר בספורט האמריקאי, פרנצ'ייז הפוטבול דאלאס קאובויז - סיים על-פי "פורבס" את 2013 עם הכנסות של כ-400 מיליון אירו (539 מיליון דולר).

יש לציין כי נתוני ההכנסות ב"ליגת הכסף" אינם כוללים פעילות בשוק ההעברות - כלומר כסף שנכנס עבור מכירה והשאלה של שחקנים למועדונים אחרים. הם כוללים הכנסות מסחריות (ספונסרים, נותני חסות ומפרסמים ברמות שונות, ומכירת מרצ'נדייז), הכנסות מ"ימי משחק" (מכירת כרטיסים, מנויים עונתיים ותאי צפייה), ותמלוגים עבור זכויות שידור (הן מהליגות המקומיות בהן משתתפות הקבוצות, והן מהשתתפות בגביעים האירופיים - ליגת האלופות והליגה האירופית). גם תמלוגי אופ"א עבור הישגים במפעלים האירופיים (Prize Money) נכנסים לתחשיב.

הנתונים מראים כי שוק הכדורגל האירופי ממשיך במגמה אחת ברורה: עלייה. המחזור הכולל של 20 המועדונים המכניסים ביותר בכדורגל העולמי צמח בעונת 2012/13 ב-8%, אל סך של 5.4 מיליארד אירו. על מנת להיכנס לרשימת 30 הגדולות, קבוצה היתה חייבת לרשום הכנסה של למעלה מ-100 מיליון אירו. כהשוואה, בעונת 1996/97, אז התפרסם לראשונה דירוג "ליגת הכסף", רק קבוצה אחת (מנצ'סטר יונייטד) חצתה את הרף הזה.

***

היריבה הגדולה של ריאל בספרד, ברצלונה, ממשיכה לשמור על המקום השני, עם מחזור בסך 482.6 מיליון אירו (ירידה של 1%), נתון שעדיין מציב אותה במרחק משמעותי מריאל (פער של כ-36 מיליון אירו).

בעונה החולפת נרשם מהפך במקום השלישי: באיירן מינכן, הרבה בזכות עונת הטרבל המושלמת שלה בה זכתה בכל התארים האפשריים, הגדילה את ההכנסות שלה ב-17% אל סך של 431.2 מיליון אירו, והתברגה שם על חשבונה של יונייטד ("השדים האדומים" הסתפקו ב-423.8 מיליון אירו הכנסות, צמיחה של 7%). עיקר כוחה של באיירן ממשיך להיות המחזור המסחרי שלה: סעיף זה היה המשמעותי ביותר בעוגת ההכנסות של המעצמה הגרמנית (237.1 מיליון אירו, המגלמים 55% מהמחזור הכולל). הזכייה בליגת האלופות תרמה 55.1 מיליון אירו להכנסה הכוללת של המועדון מחבל בוואריה, אך ורק מתמלוגיה של אופ"א.

את רשימת חמש הקבוצות המכניסות בעולם משלימה פ.ס.ז' הצרפתית, עם מחזור בסך 398.8 מיליון אירו. מאז נרכשה על-ידי גוף השקעות הספורט של ממשלת קטאר (QSI), הכנסותיה זינקו באופן חסר תקדים בכדורגל, בשיעור של 299% בתוך שנתיים (את עונת 2010/11 סיימה עם מחזור של 100 מיליון אירו בלבד). כמו אצל באיירן, גם בפ.ס.ז' סעיף ההכנסות המרכזי היה הסכמים מסחריים (254.7 מיליון אירו, המהווים 64% מהמחזור הכולל - שיא חדש בכדורגל העולמי לעונה בודדת).

"בקבוצות גדולות ההכנסות המסחריות מהוות את המרכיב המשמעותי בתמהיל ההכנסות", מפרט אורן רוזמן, דירקטור במערך הייעוץ של Deloitte בריטמן אלמגור זהר. "ניתן לראות כי בעוד שבחמישייה הראשונה ברשימה ההכנסות המסחריות מהוות בממוצע כ-48% מסך הכנסות המועדון, הרי שבחמש הקבוצות שסוגרות את הדירוג הן מהוות כ-40% בלבד".

במקרה של פ.ס.ז', למרות הסכמים עם כמה חברות גלובליות מצליחות כמו נייקי, מיקרוסופט, מקדונלד'ס ופנסוניק - הסכם החסות המכניס ביותר שלה הוא עם רשות התיירות הקטארית (QTA). במסגרת תקנות הפייננשל פייר-פליי, תבדוק אופ"א האם הסכם זה מגלם את שווי השוק האמיתי של הפרסום שמקבלת QTA, והאם הוא לא "נופח" בכוונה תחילה על מנת לעמוד בתקנות הפיננסיות של ארגון הכדורגל האירופי, שמחייבים את המועדונים לחיות על-פי רמת האמצעים שלהם.

* ניתוח מקיף של דוח "ליגת הכסף" החדש - הערב (ה') במהדורה המודפסת של "גלובס"

מועדוני כדורגל מרוויחים
 מועדוני כדורגל מרוויחים