המסוק שהוסתר בשטח ביה"ח שיבא שייך לאדלטק

אדלסבורג, מבעלי תחנת הכוח הפרטית "דוראד", נחשב לאחת הדמויות המסתוריות במשק ■ בחברה טוענים: אדלסבורג ומנכ"ל שיבא הכירו, אבל התיידדו רק אחרי ההסכם שנחתם ביניהם לחניה, שימוש, המראות ונחיתות למסוק

אחרי שהנהלת בית החולים שיבא (תל השומר) סירבה כמה פעמים לבקשת "גלובס" לחשוף את זהות הבעלים של המסוק הפרטי שתועד על-ידינו כשהוא מוסתר בתוך האנגר שהוצב בשטח ביה"ח, ולאחר שגם שרת הבריאות יעל גרמן סירבה לבקשה דומה, אנו חושפים היום (ב') את הפתרון לתעלומה: מדובר באיש העסקים אורי אדלסבורג, מבעלי ענקית האנרגיה אדלטק אחזקות, שבבעלותה בין היתר תחנת הכח הפרטית דוראד, ומהדמויות המסתוריות במשק.

מדובר במסוק מסוג "רובינזון 44-R" בצבע אדום, ששוויו כ-600 אלף דולר (מעל 2 מיליון שקל), ואדלסבורג הוא בין האנשים שמטיסים אותו. המסוק רשום על שמה של אדלטק אחזקות תחת המספר BED -X4.

כפי שחשפנו בשבוע שעבר, אף שמדובר בבית חולים ממשלתי, למשרד הבריאות לא היה מושג כי הנהלת תל השומר מאחסנת בשטחה מסוקים אזרחיים של גורמים פרטיים בתוך האנגר מיוחד. יותר מזה: המשרד לא ידע שבית החולים בונה בימים אלה מתחם שלם שישמש למעשה כ"שדה תעופה קטן" שיהווה אלטרנטיבה לשדה דב או לשדה בהרצליה, תמורת דמי שכירות חודשיים.

גורמים במשרד הבריאות טענו כי מנהל בית חולים סוברני להחליט אם ברצונו להרחיב מחלקה בבית החולים, אולם אין הוא רשאי על פניו להחליט בעצמו שהוא בונה שדה תעופה קטן על קרקע ממשלתית וזאת ללא ידיעה ואישור מצד הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.

ככלל, כפי שפרסמנו אתמול, כבר לפני חודש דרשה רשות התעופה האזרחית (רת"א) לפנות את ההאנגר שבו מאוחסן המסוק, בטענה כי הוא "פוגע במישורי המעבר שאמורים להגן על מסוקים המבקשים לנחות במקום", ועל כן מדובר בהפרה של תקנה 22 לתקנות המנחתים. כפועל יוצא, רת"א התלתה את הרישיון להפעלת מנחת פרטי במקום עד לפינוי ההאנגר - שכאמור עדיין במקומו מונח.

גורמים בענף התעופה האזרחית הביעו זעם בשיחות עם "גלובס" על כך שבית חולים ממשלתי מתקשר עם חברות פרטיות ללא מכרז וללא כללים ברורים ושקופים לכאורה, תוך הפליה של חברות אחרות שהיו רוצות באותה מידה לפעול במתחם בית החולים.

בין היתר הם טענו כנגד ההתקשרות של תל השומר עם חברת "עדן תעופה", שמתהדרת בכך שהיא מפעילה דרך קבע טיסות פרטיות ממנחת תל השומר לטובת אירועים שונים ובין היתר לטובת הטסת תיירי מרפא לים המלח ולאילת. גם ההתקשרות הזו, תחת המיזם "עדן-שיבא תעופה", נעשתה ללא מכרז.

מחברת אדלטק אחזקות מסרו בתגובה: "המסוק בבעלות חברת אדלטק. מטיסים אותו אורי ואחרים. בין אדלטק לבית החולים שיבא נחתם הסכם חניה, שימוש, המראות ונחיתות, כדת וכדין. אדלטק משלמת דמי שימוש חודשיים לשיבא עבור השימוש במנחת. ההסכם נחתם בין אדלטק לבין מנהלת הלוגיסטיקה של ביה"ח וכתוצאה מחתימת ההסכם הכירו הצדדים (בחברה מודים כי אדלסבורג ופרופ' רוטשטיין הכירו קודם, אך הידידות בין השניים נוצרה לאחר ההסכם). מעבר לתשלום הכספי במסגרת ההסכם, התחייבה אדלטק לתת שעות טיסה עבור משימות ביה"ח - ללא תמורה כספית".

בחברה סירבו לחשוף מהו הסכום שמשלמת אדלטק לתל השומר בעבור השירות המדובר והאם הסכום נמוך או גבוה יותר מהמקובל בשדות תעופה כמו הרצליה ושדה דב, והסבירו כי הסיבה לבחירה בתל השומר היא הקרבה לכביש מספר 4, למשרדי החברה בבני ברק ולביתו של אדלסבורג בסביון.

יצוין כי רק לאחרונה פורסם כי בתל השומר תכננו להקים תחנת כח פרטית בשטח בית החולים לצורך ייצור עצמי של חשמל, ועד לבניית התחנה להתנתק מחברת החשמל ולהתקשר עם תחנת כח פרטית - זו של החברה לישראל או זו של דוראד, שבבעלות אדלסבורג. משרד האוצר התנגד ליוזמה ופרופ' רוטשטיין פנה בעניין למבקר המדינה בטענה כי יוזמתו אמורה הייתה לחסוך לבית החולים כסף רב.

אורי אדלסבורג (55), בנו של מייסד החברה יוסף אדלסבורג, נחשב כיום לאדם הדומיננטי בחברה המשפחתית. הוא מתרחק מהתקשורת. בעבר תיווך אדלסבורג בעסקאות נשק, ובתחילת שנות התשעים הוגש נגדו כתב אישום בארה"ב בחשד להונאה שנעשתה לכאורה בכספי הסיוע הביטחוני לישראל - זאת במסגרת עסקה לרכישת מסוקים צרפתיים עבור חיל הים הישראלי.

האמריקנים טענו כי נוסף לעמלה שמנה שלקח לעצמו אדלסבורג, הוא ושותפיו שיחדו פקידים בסכומים גבוהים לא פחות. אדלסבורג לא עמד לדין משום שלא דרך מאז על אדמת ארה"ב.

פער הגרסאות של שיבא

בהנהלת תל השומר מסרו אתמול ל"גלובס" כי בניית ההאנגרים החלה רק לאחר שרשות התעופה האזרחית הורתה לביה"ח לפנות את ההאנגר הקיים שהוצב במקום, אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי הפנייה של רשות התעופה נעשתה בנובמבר האחרון בעוד שתל השומר פרסמה מכרז לבניית המתחם כבר ביולי.

עוד נודע כי ההסכם בין אדלטק לתל השומר נחתם כבר בדצמבר 2012. בהנהלת תל השומר סירבו להסביר ל"גלובס" את הפער בין הגרסה שמסרו לבין הממצאים שהעלתה הבדיקה.

שרת הבריאות יעל גרמן מסרה באמצעות לשכתה: "משרד הבריאות נמצא בקשר אישי וישיר עם מנהל ביה"ח שיבא. הנושא מתברר במלואו".