קואופ ישראל מתכוונת לפטר 240 עובדים

באחרונה פוטרו כ-30 סגנים למנהלי סניפים, וסמנכ"ל התפעול של הרשת התפטר ■ ממצאי תחקיר "גלובס" מאוגוסט 2013 על התנהלות הרשת התגלגלו לתביעה משפטית ■ קואופ: "הטענות אודות פיטורי עובדים חסרות כל ממש"

רשת קואופ ישראל, השייכת לאגודה השיתופית, מתכוונת לפטר 230-240 עובדים - כך נודע ל"גלובס". את המהלך החלה הרשת עם פיטוריהם בעת האחרונה של כ-30 סגנים למנהלי סניפים ברשת. עוד נודע כי לפני חודש בקירוב התפטר סמנכ"ל התפעול ברשת, אלון אלפרוביץ'.

על היקף הפיטורים הנוכחי מסרה למנהלים ברשת סמנכ"לית משאבי האנוש, עינב מורדוך. מנהלי הסניפים ברשת התבקשו להגיש רשימות עובדים שיפוטרו.

לרשת קואופ ישראל יש 47 סניפי קואופ שופ. לדברי מקורות באגודה, מנהלי סניפים קטנים התבקשו לפטר 2-4 עובדים, ואילו מנהלי סניפים גדולים התבקשו לפטר 5-10 עובדים.

מעדויות שהגיעו ל"גלובס" עולה כי הרשת כבר החלה בזימון עובדים לשימוע לפני פיטורים, והשימועים החלו בשבוע שעבר.

יו"ר ועד העובדים, אורי צרפי, טען תחילה בשיחה עם "גלובס" כי "לשולחננו לא הגיעה שום בקשה לפיטורים, וכשתגיע, ההסתדרות וועד העובדים יישבו ויבדקו".

בהתייחס לפיטורים של סגני המנהלים טען צרפי: "הם בחוזים אישיים. לא כפופים לוועד ולהסתדרות. יש 1,200 עובדים, שכ-1,050-1,100 מתוכם כפופים לוועד העובדים ולהסתדרות. מה שלא נוגע אליי, אני לא יכול לטפל".

ואולם היום (א'), ובהתייחס להודעתנו כי במערכת "גלובס" מצויה רשימת חלק מהמפוטרים הצפויים, לרבות זימוני עובדים לשימוע שצרפי מכותב אליהם, טען צרפי כי מדובר בפיטורים על רקע בעיות "משמעת ואמינות".

חברים בוועד העובדים טוענים כי כל ניסיונותיהם לקבוע פגישה של ועד העובדים עם צרפי בעניין הפיטורין העלו חרס, וכי צרפי לא מעוניין גם לכנס ועדת התנגדות לפיטורים.

צרפי מצדו מכחיש. לדבריו, "לא קיבלתי רשימה עדיין. אני לא מתערב בעניינים האלה. כשזה ייצא לפועל ואקבל רשימה, זה יבוא לדיון".

מקורות באגודה טוענים עוד כי בניגוד לטענתו של צרפי, בחלק גדול מהמקרים מדובר בעובדים קבועים שגם חברים בהסתדרות. לדבריהם, "מעולם לא גייסנו עובדים זמניים לסניפים. אף אחד גם לא יבוא לעבוד לחודש-חודשיים. זה נשמע לך הגיוני? המנכ"ל עופר פיינשטיין אמר בתחילה שיפטרו את סגני המנהלים - ובזה יסתיים העניין. אבל בישיבות מנהלים הודיעו ששוקלים לפטר 235-240 עובדים".

קואופ ישראל היא אגודה שיתופית. מרבית בעלי מניותיה רכשו את המניה לפני שנים רבות. בה בעת שעם השנים חלק הארי של האגודות השיתופיות המסחריות פורק, קואופ ישראל ממשיכה לפעול במתכונת הזאת עד עצם היום הזה. לפני כשנתיים מונה עו"ד עופר פיינשטיין - ששימש קודם לכן כיועץ משפטי חיצוני לאגודה - למנהל מיוחד, ולאחר מכן הוא מונה למנכ"ל האגודה.

בהתייחס לכך אומר צרפי ל"גלובס": "אלה דברי שקר. אני יו"ר ועד העובדים, ואני יכול למלא תפקיד רק של יו"ר ועד העובדים. אני ביקשתי למלא עוד תפקיד - ואני מתאם הקואופ במרחב הכפרי".

בתחקיר "גלובס" פורסמו טענות על גובה שכרו של פיינשטיין כמנכ"ל האגודה, העומד על 160 אלף שקל בחודש, שכר שלא היה מבייש מנכ"לים ברשתות שיווק גדולות בהרבה.

בהקשר זה נציין כי מחזור המכירות של קואופ ישראל עומד על כ-800 מיליון שקל.

עניין שכרו של פיינשטיין הועלה אף הוא בתביעה הנוכחית, שבה צוין כי שכרו מובטח לו גם במקרה שיפוטר, וכך כי בכל מקרה שבו תופסק עבודתו של פיינשטיין, הוא יהיה זכאי למענק בגובה 2 מיליון שקל.

מקואופ ישראל נמסר בתגובה: "הטענות אודות פיטורי עובדים חסרות כל ממש. לא היו ואין תוכניות לפטר 240 או אפילו עשירית מזה בחברה. רשת 'קואופ שופ' מקיימת תהליך התייעלות, שבמסגרתו יצומצמו משרות בדרך של הפחתה זמנית של גיוסי עובדים. במסגרת התייעלות זו בוטל תפקיד סגן המנהל בסניפים. הסגנים הועברו לתפקידים חדשים ברשת, וחלקם קודמו לתפקידי ניהול.

"טענותיו של טל מארק המופיעות בכתב התביעה מוכרות היטב וחוזרות על עצמן לעייפה. אנו מעריכים כי הרקע להעלאתן הוא ניסיונו של מר מארק להיבחר לדירקטוריון החברה, אשר לא צלח".

סמנכ"לית משאבי האנוש בקואופ, עינב מורדוך, מסרה בתגובה: "אני לא מדברת על פרטי השכר שלי בעיתונות. לא ביקשתי רשימות מפוטרים מאף סניף".

רשת קואופ ישראל
 רשת קואופ ישראל

לינק לכתבות נוספות:

ביהמ"ש: חבר קו-אופ שהתלונן על אי-סדרים פעל בחוסר תום-לב.