בג"ץ: לא ניתן להורות לכנסת לחוקק חוק נישואים אזרחיים

דחה עתירה שביקשה לאפשר לבני זוג הרשומים כחסרי דת להינשא בישראל וכן ליהודים המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים בארץ

בג"ץ איננו יכול להורות לכנסת לחוקק חוק שיאפשר נישואים אזרחיים בישראל - כך קבעו היום (א') שופטי בג"ץ, בפסק דין שבו נדחתה עתירה שביקשה לאפשר לבני זוג הרשומים כחסרי דת להינשא בישראל, וכן ליהודים המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים בארץ.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, ועמו השופטים מרים נאור ואליקים רובינשטיין, קבעו כי "אין בסיס להתערבותו של בית המשפט" במצב המשפטי הנוהג, וכי העניין מסור להכרעתו של המחוקק.

העותרים הם זכאי חוק השבות, שאינם יהודים על-פי ההלכה, שכן אימם אינה יהודייה. השופטים גרוניס ונאור ציינו כי בשנתיים האחרונות נדחו שתי עתירות דומות שהוגשו לבג"ץ, על-פי המלצת השופטים, וכי עתירה זו אינה שונה מהן במהותה.

"הפתרון לבעיה הקשה צריך לבוא על דרך חקיקה של הכנסת", קבעו השניים. "אין בידי בית המשפט להורות למחוקק לחוקק חוק. קיים הבדל תהומי בין ביטולו של חוק בשל פגם חוקתי לבין ציווי על המחוקק להסדיר נושא כלשהו בחקיקה".

השופט אליקים רובינשטיין הוסיף כי "העותר לא חטא ולא פשע, הוא אזרח ישראלי טוב ככל אחד מאיתנו, הנושא בחובות וזכאי לזכויות, הזכות לנישואים עומדת לו. הזכות לנישואים כוללת בהגדרה גם אזרחים זכאי שבות וצאצאיהם. חוק ברית הזוגיות לחסרי דת מ-2010 אינו חל על עניינו של העותר, שכן מבקש הוא לשאת אשה יהודייה. לכן על המדינה לעצב פתרון הוגן לשכמותו, שלפיו לא יחוש מי מאזרחיה כמעין סוג ב'. הדבר מסור במובהק למחוקק".